‘Oldschool’ first-person shooters. Ze zijn helemaal in tegenwoordig en ik vind dat persoonlijk helemaal niet erg. Gepaard met retro-visuals, gave soundtracks en geweldig leveldesign zijn de shooters, gebaseerd op klassiekers van vanouds, nog nooit zo goed geweest. Een nieuwkomer is KINGDOM of the DEAD van Dirigo Games. De studio bestaat maar uit één developer en dat maakt het geheel altijd wel indrukwekkend. Maar is de game ook een aanrader?
In KINGDOM of the DEAD werk je als Agent Chamberlain voor een topgeheime organisatie die erop gespitst is om Magere Hein te verslaan. Helaas heeft de Dood ook nog zijn eigen leger aan ondoden. De game is verpakt in acht bijzonder grote en non-lineaire levels vol wapens en evijanden. Dit alles is gkleed in een super unieke ‘pen and ink drawn’ art-style. Deze ziet er niet alleen heel gaaf uit maar zorgt er ook voor dat de game barst van de sfeer. Qua visuals weet de game zich dus echt goed te onderscheiden binnen het genre. Maar er is meer voor nodig om de liefkozende titel ‘Boomer shooter’ te krijgen.
Helaas weet de game buiten de toffe verpakking mij niet te overtuigen. De gameplay is vlot, echter de combat voelt heel zweverig. De verschillende wapens voelen niet uniek genoeg van elkaar. Het voelt oneven. Zowel de schade die ze vijanden kunnen aanrichten, alsook de audiovisuele feedback, het laat te wensen over. Ook de naar het schijnt meer dan 22 types aan vijanden voelen niet distinct. Ze zien er wel anders uit, en ze schieten wel andere dingen af, maar ik heb bijvoorbeeld nooit een zeker gevoel gehad over hoeveel schoten van welk specifiek wapen nou de beste strategie was. De tactiek was overal hetzelfde, alsook bij de heel erg makkelijke bossfights, spray and pray.
Enfin, bovenstaande zou ook een persoonlijke keuze kunnen zijn geweest van de ontwikkelaar. Waar KINGDOM of the DEAD echter ook veel last van heeft is een hele hoop onbedoelde problemen. Zo merkte ik op dat meer dan de helft van de geluidseffecten niet aan het Master volume aangesloten zat en dus altijd op een vast volume afspeelde. Ook ervaarde ik bugs in de AI waardoor vijanden opeens gewoon ophouden met je aandacht schenken. Een softlock waardoor ik een level vijf keer overnieuw moest spelen omdat de auto-save me steeds in de oceaan dumpte is ook niet leuk. En willekeurige ambient geluiden waardoor je geen idee hebt hoe ver of dichtbij een vijand is? Erg onhandig. Dit zijn van die details die een game zo makkelijk van een voldoende naar een onvoldoende kunnen trekken. Dat is gewoon erg jammer.
De ontwikkelaar heeft KINGDOM of the DEAD al eerder opgeschoven in de release om wat bugfixing te doen. Daarmee hoop ik dat een aantal van die irritante foutjes er nu toch echt uit zijn gehaald, een goede launch krijg je namelijk nooit twee keer. KINGDOM of the DEAD is een visueel indrukwekkende FPS die qua gameplay en vooral sounddesign toch echt nog even in de oven had moeten blijven zitten. Op zichzelf staand niet slecht, zeker niet voor een eenmansproject, maar in vergelijking met zijn soortgenoten blijft KINGDOM of the DEAD toch achter.
De game is nu verkrijgbaar op Steam.