Recensie: Nosferatu, een moderne ode aan klassieke horror
Honderd jaar na zijn eerste verschijning jaagt Nosferatu opnieuw angst aan voor een nieuw publiek. Robert Eggers brengt deze eerste Dracula-verfilming nieuw leven in.
Nosferatu, de eerste vampierfilm ooit, verscheen in 1922 als een onofficiële adaptatie van Bram Stoker's Dracula. Omdat toestemming ontbrak, werden namen en details aangepast – zo werd Dracula graaf Orlok. Ondanks een rechtszaak welke begonnen was door de vrouw van Bram Stoker waardoor alle kopieën vernietigd moesten worden, overleefden enkele versies. Deze expressionistische klassieker groeide uit tot een icoon van horrorcinema en blijft een tijdloze inspiratie voor filmmakers. Zo was dit ook een inspiratie voor Robert Eggers (The Lighthouse, The Witch) om dit verhaal een moderne update te geven.
De reden dat ik het een update noem, is omdat het niet echt aanvoelt als een remake. Omdat Nosferatu al meer dan honderd jaar oud is, maakt het dit ook een redelijk ontoegankelijke horrorfilm aangezien de film geen geluid heeft en de klassieke versie van Nosferatu er ook naar mijn mening niet echt meer eng uitziet, niet zoals dat het publiek vroeger het zou hebben ervaren. Een update van de film, voor een nieuw publiek kon er dus ook voor zorgen dat een nieuwe generatie van horrorfans weer opnieuw mag genieten van dit klassieke horrorverhaal.
Het verhaal van Nosferatu (2024) speelt zich af in het Duitsland van de 19de eeuw. Ellen Hutter (Lily-Rose Depp) is een vrouw die op jonge leeftijd is verleid door het wezen van de nacht welke bekend staat als Nosferatu. Nu, jaren later, is ze getrouwd met Thomas (Nicholas Hoult), een zachtaardige man die graag goed zorgt voor zijn vrouw. Wanneer Nosferatu er achter komt dat Ellen een nieuwe man heeft gevonden, wil hij alles verwoesten om haar enkel voor zichzelf te hebben.
Kenmerkend aan de film is het vele gebruik van theatrale dialogen met veel drama. Met dit soort lange dialogen zou de aandacht van het publiek kunnen verslappen, hier zetten de acteurs dit zo goed neer dat de kijker erin wordt meegesleept. Wat hierin erg helpt is ook hoe mooi deze film is gefilmd, veel scènes lijken echt op schilderijen uit de 19de eeuw. Hierdoor voelt het eigenlijk een beetje aan alsof je naar een zeer goed toneelstuk aan het kijken bent. De film is wat langer is dan twee uur, maar gaat redelijk snel voorbij.
Eigenlijk is op Nosferatu weinig aan te merken, behalve dat de film naar mijn mening niet echt eng is. In plaats daarvan voelt de film eerder aan als een episch verhaal tussen goed en kwaad. Liefhebbers van klassieke horrorfilms zullen enorm genieten, maar ook wie de klassieker uit 1922 nog nooit heeft gezien zal genieten van dit plaatje.
Film: Nosferatu (2024)
Regie: Robert Eggers
Nosferatu draait vanaf 2 januari in de bioscopen, er zijn nu al diverse voorpremières
Meer over: Recensies, Horrorfilms, Robert EggersRead more
Horrorgids: week 1
Op een griezelig goed 2025! Direct in de eerste week van dit jaar is er genoeg te doen en te zien. Dus pak je agenda!
Overzicht Horrorfilms 2025 in de bioscoop met trailers
Traditiegetrouw publiceert Nederlands populairste horrorwebzine op 1 januari het overzicht van alle horrorfilms die dit jaar in de Nederlandse bioscopen verschijnen. Wordt 2025 een mooi voor horrorfilms?
Dit is de horrortop 3 2024 van de redactie
Het einde naakt! Het einde van 2024 welteverstaan. Vol goede moed slepen we onszelf de diepten van 2025 in, nog niet wetende aan welke verschrikkingen we onszelf weer gaan blootstellen.
Nederlandse band neemt muziek op in spookhuis
De Nederlandse band Honey I'm Home, met leden van Marathon, Jagd en Banji, heeft in een Londens spookhuis een nachtelijke opname van drie nummers overleefd.