Het was alweer een tijdje geleden dat we een game voor iPad of iPhone gerecenseerd hebben, tijd om weer eens in een iOS zombiegame te duiken dus. Helemaal als de game ook nog eens van Nederlandse makelaardij blijkt te zijn.
Paradigm Shift is een soort van point & click adventure die zich afspeelt vlak na de zombie apocalypse. De intro en startscherm doen erg filmisch aan mede te danken aan de puike soundtrack en de professionele voice over die op de achtergrond te horen zijn. De intro is wel vrij lang en als je deze kijkt word je plotseling verrast door het lockscreen van je iPad, een beetje slordig.
Echter gelijk na het beginscherm slaat de teleurstelling toe. Het artwork is niet echt bijzonder en allemaal voorzien van dezelfde filters om het er geweerd en gekrast eruit te laten zien. Daarnaast zijn de schermen allemaal wel erg statisch zonder animaties of overgangen naar het volgende scherm en vaak ook wat aan de donkere kant. Maar goed, je tapt dus op het scherm om naar een volgende locatie te gaan of op een voorwerp om het te pakken. Bovenin je scherm zie je de inventory. Allemaal simpel en duidelijk.
Omdat de schermen allemaal zo statisch en levenloos zijn schrik je jezelf een ongeluk als er plotseling een grote zombie voor je verschijnt. Tap snel op je shotgun en daarna op de zombie om van hem af te komen, doe het wel snel anders ben je dood. In het spel kom je ook situaties tegen die je niet kunt oplossen met je shotgun en waar je gelijk het loodje legt. Wat goedkoop, maar te doen. Ware het niet dat als je sterft in de game het ook echt game over is en dat je gewoon het hele “avontuur” overnieuw kunt beginnen! Nu kan ik nog leven met artwork wat niet helemaal super is maar een point & click adventure zonder save functie is wat mij betreft waardeloos.
Paradigm Shift is verkrijgbaar voor €2,69 in de iTunes store maar dit kleine bedrag kun je beter besteden aan een andere game.
En dat gaan we dan ook maar doen, niet kopen dus. Dank voor de recensie.
Ik had hem al gedownload, maar ik vind hem wel gaaf! point and click is toch altijd statisch? geen save game vond ik ook bagger. maar wel een aanrader.
Deze game is zeker niet onoplosbaar heren, de maker heeft heel duidelijk voor een strategie gekozen (statische beelden, hier en daar schrik effecten, geen mogelijkheid je vorderingen op te slaan) met als doel de speler aan het denken te zetten en keer op keer opnieuw te laten spelen en keuzes te laten maken.
Elke keuze die je maakt heeft gevolgen, is dat niet ook zo in het leven? Maar laten we voorop stellen dat het “leven” in deze point and click adventure geen makkelijke is ;-))
Cheers!