Recensie: Until Dawn (PlayStation 4)
De game Until Dawn is geïnspireerd op horrorfilms als Evil Dead, Cabin Fever, Wrong Turn, The Hills Have Eyes, Scream en I Know What You Did Last Summer.
Until Dawn – of je de ochtend haalt bepaal je helemaal zelf! (spoilervrije review)
We vallen maar meteen met de deur in huis: Until Dawn is geïnspireerd op succesvolle horrorfilms als Evil Dead, Cabin Fever, Wrong Turn, The Hills Have Eyes, Scream en I Know What You Did Last Summer. De ontwikkelaars namen ook kenmerkende elementen uit de Saw-reeks en hebben het geheel overgoten met een flinke laag The Cabin in the Woods. Gooi deze films in een blender met Heavy Rain en de games van Telltale en je hebt Until Dawn… en eigenlijk ook weer niet. Kun je het niet meer volgen? Geen probleem, want in Until Dawn heb je de regie zelf in handen.
https://www.youtube.com/watch?v=FcxkVg9JHz0
Move along
Until Dawn is ontwikkeld door Supermassive Games: de ontwikkelaar die voor Sony werkte aan DLC voor LittleBigPlanet en tevens verantwoordelijk was voor enkele (verwerpelijke) PlayStation Move-games. Dat we hen vanaf nu in de gaten moeten houden bewijst Until Dawn. We kunnen er kort over zijn: de game weet te overtuigen. Is Until Dawn krachtvoer voor de doorgewinterde horrorfanaat? Wellicht niet maar het staat als een paal boven water dat het een unieke game is geworden. Want wanneer eerder kreeg je de kans om alle domme beslissingen die de personages in de vele slasher films maken te voorkomen? In Until Dawn! En dat voelt na al die jaren als een verademing.
Vlinders in je buik
Op het eerste oog lijkt Until Dawn het niet van het verhaal te moeten hebben. Een verlaten boshut? Check! Een handjevol verwende tieners? Check! Een geheimzinnige moordenaar? Check! Until Dawn windt er geen doekjes om: alle ingrediënten die talloze horrorfilms tot een succes hebben gemaakt, zijn aanwezig. En dat is meteen ook de kracht van deze game. Want eindelijk kun je die frustrerende keuzes voorkomen door ze zelf te maken. Ren je weg, gooi je een vaas of verstop je je in de kelder wanneer je oog in oog staat met de moordlustige gek? Je bepaalt het zelf… en dat is veel lastiger dan je denkt. Aan de hand van (sommige) keuzes wordt het zo gehete butterfly effect in werking gezet waarmee een groot deel van het verhaal wordt bepaald. Elke keer weer dat je de vlinders ziet vervagen, vraag je jezelf af wat er gebeurd zou zijn wanneer je je toch verstopt had, of weggerend was. Vrees je ervoor de draad kwijt te raken? Dat hoeft niet want Until Dawn houd alle keuzes bij waardoor je altijd kunt zien wat de consequenties van je besluit zijn geweest. Daarnaast voorziet de game je van handige recaps. Na elk hoofdstuk – of wanneer je de game hervat - toont deze waar je gebleven bent. Erg fijn!
Ik zie, ik zie…
De gameplay van Until Dawn bestaat voor een groot deel uit rondlopen en verkennen waarbij je talloze keuzes moet maken. Ook het op tijd indrukken van de juiste knoppen tijdens de (sporadische!) quick time events dragen bij aan de gameplay en bepalen vaker dan je lief is het lot van je personage. Daarnaast helpt de game je het mysterie op te lossen aan de hand van verschillende aanwijzingen en religieuze relikwieën. Deze totems liggen door de game heen verspreidt en tonen de speler gebeurtenissen die zich mogelijk in de nabije toekomst kunnen presenteren. Het is jammer dat deze totems vaak voor het oprapen liggen want sommige visioenen tonen je vrijwel letterlijk welke keuzes je moet maken. Dat komt de spanningsboog niet ten goede en daardoor voelen sommige beslissingen – die vaak het lot van je personage bezegelen - als een zwakke poging om vals te spelen. Dit had men kunnen voorkomen door bepaalde relikwieën beter te verstoppen zodat het echt als een prestatie zou voelen wanneer je er een zou vinden. Een gemiste kans en we zouden ons oprecht kunnen afvragen of de game niet spannender was geweest zonder deze mystieke visioenen. In ieder geval zorgen sommige voorspellingen voor heerlijke kippenvelmomentjes.
Spiegeltje aan de wand
Until Dawn is overigens een beeldschone game en dat draagt bij aan de sfeer. Als speler bezoek je adembenemende locaties: de enorme blokhut waarvan je elke uithoek moet uitpluizen, het gecompliceerde gangenstelsel van een ondergrondse mijn en de ruines van een verlaten gesticht. Elke locatie die je aandoet, is prachtig vormgegeven en daarnaast bizar gedetailleerd. Daardoor krijg je als speler nooit het gevoel dat je in essentie steeds dezelfde locaties bezoekt. Je merkt dat de ontwikkelaars veel tijd en energie in het ontwerp van de game hebben gestopt en dat komt de sfeer van de game heel erg ten goede.
Gek op Hollywood
Alle personages - Sam, Josh, Mike, Jessica, Ashley, Chris, Emily en Matt – die je in Until Dawn bestuurt, zijn een genot om naar te kijken en dat heeft een reden. Voor Until Dawn maakte Supermassive Games gebruik van de motion capture technologie. Hierdoor ziet elke tiener er bizar realistisch uit. Op een sporadisch vreemde blik na, bewegen alle jongelingen zich erg natuurlijk en heb je het gevoel met echte mensen te spelen. Geregeld zul je jezelf betrappen dat je – met de juiste belichting uiteraard – de personages eens van dichtbij bekijkt. Voor Until Dawn werd een vers blik met populaire Hollywoodacteurs opengetrokken. Zo ‘speel’ je met onder meer Hayden Panettiere (cheerleader Claire uit Heroes, momenteel te zien in Nashville), Rami Malek (het sensationele Mr. Robot) en Brett Dalton (Agents of S.H.I.E.L.D.). Ze geven je écht het gevoel dat je je in een interactieve film bevindt. Overigens schotelt de game je de personages voor waardoor je iedereen – hoe naar ze soms ook zijn – beter leert kennen. Een pientere keuze die het verhaal dieper maakt dan je in eerste instantie zou verwachten.
Conclusie:
Until Dawn is een geslaagde game. Unieke gameplay, prachtige graphics en keuzes die er werkelijk toe doen maken de game tot een bijzondere ervaring. Een die je ongetwijfeld nog eens dunnetjes overdoet nadat de aftiteling over je scherm heeft gerold. Niet eerder kreeg je de kans om als kijker – lees: gamer – de plot van een slasher zo sterk te beïnvloeden. En dat voelt na jarenlang ‘niet doen!’, ‘hoezo dat dan!’ en ‘wat een idioot!’ te hebben geroepen als een bevrijding. Hoewel het verhaal zich voor die hard horrorkenners mogelijk wat voorspelbaar ontvouwt, heeft het genoeg verrassingen en jump scares voor je in petto. Benieuwd hoe de keuzes die je maakt echt een wereld van verschil kunnen maken? Dan is Until Dawn verplichte kost. De game heeft genoeg te bieden en heeft zoveel verschillende verhaallijnen en mogelijke uitkomsten dat de game z’n aanschafwaarde verantwoordt. Until Dawn? Alleen als jij dat wilt.
Until Dawn (PS4)
Uitgever: Sony Computer Entertainment
Ontwikkelaar: Supermassive Games
Aantal spelers: 1
Releasedatum: 26 augustus 2015
[yasr_overall_rating size="--" postid="41523"]
geschreven door Jeroen Roovers
Meer over: Games, Recensies