Recensie: The Walking Dead Season 2 – A Telltale Game
Na een maand of acht zit seizoen 2 van Telltale’s The Walking Dead erop. Vijf episodes hebben we meegeleefd met het wel en wee van de 10-jarige Clementine. Ze moet dit seizoen meer op haar eigen benen staan, maar weet zich door hopen ellende heen te werken.
Het verhaal begint een aantal maanden na het einde van het vorige seizoen. Clementine trekt op met Omid en Christa, maar al snel staat ze er alleen voor. Zo goed en zo kwaad als het kan weet ze zich aan te sluiten bij een nieuwe groep overlevenden. In eerste instantie lijken deze nieuwe personages niet zo interessant als de crew van seizoen 1, maar gaandeweg blijken er uiteraard meerdere dingen onderling en met andere groepen te spelen. Het is Telltale wederom gelukt om een cast neer te zetten waarvan je benieuwd bent hoe het ze vergaat.
Het verhaal voert de groep langs de despotische Carver (goed neergezet door Micheal Madsen) naar opnieuw een moeilijke tocht op zoek naar een schuilplaats. Het duistere verhaal, gebrek aan vertrouwen tussen de personages en de constante dreiging van de walkers maakt dat het met het Walking Dead sausje wel goed zit. Het is in die zin verfrissend om in de schoenen van Clementine te staan. Anders dan Lee in het vorige seizoen wordt Clem eerder aan de kant gezet terwijl de volwassenen ruzie en beslissingen maken. Je hebt wel het idee dat je getuige bent van de groei van haar als personage, en Clementine vormt op die manier ook de ziel van het spel en geeft wat hoop in de verder grauwe wereld.
De gameplay is vergelijkbaar met het eerste seizoen. Quick time events om aan de zombies te ontkomen, keuzes maken in conversaties en af een toe een stukje ronddwalen om de omgeving te verkennen. Dit laatste komt in vergelijking met eerder veel minder voor. Geen oeverloos gewandel door een net iets te groot gebied om een specifiek item te vinden meer. Telltale lijkt te beseffen dat de titel toch geen echte point & click adventure is, en dit komt de snelheid van het spel zeker ten goede.
Dit laatste is ook een kritiekpunt. Het is al eerder genoemd als het om deze reeks gaat: de illusie van de keuze. Het spel beweert zelf dat de keuzes die je maakt van invloed zijn op hoe het spel zich ontvouwt. In strikte zin is dit ook het geval; keuzes die je maakt kunnen bijvoorbeeld tijdelijk het leven van een groepslid redden. Maar uiteindelijk blijft de plot hetzelfde, op de grote lijnen heb je geen invloed. Het gaat er dan ook meer om om de keuzes van Clementine te maken op basis van je eigen gevoel. Op deze manier zal haar reactie wat meer in lijn zijn met wat je zelf zou doen, wat de band tussen speler en personage weer wat groter maakt.
Clementines gevecht om te overleven zorgt voor een boeiend verhaal. De zet om een 10-jarig meisje onder de knoppen te zetten maakt dat de sfeer beduidend anders is dan het eerste seizoen, wat gezien de vergelijkbare gameplay een goede zet blijkt. Interessante personages, spanning en iedere episode een goede cliffhanger maakt dat ook dit seizoen blijft boeien.
https://www.youtube.com/watch?v=0zKaWvBLBhI
The Walking Dead Season Two - A Telltale Games Series is nu volledig beschikbaar voor Xbox 360, Playstation 3, PC/Mac en iOS.
[yasr_overall_rating size="--" postid="36713"]
Meer over: Games, Recensies, Telltale Games, The Walking Dead, Zombies