Recensie: Dead Island (PC, Xbox360 en PS3)

Niet perfect, wel goed: De zombieslasher en action-rpg Dead Island voor PC, Xbox 360 en PS3 is goed voor vele uren bloederig vermaak.

Recensie: Dead Island (PC, Xbox360 en PS3)

Het was nog winter toen de wereld hysterisch werd van de indrukwekkende CGI-trailer van Dead Island. Wie nog geen vakantieplannen had gemaakt, wist meteen dát hij/zij op vakantie wilde naar het Tropische eiland Banoi om er heerlijk te ontspannen én er hordes aan zombies af te slachten. De zomer ging zonder veel zon voorbij en de herfst staat voor de deur, het is tijd om af te reizen naar het zonnige Banoi.

Of is dit bovenstaande allemaal té rooskleurig in? Tijd voor een kritische blik op deze game. Dead Island is een zombie slasher, survival role playing game. Allereerst, de geweldige trailer was geen gamefootage, ten eerste zitten er geen kinderzombies in Dead Island en ten tweede zijn de ingame graphics iets minder. Maar wie tijdens het begin van het spel goed oplet, ziet wel een referentie naar de trailer.

Videogame: Dead Island

Dead Island kent vier hoofdpersonages, zo kun je spelen als de rapper/eendagsvlieg Sam B en specialist in stompe wapens, de voormalig Chinese agent Xian Mei en specialist in scherpe wapens, de footballspeler Logan die veruit het beste overweg kan met het gooien van wapens en als laatste de bodyguard Purna met een liefde voor vuurwapens. Vier personages met verschillende achtergronden, vier verschillende specialisaties en je keuze maakt vrijwel niets uit. Volgens de verhaallijn van Dead Island ben je vrijwel altijd met alle vier aanwezig, de quests zijn niet persoonsgebonden en de wapenspecialisaties hebben een beperkte invloed.

Middels een proloog (die je kan skippen als je hem met een karakter hebt voltooid) krijg je een aardige introductie van de controls en de verschillende functies in het spel. Maar ik merk al snel dat ik hongerig wordt naar de zombies, tot ik een verkeerde gang inloop en ze mij overrompelen... Ik word wakker in een overvolle eerste hulppost op het strand, the game is on. Mij wordt dringend gevraagd of ik op het strand de zombies te lijf wil gaan... met een peddel! Ik zal maar eerlijk zijn, ik ging dood...

Hoewel, in Dead Island kun je helemaal niet dood, immers jij bent immuun voor het virus, als een van de weinigen. Binnen 5 seconden respawn je, wel gaat dit ten koste van een deel van je geld, een paar experience points en wat schade aan je peddels wapens. Het doodgaan in games is sowieso aan het doodgaan, maar dat is een andere discussie. Vol energie en nu met tact duik ik op de zombies in, oh dit voelt lekker! Na het vechten met een peddel, plank en stalen pijp kom je vanzelf echte wapens tegen en zul je bijvoorbeeld met messen hele ledematen bij de zombies afhakken. De bediening is niet al te moeilijk, goed richten met de ene knop, slaan met een andere knop.

Snel zul je merken dat de wapens slijten en vrijwel geen effect meer hebben. In het begin zul je nog snel nieuwe wapens vinden, maar je kunt ze aan een werkbank ook repareren, upgraden en zelfs verbouwen als je de juiste blauwdrukken, onderdelen en genoeg geld hebt. Electrische machetes, brandende honkbalknuppels of giftige wapenstokken, het is allemaal mogelijk en komt zeker van pas. De verschillende gemodificeerde wapens zijn tegen bepaalde types zombies extra effectief, het kan daarom geen kwaad om minstens vier verschillende wapens bij je te dragen (maximaal 12). Af en toe vind of krijg je bij een quest betere wapens in de gradaties/kleuren

uncommon

,

rare

,

epic

, deze doen meer schade en gaan langere mee.

Wekbank in Dead Island

De verhaallijn in Dead Island loop je door via de verschillende quests, het vakantie-eiland is totaal overrompeld door zombies en aan jullie de taak om de overlevenden te helpen aan water, voedsel en onderdelen om de radiozendinstallatie te repareren. Naast de mainquest is er een enorme hoeveelheid sidequests, deze staan ook zo opgesplitst in het questlog en kun je eventueel volledig negeren. Ze leveren echter wel leuke rewards op, zoals betere wapens en blauwdrukken om je wapens te modificeren. Dead Island kent ook diverse repeatable quests, bijvoorbeeld "breng mij vijf flessen alcohol en je krijgt een molotovcocktail terug."

Je karakter zal zich ontwikkelen, door het afslachten van zombies en afronden van quests zul je in level stijgen en kun je talentpoints verdelen. De meeste talentpoints verbeteren iets aan je karakter en hebben niet veel invloed, behalve lockpicking. Op het eiland zul je regelmatig kistjes tegenkomen waarvan er sommigen op slot zitten, het is dus handig om deze skill te leren. Wat verder opmerkelijk is aan Dead Island, als jij een level omhoog gaat dan gaat alle zombies dat ook. Er bestaan in tegenstelling tot andere RPGs geen gebieden voor lagere of hogere levels, heb je in het begin quests overgeslagen en je komt 25 levels later terug, dan zijn deze nog net zo moeilijk.

Het spel bevat een online co-op, waar je naadloos in en uit kan stappen. Als er spelers in de buurt zijn kun je samenwerken aan quests. Het is een leuke optie, maar geen grote toevoeging. Het is eeen groot gemis dat je alleen online samen kunt spelen, het spel zou in co-op prima tot zijn recht komen op splitscreen.

De zombieslasher/action-RPG Dead Island is goed voor vele uren bloederig vermaak, de lol gaat er niet snel van af en je zit gauw uren achtereen te gamen. Helaas is het verhaal de grootste tegenvaller en hadden we graag ook diversiteit tussen de karakters hierin gehad. Grafisch gezien zit het spel er goed uit en met deze landschappen waan je je in het tropisch paradijs, maar in de details zitten schoonheidsfoutjes. Het beste in het spel is het geluid; het gebrul, geschreeuw, gesmeek en andere gorgelende geluiden van de zombies voegen een lekker survivalgevoel toe aan Dead Island.

Honkbalknuppel en zombies!

Niet perfect, wel goed.
Dead Island is nu te koop voor PlayStation 3 (gerecenseerd), PC en Xbox 360.

[yasr_overall_rating size="--" postid="14186"]