Interview Fase 3 over Horror/Scifi Live-Action Roleplaying
Interview met Commandant van de Meent over LARP in het algemeen, en specifiek over Fase 3.
Nieuw Aarde is de wereld van Fase 3, een Nederlandse Live-Action Roleplaying (LARP) vereniging. Het verhaal speelt zich af in de 28ste eeuw. Nucleaire oorlogen hebben de wereld uit elkaar getrokken en alleen de Rebellen en de Overheid de enige overgebleven menselijke machten. Alle waterbronnen zijn vervuild, het land is bezaaid met tekenen van radiatie en er lopen een hoop vijandige wezens rond zoals technomancers, zombies en supermutanten.
Op 27 november reisde ik af naar een Rebellenkamp, waar ik werd opgevangen in de eetzaal. Onder het genot van een kopje post-apocalyptische koffie luisterde ik naar Wasteland radio, het radiostation van de Rebellen, compleet met nieuws.
Nadat Commandant Wijbe van de Meent van zijn veldbed was gelicht kreeg ik een rondleiding door het kamp. Ik kreeg te zien waar de wapens en uitrusting van de rebellen lag opgeslagen en werd ik door het hoofdkwartier van de rebellen geleid. Tot slot keken we nog even buiten, waar eerder die nacht een ongelukkige Rebel gesneuveld was: De arme ziel was door een supermutant opengereten en er was een handgranaat in zijn buikholte achtergelaten.
Na de rondleiding ben ik samen met Commandant van de Meent aan tafel gegaan om enkele vragen te stellen over LARP in het algemeen, en specifiek over Fase 3:
Waarom doet men aan Live-Action Roleplaying?
Met LARP creëer je een verhaal, een film waar je zelf in speelt. Het is iets terugkerends, je leert elkaar kennen en brengt je sociaal gezien nader tot elkaar. Je hebt daarnaast heel veel manieren om jezelf te ontplooien. Als NPC (Non-Playing Character, ofwel figuranten) kunnen ontzettend veel personages spelen, maar ook als PC (Playing Character) kun je veel creativiteit toepassen in het spelen van je personage. Het is een hele vrije wereld, je wordt losgelaten en je kan het spel op je eigen manier spelen. Je maakt met zijn allen de wereld van 2703 als een echte wereld voor jezelf.
Het leuke is: Er is een rode draad in het verhaal, maar dit verhaal wordt beïnvloed door de gebeurtenissen van een evenement. Zo heb je als speler invloed op het verloop van niet alleen het evenement, maar ook de ontwikkeling van het verhaal. Jouw acties beïnvloeden toekomstige evenementen.
De sfeer bij Fase 3 is anders dan bij andere LARP verenigingen. Fase 3 is minder een vereniging dan dat het een vriendengroep is. De sociale kant speelt een grote rol, zo ben ik bijvoorbeeld mijn vriendin hier tegengekomen. Daarnaast heb ik er een aantal enorm goede vrienden aan over gehouden. Zonder fase 3 had ik waarschijnlijk veel minder met deze mensen gedeeld.
Wanneer moet je wel mee doen aan een evenement en wanneer niet?
Je vindt het leuk zoals je het spel zelf speelt. Je kan de schietgrage cowboy uit hangen en op alles schieten wat rondloopt. Maar bedenk wel dat dat gevolgen heeft voor je karakter: je hebt gewoon een aantal hitpoints en op is op. En ook al wil je niet mee doen aan het spel, je hebt je nog steeds te houden aan een aantal regels.
Als je roleplaying bullshit vindt en je gewoon lekker stoer wilt doen, zou ik niet meedoen. Reken maar dat de ca. 40 man die hier rondlopen dat niet waarderen. Zij zullen je dan ook aanspreken op het feit dat je het spel verstoord.
Hoe is Fase 3 tot stand gekomen?
We speelden vroeger dungeons & dragons en hebben daar op een gegeven moment een andere setting bij bedacht: Een futuristische post-apocalyptische wereld. Dit spel hebben we heel veel nachten gespeeld. Vervolgens kwam ik in contact met LARP en daar was ik helemaal gek van. Dungeons & Dragons in het echte leven leek mij helemaal geweldig. Compleet vrij zijn in een wereld die voor je wordt geschreven en daar vervolgens daar invloed op kunnen uitoefenen. Dat was echt mijn ding.
Toen legde ik de puzzelstukjes bij elkaar. LARP en ons eigen Dungeons & Dragons spel. Ik heb het gehele regelsysteem van ons spel aangepast en zelf een LARP systeem ontwikkeld. Daarna hebben we het concept uitgeprobeerd met een demo-evenement. Dat was een succes en op deze manier is Fase 3 steeds verder uitgegroeid tot wat het nu is.
Als je mee doet, als PC, wordt je karakter aan het einde ‘bewaard’? Hou je je karakter tot het volgende evenement?
Dat klopt. Als je karakter aan het einde nog in leven is neem je die gewoon mee naar het volgende evenement. Je krijgt per evenement vaardigheidspunten die je kan uitgeven. Dat is belangrijk om je personage te ontwikkelen. Zo kun je tijdens een evenement bij een leermeester in de leer om een vaardigheid te leren, die het bij het evenement er op weer kunt gebruiken. Zo maakt ieder personage een eigen ontwikkeling door.
Voor sommige dingen moet je echt sparen. Bij het aanmaken van je personage krijg je bijvoorbeeld 200 credits om uit te geven aan wapens en bescherming. Tijdens een evenement kun je vervolgens credits verdienen door bijvoorbeeld te handelen, te stelen of door klusjes te doen. Dit zorgt er voor dat een beginnende speler sommige (sterke) vaardigheden en spullen nog niet kan kopen, een bazooka met ammunitie bijvoorbeeld kost iets van 320 credits.
Loop je niet het gevaar dat sommige mensen erg sterk, overpowered, worden?
De setting zelf is overpowered: Nieuw aarde is dusdanig vijandig, dat je als speler juist compleet underpowered bent. Als beginnend speler moet je echt rennen voor je leven. Als je een evenement overleeft zorgt dat er voor dat je overlevingskansen gelijk getrokken worden aan de andere, meer ervaren spelers. En mocht je nou toch heel sterk zijn, dan kun je altijd nog iets tegenkomen wat toch weer sterker is dan dat jij bent. Maar ook een vreselijk sterke speler, in zijn eentje, kan een groep minder sterke spelers niet aan. Je wordt daardoor gedwongen om als rebel samen te werken met andere mensen.
Stel, de hel breekt los, de apocalypse komt: wat staat er in je voorraadkast?
Wat je absoluut nodig hebt is eten: blikvoer om je maag te vullen. Daarnaast heb je ook vitamine pillen nodig om je op de been te houden. Ook is het wel handig om iets te hebben om je te verdedigen, een stoelpoot bijvoorbeeld. Dan zetten de zombies niet hun tanden in jou, maar in een stuk hout. Brandstof heb je niet meer nodig. De wegen zullen vol staan met gestrande auto’s. Je bent beter af met een fiets, of gewoon met de benenwagen.
Hoe overleef je in de Wastelands?
Je overleeft door zo stil mogelijk te zijn en geen aandacht te trekken. Zorg dat je genoeg mensen om je heen hebt die eerder door een zombie gebeten worden. Als iemand gebeten wordt, moet je kil genoeg zijn om deze dood te schieten. Zorg ervoor dat je niet langer dan 1 nacht ergens schuilt. De kans dat je gevonden wordt door een supermutant of een groepje vijandige mede-Wastelanders die het op je spullen gemunt hebben wordt dan te groot. Je moet echt in beweging blijven.
Hoe pest je de Overheid?
De Overheid pesten is niet verstandig. Om dat te kunnen doen moet je natuurlijk bij ze in de buurt komen. Zodra ze jou in hun vizier krijgen, heb je toch echt wel een groot probleem. Als je ze toch wil pesten kun je het beste je bips afvegen met een poster van hun grote leider.
Zombies, zijn zij snel of langzaam?
Deze zijn snel. Ze lopen voornamelijk een beetje langzaam sjokkend, dolend rond. Maar als hun aandacht op een gegeven moment door wat dan ook getrokken wordt, dan schieten ze als wild beest op hun doel af.
Meer over: Bord- & Kaartspellen, Interviews