Liever geen advertenties en wel horrornieuws steunen? Upgrade hier!

Interview: Regisseur Nico van den Brink over Moloch en volgende film

Interview: Regisseur Nico van den Brink over Moloch en volgende film
"Ik heb dit nog met niemand gedeeld maar ik ben bezig met een nieuwe film."

- Nico van den Brink

De Nederlandse horrorfilm Moloch is nu in de bioscoop te zien. De Nachtvlinders kreeg de kans om een interview af te nemen met de regisseur van deze film, Nico van den Brink.

Nico van den Brink, regisseur van Moloch
Nico van den Brink, regisseur van Moloch

Voor Moloch is bewust de keuze gemaakt om de film zich in Nederland te laten afspelen, met welke reden heeft u gekozen voor deze locatie?

Nico van den Brink: Zelf ben ik altijd geïnteresseerd geweest in de Nederlandse geschiedenis en de verschillende horrors en legendes; je kan altijd bij me aankomen met een goed spookverhaal! Ik ben dan ook zelf geïnteresseerd in het fenomeen van veenlijken. Dat mensen in het veen kunnen komen en dan honderd jaar later weer worden gevonden vind ik fascinerend. Voor het verhaal Moloch heb ik het fenomeen van de Witte wieven (zie ook: Lokaal Spookverhaal: De Witte Wieven) gecombineerd met deze veenlijken.

Het is inderdaad goed te zien in Moloch dat u fan bent van zulke legendes, in Moloch heeft u zelfs middels vrouw Feike een nieuwe horrorlegende geïntroduceerd. Hoe heeft u dit verhaal bedacht?

Nico van den Brink: Daan Bakker, de co-scenarist voor Moloch heeft als eerste de grote streken voor het verhaal van Feike neergezet. We wisten al snel we waar de film heen wilden laten gaan en wat het grote concept van de film was maar we moesten nog het verhaal bedenken achter dit concept. Na even goed hierover na te hebben gedacht kwam Daan terug met een legende waar we de film op hebben gebouwd, de legende van Feike. Dit verhaal vindt zijn inspiratie ook terug in al bestaande legendes zoals die van de heks van Almen en Mechteld ten Ham.

Wat vindt u zelf de sterkste elementen van Moloch?

Nico van den Brink: Ik ben richting de film heel bij met het spel en de manier waarop de acteurs de karakters hebben vertolkt. Ook ben ik blij met de algehele atmosfeer van de film en de eigen wereld die wordt neergezet.  Ik denk dat Moloch erin is geslaagd om Nederland goed neer te zetten als horrorland.

Waren er moeilijkheden tijdens het maken van Moloch?

Nico van den Brink: Er waren zeker wat moeilijkheden toen we de film hebben gemaakt.  We waren  nog in lockdown waardoor er dankzij de quarantaine wat moeilijkheden werden veroorzaakt. We konden alsnog goed draaien maar we hadden formulieren nodig wanneer we in de avond de straat op wilden. Ook waren er dankzij de corona maatregelen een hoop winkels dicht wat het lastig maakte voor de art department,  we konden hierdoor niet snel de benodigde kleding en andere materialen  in een winkel te  kopen.

Een belangrijk aspect voor Moloch is het thema van familietrauma, om welke reden werd de keuze voor dit thema gemaakt?

Nico van den Brink: Moloch gaat in een brede zin over wat generaties aan elkaar doorgeven. Ik ben daar erg in geïnteresseerd, je bent in een familie als het ware een schakel in een keten. Zo wordt niet alleen de achternaam maar ook vaak een hoop meer ontastbare zaken doorgegeven die onderdeel worden van iemands leven en persoonlijkheid.Ik ben zelf al lang gefascineerd door hoe identiteit zich vormt binnen de context van je familiegeschiedenis.

Het thema van familietrauma is natuurlijk ook op een grote manier gebruikt in de film Hereditary, heeft deze film of hebben andere films als inspiratie gediend voor Moloch?

Nico van den Brink: We delen in Moloch zeker thematiek met Hereditary. Andere films die als inspiratie hebben gediend zijn it follows, onder andere de muziek uit deze film vonden wij erg inspirerend. Ook hebben we gekeken naar what lies beneath, die film bestaat uit veel long takes waardoor de spanning weinig onderbroken wordt en binnen het beeld blijft. Uiteindelijk zijn we an dat idee afgeweken maar je vindt nog altijd elementen ervan terug Ook hebben we gekeken naar Mandy voor de grote focus van de expressiviteit van de film en de kleuren. Uit een minder verwachte hoek diende Jurassic Park ook als inspiratie, we wilden van Moloch een echt horror-avontuur maken. Deze avontuurlijke kant is in de film alsnog gebleven middels de archeologen die de lijken in het veen vinden, dit component lijkt in stijl een beetje op Jurassic Park en Indiana Jones.

Wat zijn de plannen voor na Moloch, wilt u blijven in het horrorgenre?

Nico van den Brink: Ik heb dit nog met niemand gedeeld maar ik ben bezig met een nieuwe film. Deze film gaat over de herkomst van het woord nachtmerrie. Dit woord heeft te maken met het Duitse woord mare, een mare is een geest die op je borst gaat zitten terwijl je slaapt en je levensenergie opzuigt. Ik wil dan ook zeker de volgende film weer in Europese grond laten plaatsvinden.

Wat is uw idee over de toekomst voor Nederlandse horror?

Nico van den Brink: Ik hoop dat Moloch gaat leiden naar meer horrorfilms op de Nederlandse markt. Er zijn nog veel Nederlandse horrorverhalen te vertellen en ik hoop dat we dan ook meer gaan doen met onze achtergrond en historie. Het zou mooi zijn als Moloch laat zien hoe leuk het genre is en dat je ook in dit genre een verhaal met diepgang kan vertellen. Als we willen dat de horrorfilms een grotere focus krijgen in de Nederlandse filmmarkt dan is het belangrijk dat we allemaal naar zulke films toe gaan omdat er toch vaak primair wordt gekeken naar bezoekersaantallen en opbrengt om succes aan af te meten. In dat opzicht hebben we geboft met Moloch omdat deze film ook te zien is in de grote bioscopen zoals Pathé. Nu maar duimen dat de film z’n weg naar het publiek weet te vinden.

En met alle Nederlandse horrorfans kunnen we het verschil gaan maken want Moloch is nu te zien in de bioscoop.

Lees ook: Nederlandse horror in het veen! Recensie: Moloch

Liever geen advertenties en wel horrornieuws steunen? Upgrade hier!