Recensie: Halloween (David Gordon Green, 2018)
Wat regisseur David Gordon Green neerzet met de nieuwe Halloween, gesteund door producenten John Carpenter en Jason Blum, is voer voor oude en nieuwe horrorfans.
Halloween is het direct vervolg op John Carpenter's Halloween uit 1978. Maar, die film had toch al tig vervolgen? Correct, er verschenen zeven vervolgen en daarnaast twee remakes. Halloween-bedenker en -regisseur John Carpenter werkte samen met producent Debra Hill nog mee aan deel twee en drie, maar was niet bij de rest betrokken. Tot nu. Carpenter is namelijk producent van het directe vervolg op zijn originele Halloween-film. En daar zullen zowel mensen blij als ontevreden over zijn.
Moet je dan het origineel (of de andere delen) kennen om naar de nieuwste Halloween-film te gaan? Nee, de film staat sterk op zichzelf, zonder het origineel te negeren.
Genoeg over vervolgen, remakes en reboots. Hoe zit het met deze nieuwe Halloween van regisseur David Gordon Green?
Het is 40 jaar na de babysitter-moorden. Michael Myers zit nog altijd in de gesloten instelling. Maar in al die jaren heeft hij geen woord gezegd. Daarom wordt hij overgeplaatst naar een andere instelling, toevallig is dat gepland op 31 oktober...
Het zal geen verrassing zijn dat Michael Myers op vrije voeten raakt in deze film en opnieuw aan het moorden gaat. Een verrassing is dat actrice Jamie Lee Curtis na veertig jaar terugkeert in de rol van Laurie Strode, de babysitter die de confrontatie met Michael Myers 40 jaar geleden overleefde.
Wat meteen opvalt aan Halloween is de cameravoering en de snelheid van de film. Er is duidelijk rekening gehouden met John Carpenters stijl. Daarbij bedoel ik, langzame opbouw en geen nodeloze snelle simpele jumpscares. Neem daarbij dat John Carpenter ook dit keer de muziek op het heeft genomen en het sfeertje is compleet. En ook voor het publiek dat nieuw was voor deze franchise, de angst komt bij iedereen goed over. Want wat je hoort, is vaak enger dan wat je ziet.
Op dit moment lijkt het alsof we in het James Wan en Jason Blum-tijdperk zitten, beide filmmakers leverden de afgelopen jaren vele bioscoophits af en hebben geholpen om horror meer mainstream te maken. En dit nieuwe publiek vindt arthouse horror als Hereditary dan weer lastig. Maar wat David Gordon Green hier neerzet, gesteund door producenten John Carpenter en Jason Blum, is voer voor oude en nieuwe horrorfans.
Halloween draait nu in de bioscoop.
[yasr_overall_rating null size="--"]
Meer over: Horrorfilms, David Gordon Green, Halloween & Michael Myers, RecensiesRead more
Horrorgids: week 1
Op een griezelig goed 2025! Direct in de eerste week van dit jaar is er genoeg te doen en te zien. Dus pak je agenda!
Overzicht Horrorfilms 2025 in de bioscoop met trailers
Traditiegetrouw publiceert Nederlands populairste horrorwebzine op 1 januari het overzicht van alle horrorfilms die dit jaar in de Nederlandse bioscopen verschijnen. Wordt 2025 een mooi voor horrorfilms?
Dit is de horrortop 3 2024 van de redactie
Het einde naakt! Het einde van 2024 welteverstaan. Vol goede moed slepen we onszelf de diepten van 2025 in, nog niet wetende aan welke verschrikkingen we onszelf weer gaan blootstellen.
Recensie: Nosferatu, een moderne ode aan klassieke horror
Honderd jaar na zijn eerste verschijning jaagt Nosferatu opnieuw angst aan voor een nieuw publiek. Robert Eggers brengt deze eerste Dracula-verfilming nieuw leven in.