Liever geen advertenties en wel horrornieuws steunen? Upgrade hier!

Recensie: Horror, een toneelstuk van Jakop Ahlbom

Recensie: Horror, een toneelstuk van Jakop Ahlbom

Op 3 december is het toneelstuk Horror in première gegaan. Dit hommage aan het horrorgenre is de nieuwste productie van Jakop Ahlbom die eerder onder andere Vielfalt, Innenschau en Lebensraum maakte. Omdat geen enkele zichzelf respecterende horrorfan een dergelijke toneelstuk links laat liggen, toog ik samen met Nachtvlinders-collega Hanneke naar Haarlem voor de try out.

Hoewel we al wel het nodige beeldmateriaal hadden ontvangen, wisten we verder niet zo goed wat we moesten verwachten van deze productie. Ook de aanwezigheid van complete schoolklassen, deed ons wel een beetje twijfelen (dit is toch wel 16+ ?!). Maar zodra het stuk begon, verdween de twijfel als sneeuw voor de zon.

Horror Jakop Ahlbom foto Sanne Peper
Horror Jakop Ahlbom foto Sanne Peper

Je ziet hoe een jonge vrouw met haar partner en een vriend terugkeert naar haar ouderlijk huis; vanaf het moment dat ze er binnenstapt gebeuren er rare dingen. Hoewel het huis onbewoond lijkt, is het alles behalve leeg; de oude bewoners waren er nog steeds rond en hun geesten belagen de nietsvermoedende bezoekers. Terwijl we er door middel van flashbacks langzaam achter komen wat zich in het huis heeft afgespeeld, gebeuren er steeds meer enge dingen. Geen plek in het huis is meer veilig, voor een van de mannen blijkt zelfs zijn eigen lijf een gevaar te zijn. De spookscènes maken plaats voor hak- en snijwerk dat uitmondt in een regelrecht bloedbad.

Ik zal niet teveel in detail treden over het verhaal van Horror, maar het is duidelijk dat horrorliefhebber Ahlbom zich heeft laten inspireren door A Tale of Two Sisters, Evil Dead, The Shining en The Ring, iets wat al was vermeld in het persbericht. Maar daarnaast zijn er ook tal van verwijzingen naar andere films zoals: Don't Look Now (Nicolas Roeg, 1973), Rosemary's Baby (Roman Polanski, 1968) en Poltergeist (Tobe Hooper, 1982). Vermoedelijk zijn Invasion of the Body Snatchers (Philip Kaufman, 1978) en Dark City (Alex Projas, 1998) ook een inspiratiebron geweest; diverse horrorplots en horrorsubgenres passeren in ieder geval de revue, keiharde actie wordt daarbij ook niet geschroomd.

Aan spoken geen gebrek in Horror, foto Sanne Peper
Aan spoken geen gebrek in Horror, foto Sanne Peper

Hoewel het heel leuk is om allerlei horrorfilms in Horror te herkennen, ligt de kracht van dit toneelstuk in de special effects en het geweldige spel van de acteurs. Horror is namelijk doorspekt van geweldige effects, die je helemaal niet op het podium verwacht, simpelweg omdat het medium zich er niet goed voor leent en er een strakke choreografie een goede techniek voor nodig is. Ahlbom heeft zich hierdoor echter niet laten weerhouden, maar is de uitdaging aangegaan wat voor een paar fantastische, onverwachte en 'jaw dropping' scènes zorgt. Nooit eerder zag ik zo'n inventief gebruik van het decor in een toneelstuk.

Ook de acteurs maken dit stuk tot een meesterwerk. Er wordt geen woord gesproken, dus mime en beweging zijn erg belangrijk. Sommige scènes bevatten veel choreografie waarbij de acteurs erg goed op elkaar ingespeeld moeten zijn. Ook de special effects vragen veel van de acteurs, maar ze nemen elke horde probleemloos. Daarbij is het adembenemend om te zien wat sommige acteurs met hun lijf kunnen.

Ook bloed vloeit in overvloed in Horror, foto Sanne Peper
Ook bloed vloeit in overvloed in Horror, foto Sanne Peper

Omdat er niet wordt gesproken zijn geluid en muziek erg belangrijk, ook hier is veel aandacht aan besteedt. En als je dacht dat bloedscènes een probleem zouden zijn dan heb je het mis, een Gwar-concert valt in het niet bij de aderlatingen die je in Horror ziet. Respect voor degenen die de set en kostuums na afloop schoon moeten maken.

Het mag duidelijk zijn dat Horror een meesterlijke productie is die je als horrorfan niet mag missen. Zelfs de giebelende scholieren vielen na enkele minuten stil en lieten zich (afgezien van wat gilletjes bij de schrikscènes) pas weer horen voor de staande ovatie.

Doe jezelf een plezier, ga dat zien!

Horror is tot en met 28 februari te zien in theaters in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Haarlem, Leeuwarden, Lelystad, Eindhoven, Arnhem, Amstelveen, Deventer, Hoofddorp, Delft, Leiden, Den Bosch, Drachten, Dordrecht, Almere, Tilburg, Helmond, Zwolle, Groningen, Enschede, Heerenveen, Capelle a/d IJssel, Alkmaar, Wageningen, Schiedam, Amersfoort, Gouda, Spijkenisse, Houten

Kijk voor meer informatie op de website van Jakop Ahlbom.
De trailer vind je hier.

[yasr_overall_rating size="--" postid="38013"]

Liever geen advertenties en wel horrornieuws steunen? Upgrade hier!