Recensie Dead Island 2: Wel dood, geen eiland

Daar is ‘ie dan eindelijk: Dead Island 2! Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Al in 2014 werd dit spel aangekondigd. Yager Development zou er al aan zijn begonnen in 2012, maar werd in 2015 vervangen door Sumo Digital. Maar die bleek toch ook niet geschikt te zijn voor de op tafel liggende taak. Nee, dan Dambusters, die zorgt er vast voor dat het alsnog een topgame wordt, toch? Ga je mee… See you in Hell-a.

Dead Island 2 poster
Dead Island 2 poster

Verhaal van Dead Island 2

Dead Island 2 is het vervolg op Dead Island en tevens het derde deel in de reeks. Waar je in het eerste deel en de DLC Riptide gevangen zat op een eiland, verhuizen we nu naar Los Angeles. Dat wordt liefkozend Hell-A genoemd in het spel. Het speelt zich tien jaar na de gebeurtenissen uit Dead Island af. Een heel groot gebied in San Francisco is in quarantaine door een grote zombie-uitbraak, de zoveelste.. dan zou je toch denken dat ze na de eerste keer maatregelen treffen. Maar helaas, het gebeurt weer en ditmaal is het erger dan de vorige. Jij wordt al snel gebeten en dan gebeurt er iets waardoor jij heel waardevol blijkt. Jouw taak als een van de overlevenden is heel simpel: Meld je bij de overheid en blijf leven.

Het verhaal heeft niet veel om handen, maar het moet toch wel gezegd worden dat ze zowel de protagonist als de NPC’s behoorlijk leuke tekst hebben meegegeven. Meerdere keren heb ik best moeten lachen om de grappige conversaties en constateringen die in het spel gedaan worden. Je waant je echt in een ik-heb-geld-als-water-dus-iedereen-doet-toch-wat-ik-zeg-wijk.

Lekker goor

Laat ik gelijk maar bij het positieve beginnen: het spel is ge-wel-dig goor. De zombies zijn in een fantastische staat van degradatie. Bij een vrouw hangt de kaak scheef en is haar rechteroor weg, een andere man loopt mank omdat hij een stuk knie mist en is hij half verbrand; alles ziet er fantastisch uit. Echt petje af niet normaal. Tel daarbij op dat jij met hun ontworpen F.L.E.S.H.-systeem de zombies ook nog eens vakkundig én gericht kunt bewerken: Waar je mikt, daar doe je schade. De standaard zombies zijn redelijk zwak (kijk uit, want ze zijn talrijk en als jij omringt wordt, dan is het snel einde oefening) en met een paar klappen liggen ze al op de grond.

Heb je ze genoeg verzwakt? Dan trap je met één druk op de knop hun kop in, die dan geweldig uit elkaar spat. Ontwijk je de aanval van de zombie? Dan pak je hem of haar met één druk op de knop beet, om vervolgens groot in beeld twee keer ontzettend veel schade aan te richten. En die schade verschilt met het soort wapen dat je op dat moment in je handen hebt. Een bot wapen zoals een moersleutel of een staaf met een ijzeren bal als punt slaat gaten in hoofden of kaaklijnen weg, en met een groot mes of steekwapen doorboor je weer heel makkelijk het hoofd van onder of boven. De ontwikkelaars schuwen daarbij niet of een oogbal dan uit zijn kas komt te hangen.

Veel zonnige zombies

Het verhaal speelt zich af in San Francisco en je begint jouw avontuur in Bel Air, Los Angeles. Het contrast kan niet groter: dure, luxe woningen en een zonovergoten en kleurrijk gebied, en het wemelt er van de zombies. Geweldig! Je kiest een van de ‘overlevenden’ uit een vliegtuigcrash met elk sterke en zwakke eigenschappen. Waar de een beter is in aanvallen blokkeren is de ander weer beter in aanvallen ontwijken. Hier kun je dus bepalen hoe je wil spelen en wat je favoriete speelstijl is. Eenmaal op weg doorloop je een standaard parcours waarin je kennismaakt met de verschillende dingen die jouw karakter kan, denk aan rennen, springen en bukken.

Al snel kom je jouw eerste missie tegen en begint het vechten. Ik keek mijn ogen uit en het was smullen geblazen. Al gauw speel je ook jouw eerste kracht vrij en daardoor voelde ik mij al snel als een vis in het water. Ik ontweek, hakte en trapte met mijn flying kick alsof ik nog nooit anders had gedaan. De intromissie was voorbij, ik was bij het eerste huis gekomen waar ik naar toe moest en toen kwam het.

Herhaling

Bij de tweede missie sprak ik met iemand en moest ik een hek dichtdoen door een batterij te zoeken. hierdoor zou ik binnengelaten worden. De batterij vond ik -samen met een zwik kleine zombies en een grotere bruut- in een schuurtje. Zombies verslaan, batterij in het hek doen, hek dicht en missie geslaagd. #trots. Het vervelende is, dat ik daarna elke missie die ik deed precies hetzelfde opgebouwd was. Ga naar punt a /persoon x, zoek batterij (of pincode/kaart) om iets dicht of open te doen en versla daarbij een zooi zombies. De omgevingen zijn wel echt heel gaaf, de zombies zijn erg mooi en het vechten zeer tof, maar na een uurtje was die nieuwigheid er wel af en sloeg de verveling toe.

Daar komt ook nog eens bij dat je bijna altijd heel erg in de minderheid bent, dus vaak doodgaat. Maar het spel slaat vlakbij op én onthoudt welke zombies er al dood zijn. Dus heel vaak kwam ik bij een locatie en ging ik twee of drie keer dood en toen waren er nog maar een paar zombies die ik makkelijk kon verslaan en door kon naar de volgende locatie, waar het weer van voor af aan begon. Een soort trail and error. Een beetje variatie was géén overbodige luxe geweest.

Wapens en omgeving

De wapens vind je overal door de spelwereld heen. Een biljartkeu, een loden pijp, keukenmessen en zelfs zwaarden en machetes. Alles wat lekker in de hand ligt, daar kun je mee hakken. En die wapens zijn te upgraden bij verschillende werktafels. Zet je jouw mes onder stroom of geef je jouw hakbijl een steviger handvat? Het kan allemaal. Naast de wapens heb je ook nog de mogelijkheid om de omgeving in jouw voordeel te gebruiken: elektriciteitskastjes zijn kapot te slaan, waardoor de boel onder stroom komt te staan, tuinverwarmers ontploffen als je er een zombie tegenaan trapt. Als je een jerrycan met water ziet liggen, neem die dan mee, want daarmee kun je een gebied aftekenen die onder stroom staat om zo een voordeel te hebben op hele groepen zombies. En zo kun je ook met vuur en jerrycans vol benzine spelen en nog veel meer. Dat is ook best grappig (en op momenten echt handig!), maar het kan het spel helaas niet de broodnodige variatie bieden die het nodig heeft.

Conclusie

Al met al is Dead Island 2 een grappig spel. Het borduurt lekker voort op het concept van de eerdere delen en probeert niet het wiel opnieuw uit te vinden. De actie is hectisch, de gevechten bloederig en het is supermooi in beeld gebracht. Het contrast met de luxe en zonnige omgeving van LA kan niet groter, maar dat is ook al iets wat het spel op het vakantie eiland goed in kaart had gebracht. Af en toe een mini-eindbaas (stoere vrouw in trouwjurk is hilarisch) en de NPC’s die best grappig zijn en echt een eigen smoel hebben is ook interessant.

Helaas is het spel zelf niet zo gevarieerd en verzanden de missies al gauw in een ‘ga naar dat punt/die persoon en open die deur/hek met een pincode/batterij die je moet zoeken op een plek waar veel zombies zijn. Door een makkelijk save-systeem voelt het al snel als een trial en error; net zo lang proberen tot het lukt en dan door. Is het een aanrader? Dat wel. Ga je het lang spelen? Dat zal wel meevallen.

Sterren: 3.5 / 5
Dead Island 2 - Official Launch Trailer

Dead Island 2 is verkrijgbaar vanaf 21 april en verschijnt op Xbox Series X|S, Xbox One, PlayStation 4 en 5 en PC via de Epic Games Store. Voor de review heb ik ‘m gespeeld op PC en getest of de Steam Deck het ook aankan. Helaas is dat niet het geval. Het werkt wel, maar door oververhitting (denk ik) crashte mijn Steam Deck om de tien minuten, ook op de laagste settings.

Steun jij De Nachtvlinders met een kleine maandelijkse bijdrage?

Plaats een reactie