Top 5: engste David Lynch-films

Top 5: engste David Lynch-films

Al enige tijd spoken er geruchten rond dat regisseur David Lynch met een nieuw project voor Netflix bezig zou zijn. Dit zou zijn eerste werk betekenen sinds het langverwachte derde seizoen van Twin Peaks in 2017, maar na maanden radiostilte zijn we helaas nog niets wijzer geworden. Daarom kijken we in afwachting van zijn nieuwe werk terug op zijn boeiende carrière!

Lynch is altijd al een grote naam in het horrorcircuit geweest, zelfs terwijl geen van zijn films strikt "horror" te noemen zijn. In plaats van monsters en achtervolgingen draaien de films van Lynch om surrealisme, mysterieuze personages en absurde scenario's, die van een droom plotseling kunnen omslaan naar een regelrechte nachtmerrie. Dit zijn de vijf engste films van David Lynch!

5. Mulholland Drive (2001)

Mulholland Drive is voor velen Lynch's meest gevierde film, en dat is met goede reden; alle elementen waar de regisseur bekend om staat, zijn hier in volle glorie te zien. In Mulholland Drive volgen we Naomi Watts als een jonge actrice die het probeert te redden in de grote stad van Los Angeles. Maar niets is wat het lijkt, en onder de zonnige, dromerige sfeer verbergt zich een duistere onderstroom waar dromen en realiteit in elkaar over lopen. Dit is niet een film die je alleen voor het griezelen moet kijken, maar met een paar iconische momenten verdient Mulholland Drive zeker een plek op de lijst.

4. Twin Peaks: Fire Walk With Me (1992)

In 1992 kwam Lynch met een losse film als uitbreiding op zijn welbekende serie Twin Peaks, die van 1990-91 op televisie was. Terwijl de serie zich bezig hield met het mysterie van wie Laura Palmer vermoord heeft, zien we in Fire Walk With Me het perspectief van Laura (Sheryl Lee), en hoe de laatste week van haar leven verliep.

Veel mensen hebben nostalgische herinneringen aan Twin Peaks, met de opgewekte Agent Cooper en zijn fascinatie voor koffie en donuts, maar met Fire Walk With Me duiken we rechtstreeks in de horror en het duistere mysterie van dit kleine dorp. De film is niet standalone en dient wel na de serie gekeken te worden, maar is een sterke toevoeging aan het verhaal en één van Lynch's heftigere films.

3. Lost Highway (1997)

Nu beginnen we bij Lynch's echt vervreemdende werk aan te komen, en worden verhalen en gebeurtenissen moeilijker samen te vatten en te verklaren. In Lost Highway vinden muzikant Fred (Bill Pullman) en zijn vrouw Renee (Patricia Arquette) mysterieuze videobanden op hun stoep, die binnen in hun huis gefilmd zijn terwijl zij sliepen. Wanneer er meer videobanden verschijnen en de beelden steeds angstaanjagender worden, komt Fred in aanraking met de spookachtige Mystery Man en begint hij zijn grip op de realiteit kwijt te raken. Lost Highway bevat een aantal van Lynch's meest verbijsterende momenten en plottwists, en verdient zonder meer een plek op de lijst.

2. Inland Empire (2006)

Lynch's meest recente film komt alweer uit 2006, en is meteen ook het meest experimentele werk van zijn carrière. Het drie uur durende Inland Empire werd door Lynch zelf op amateurwijze gefilmd met een camcorder en een incompleet script, waar hij tijdens de productie aan bleef sleutelen. Met slechts de tagline “A woman in trouble” volgen we Laura Dern als een actrice wiens filmrol over begint te lopen in de werkelijkheid (een terugkerend motief in zijn werk). Inland Empire bevat veel onverklaarbare fragmenten en voelt door de wazige beelden en absurde sfeer als een nachtmerrie op film vastgelegd; een droom waar herkenbare scenario's en ideeën vervormd worden tot ze onherkenbaar en beangstigend zijn.

Inland Empire is, nog meer dan alle andere werken van Lynch, een film om te ervaren en niet om te verklaren. Het is zijn meest ontoegankelijke werk, maar voor degenen met een hoge tolerantie voor absurde en experimentele films is Inland Empire een verbijsterende trip die je niet snel vergeet.

1. Eraserhead (1977)

Lynch's allereerste film Eraserhead uit 1977 zette meteen de toon voor de rest van zijn carrière. Met een duur van nog geen anderhalf uur is Eraserhead een korte maar beklemmende nachtmerrie in een industriëel landschap, waar zowel de gruizige zwart-witte beelden als de geluidseffecten effectief onder je huid kruipen.

Hoewel Eraserhead zoals typisch voor Lynch vol zit met absurde scènes, is er ook een duidelijk overkoepelend thema aanwezig: de angst van een kind krijgen, terwijl je daar totaal niet op voorbereid bent. En daarmee snapt Lynch de essentie van horror: de allerengste dingen kunnen je zomaar overkomen in de echte wereld.

Eraserhead is Lynch's engste en meest aangrijpende film. Kijk hem, maar wees voorbereid om je erna een dagje niet vrolijk te voelen. Niét aanzetten op een date!

Welke film van David Lynch had volgens jou écht in de top 5 gemoeten? Laat het ons weten in de reacties!