Recensie: Amer (Hélène Cattet & Bruno Forzani, 2010) - Belgische Giallo?
Amer bevat weinig dialogen, maar er wordt veel gesproken met beelden, dromen werkelijkheid wisselen elkaar af in deze Belgische Giallo.
Sinds 1929 brengt de Italiaanse uitgeverij Mondadori populaire misdaadromans als paperback uit. Het betreft overwegend vertalingen van Engelse en Amerikaanse misdaadauteurs zoals: Agatha Christie, Edgar Wallace, John Dickson Carr en Ed McBain. De paperbacks hebben een opvallende gele kaft en worden daarom Il Giallo (=gele) Mondadori genoemd.
In de jaren zestig beginnen Italiaanse regisseurs als Mario Bava, Lucio Fulci en Dario Argento, de misdaadromans te verfilmen. De giallo films hebben een kenmerkende stijl: sfeervol camerawerk, opvallende muziek, uitgebreide moordscènes en veel (al dan niet functioneel) bloot. Voorbeelden van giallo-films zijn: Lo Strano Vizio Della Signora Wardh (Sergio Martino, 1970), Una Lucertola Con La Pelle Di Donna (Lucio Fulci, 1971) en Profondo Rosso (Dario Argento, 1975). Dit zijn ook de films die model hebben gestaan voor Amer, een Belgisch/Franse film van Hélène Cattet en Bruno Forzani.
In Amer volgen we Ana in drie fasen van haar leven: als kind, tiener en volwassen vrouw. We zien hoe haar lichaam zich ontwikkelt en haar seksualiteit ontluikt, tegelijkertijd doet de dood zijn intrede in haar leven. Dromen, fantasieën en werkelijkheid wisselen elkaar af, maar Ana's lustgevoelens blijven niet onbestraft.
Amer bevat weinig dialogen, maar er wordt veel gesproken met beelden, het is echter niet altijd duidelijk wat fantasie en wat realiteit is. Maar Amer gaat ook niet om het verhaal, Amer is een audiovisueel spektakel waarin de narratie ondergeschikt is. Het camerawerk van Manuel Dacosse en de montage van Bernard Beets zijn indrukwekkend en de muziek en geluidseffecten zijn beklemmend. Voor de filmpurist is Amer ware kunst, voor de liefhebber van keiharde horror is Amer dodelijk saai en vermoeiend traag (al word je tegen het eind beloond met een prachtig vormgegeven slasherscène). Wil je graag een giallo zien die meer vragen oproept dan beantwoordt, en die echt mooi gemaakt is, dan is Amer iets voor jou. Wil je een horrorfilm met veel actie, en een hoge bodycount dan moet je naar een andere film gaan.
Regie: Hélène Cattet & Bruno Forzani
Waardering: 3/5 sterren
Bloody Mary proefnotitie:
"Voor wie zijn biefstuk niet 'rosso', maar 'giallo' wil."
Amer draait vanaf 12 mei in de bioscoop.
Meer over: Recensies, HorrorfilmsRead more
Recensie: Nosferatu, een moderne ode aan klassieke horror
Honderd jaar na zijn eerste verschijning jaagt Nosferatu opnieuw angst aan voor een nieuw publiek. Robert Eggers brengt deze eerste Dracula-verfilming nieuw leven in.
Nederlandse band neemt muziek op in spookhuis
De Nederlandse band Honey I'm Home, met leden van Marathon, Jagd en Banji, heeft in een Londens spookhuis een nachtelijke opname van drie nummers overleefd.
Korte horror: The Last Christmas
Wat is nu mooier om kerstmis te beginnen dan met een korte horrorfilm? In deze kerstfilm van regisseur Ryan Port heeft de kerstman een wat minder fortuinlijke avond...
Schrikbeelden 2024: Breng nu je stem uit!
De spanning stijgt, want het is weer tijd voor dé jaarlijkse horrorprijs van De Nachtvlinders: De Schrikbeelden! Welke films, series, games, boeken of andere angstaanjagende creaties hebben jou het afgelopen jaar kippenvel bezorgd? Stem en bepaal wie er met deze duistere prijzen vandoor gaan.