Boekrecensie: Freeway, durf jij de rit aan? (Mark Vianen)

Freeway-Durf-jij-deze-rit-aanEen Nederlandstalig horrorboek, dat is even wennen. Het boek speelt zich namelijk in Nederland af, ook dat is even wennen. Daarnaast staan er Nederlandse taalgrappen in, ook dat zijn we niet gewend. Freeway, durf jij de rit aan? is geschreven door Mark Vianen. Het klinkt als een tof boek, maar helaas valt dat nogal tegen.

Een oude auto wordt achtergelaten op de sloop, maar deze wordt gered door Stefan. De auto blijkt niet zomaar een auto te zijn, want Stefans leven krijgt door de aanschaf een drastische wending. Zo zal Stefan ontdekken wat echte liefde is. Deze liefde blijkt echter niet opgewassen te zijn tegen alles, waardoor Stefan weer alleen komt te staan en zijn eigen identiteit verliest. Hij besluit met zijn auto op rooftocht te gaan om wraak te nemen op degenen die hem kwaad hebben gedaan. Zal het Stefan lukken zichzelf en de liefde weer terug te vinden? Om hier achter te komen, moet hij een tocht maken die zijn grootste fantasie te boven gaat.

De horrorstukken, waarin wat gore zit, maken het boek nog enigszins leesbaar. Maar een aanrader is het absoluut niet. De verhaallijn komt langzaam op gang, het leest niet lekker weg. Dat laatste zou geen probleem zijn als het een moeilijk boek zou zijn, met uitgebreide personages die groeien naarmate het boek vordert, maar dit is allemaal niet het geval. Geen diepgang in de personages, geen diepgang in de relaties tussen de personages en bovenal is het ook niet écht spannend.

Natuurlijk zitten er spannende elementen in, is het plot best grappig en wil je het boek wel uitlezen, maar niet omdat je op het puntje van je stoel zit. Nee, ik wilde het uitlezen met de hoop op een goed geschreven ranzig gore einde. Maar ook dat is niet het geval. Wel een leuke toevoeging aan het verhaal is er voor de muziekliefhebbers onder ons; de playlist die in de auto gedraaid wordt.

Als horrorliefhebber is het verhaal niet spannend genoeg en heeft het maar een paar momenten waarbij er een stuk gore in voorkomt wat erg vermakelijk is om te lezen.  De rest is alles behalve vermakelijk.

Sterren: 1 / 5

2 gedachten over “Boekrecensie: Freeway, durf jij de rit aan? (Mark Vianen)”