Liever geen advertenties en wel horrornieuws steunen? Upgrade hier!

Boekrecensie: De Plaza - S.L. Grey

De Plaza is geen boek met vampieren, zombies of weerwolven, maar een urbanhorror over een vreemd warenhuis

Boekrecensie: De Plaza - S.L. Grey

Rhoda, een Zuid-Afrikaanse twintiger met een verminkt gezicht en nog zo wat problemen, neemt haar oppaskind mee naar een winkelcentrum om drugs te scoren. In de boekhandel raakt ze hem kwijt. Wanhopig sleurt ze Dan, de nerdy medewerker van de winkel, mee op een zoektocht door het labyrint. Dwalend achter de coulissen van de Plaza komen ze in een op het eerste gezicht aantrekkelijke, parallelle werkelijkheid terecht waar de klant meer dan koning is, maar al gauw weten ze niet meer of ze nu moeten maken dat ze wegkomen of blijven..

Hèhè, eindelijk eens een ander soort horrorboek dan dat we gewend zijn. Geen vampieren, geen weerwolven, geen zombies, maar een warenhuis waarin je liever niet gaat shoppen.

De eerste pagina’s zijn pittig om doorheen te komen. Beide karakters zijn niet sympathiek (een donkere vrouw die zich overal gediscrimineerd voelt terwijl dit niet nodig is en een nerdy, emo boekenverkoper die overal bang voor is en veel zeurt). Echter zodra ze elkaar ontmoeten gaat het gelijk goed. Beide karakters maken het beste in elkaar los en je voelt de vonk tussen de twee overslaan (wel met veel gescheld tussendoor overigens).

In het eerste deel vluchten Rhoda en Dan voor een onbekend monster in de claustrofobische ruimtes onder de plaza. Ze komen terecht in een labyrint van vies ruikende gangen, verminkte paspoppen, zwemmen in het ondergrondse riool en beleven ze een liftreis die je alleen overleeft als je een quiz wint. Ook ontvangt het stel vreemde smsjes die terug leiden naar de plaza, nouja terug naar een plaza..

Eenmaal terug in de plaza, klopt er iets niet. Deze plaza is net iets anders, iets donkerder. Het goede nieuws is dat de plaza altijd open is, het slechte nieuws is dat de plaza niet voor iedereen open is op dezelfde manier. De verkopers zijn vastgeketend aan hun kassa’s en aanbidden de shoppende mensen. De winkels hebben vreemde namen (spinoffs van de orgininele merknamen). Doorgeschoten plastischische chirurgie, amputatie en kapitalisme worden verheerlijkt. Wie het meest uitgehongerd eruit ziet, wordt het meest aanbeden. Ik zou bijna zeggen dat klinkt bekend in de oren..

De Plaza is een boek met 304 pagina’s die lekker snel weglezen. Eenmaal begonnen aan het verhaal beleef je een heuze achtbaanrit, die met moeite te stoppen is. De Plaza gaat over dat wat achter het felle licht en de glamour ligt, de realiteit die zich verschuilt achter alle marketing en brandingtruukjes. Het monster is geen beest, ondode of seriemoordenaar, maar een warenhuis..

Het verhaal is verfrissend, en geeft een flinke knipoog aan het hedendaagse consumentisme. Consumenten kopen tegenwoordig alles dat los en vast zit. Maar hebben we deze producten ook echt nodig? Kopen we niet teveel op de automatische piloot en worden we niet teveel gestuurd door de mensen om ons heen die vinden dat we dezelfde producten moeten kopen omdat we er anders niet bij horen? Het boek zet je wel een beetje aan het denken. Maakt shoppen ook echt gelukkig?

S.L. Grey is een Zuid-Afrikaans schrijversduo dat bestaat uit Sarah Lotz en Louis Greenberg. Lotz heeft een passie voor zombies en Greenberg heeft een Master in vampierenfictie. In eerste instantie wilden ze een boek schrijven over, hoe voorspelbaar, zombies en vampieren. Echter besloten ze iets totaal anders te gaan doen; De Plaza werd geboren.

Je kruipt per hoofdstuk afwisselend in de huid van Rhoda of Daniel. Na het lezen van het boek kwam ik erachter dat Lotz de delen van Rhoda heeft geschreven en Greenberg de delen van Daniel. Bij het afsluiten van een hoofdstuk hebben beiden geprobeerd in zo’n lastig mogelijke situatie te eindigen, waardoor de ander een creatieve manier moest zien te vinden om hier uit te komen. Hierdoor krijgt het verhaal een surrealistisch tintje en gaat het verhaal vaak een verontrustende kant op.

Tijdens het lezen zijn er een aantal vragen waar je geen antwoord op krijgt. Waarom zijn de verkopers vastgeketend aan hun kassa’s? Wie is het management? En wat voor vlees zit er nu precies tussen de hamburgers? Misschien ben ik er ook wel blij om dat deze vragen niet beantwoord worden..

Wil je een keer wat anders dan vampieren of zombies? Dan is De Plaza een verfrissende psychologische urbanhorror die we je zeker aanraden! Hou er wel rekening mee dat je na het lezen van dit boek een warenhuis totaal anders zal ervaren..

Waardering: 4 sterren

De Plaza wordt gepubliceerd door De Arbeiderspers en is te koop in de betere boekhandels. Er is ook een E-book versie verkrijgbaar.

Liever geen advertenties en wel horrornieuws steunen? Upgrade hier!