Korte film: The Captured Bird interview regisseur Jovanka Vuckovic

Jovanka Vuckovic legt uit hoe haar korte film The Captured Bird via crowdfunding tot stand is gekomen.

Korte film: The Captured Bird interview regisseur Jovanka Vuckovic

The Captured Bird is een donker poëtische fabel van 10 minuten die begint met een klein meisje dat bezig is met stoepkrijten. Opeens ontdekt ze een rare scheur in de stoep waar mysterieuze zwarte drap uitsijpelt. Het meisje volgt het spoor en komt bij een onheilspellend gebouw terecht. Eenmaal binnen, ervaart ze een aantal bizarre dingen, ze ziet muren zwart verkleuren en er komen tentakels uit het plafond die haar proberen te vangen. Ze is dan getuige van de geboorte van vijf angstaanjagende bovennatuurlijke wezens, die het bestaan van haar wereld bedreigen.

Wat vinden jullie van deze korte film?

Interview met regisseuse Jovanka Vuckovic

Ze staat in de top 13 van meest invloedrijke vrouwen in de horrorgeschiedenis (naast Mary Shelley en Vampira), was vijf jaar digital effects artist bij CBC Television, ze was hoofdredactrice van het Amerikaanse horrormagazine Rue Morgue (2003-2009), en nu gaat ze doen waar ze al jaren over heeft geschreven; een eigen film maken.

Tijdens de ZomBcon spraken wij Jovanka Vuckovic over haar film en over crowdfunding. Sinds 2010 is ze bezig om haar korte film The Captured Bird van de grond te krijgen.

De film is geïnspireerd op een nachtmerrie die Jovanka’s tweelingsbroer had toen hij een kind was, de geschriften van H. P. Lovecraft, de fabels van de Gebroeders Grimm en Hans Christian Andersen en ook door het paranormale fenomeen van de Schaduwmensen.

Jovanka maakt voor haar korte film gebruik van crowdfunding, zoals de meeste van jullie wel weten, een opkomende trend om je project te laten financieren door fans/supporters.
Via haar website TheCapturedBird.com kun je een donatie doen (het bedrag mag je zelf bepalen) Afhankelijk van het bedrag dat je doneert zul je eeuwige dank ontvangen van de filmmakers.

Om dit project succesvol te laten verlopen is planning het allerbelangrijkste, legt Jovanka uit. Een jaar voordat het Kickstarter project van start ging, was ze dan ook al bezig met de voorbereidingen. Als je het een succes wilt laten worden, moet je constant de lezer blijven voeden moet nieuwe informatie over het project. Ze heeft het hele proces dan ook vastgelegd op beeld.

Het fundingproces op kickstarter duurde een maand en in die maand heeft ze zoveel mogelijk verteld over de tot standkoming van haar project, ook nu is ze nog volop aan het bloggen. Zo zien we hoe Jovanka informatie inwint bij de grote namen in de horrorscene (George Romero, John Landis, Mick Garris etc) en vraagt hen om advies. Later worden er waardevolle mensen toegevoegd aan de crew, het storyboard word gecreeerd, locaties worden gespot etc. Als lezer/investeerder mis je niets en dat maakt dit project zo speciaal.

Goede vriend en filmmaker Guillermo Del Toro gaf al snel zijn zegen aan de film en leende zijn naam aan de film als excecutive producer. Bij vele films is deze rol niet meer dan ‘name dropping’ zodat de film verkoopt. In het geval van The Captured Bird is dit anders. Guillermo heeft actief input gegeven op deze film; van het script en het monster ontwerp tot aan de manier waarop een aantal shots gefilmd moeten worden. Jovanka noemt hem ookwel de creatieve ‘Godfather’van de film.

Naast Guillermo heeft Jovanka heeft een geweldig team samengesteld om de haar eerste film leven in te blazen. Ze krijgt hulp van:
Production designer Anastasia Masaro (The Imaginarium of Doctor Parnassus), Hollywood creature-effects shop Spectral Motion (X-Men: The Last Stand, Hellboy, Hellboy II), Visual Effects Supervisor Tammy Sutton (Avatar, de Twilight films), Paul Jones Creature Effects Studio (Silent Hill: Revelation 3D, The Thing, Resident Evil: Afterlife), cinematographer Karim Hussain (Hobo With a Shotgun), editor Douglas Buck (Jack Ketchum’s Offspring), storyboard artist Rob McCallum (The Thing, Scott Pilgrim vs. the World, Resident Evil: Afterlife), paranormaal adviseur Steve Gonsalves (Syfy’s Ghost Hunters), concept artist Nat Jones (Comics: 28 Days Later, 30 Days of Night, Spawn, Frank Frazetta's Death Dealer en '68) en producer Jason Lapeyre (Cold Blooded).

Er helpen zelfs een aantal Nederlanders mee, zo hebben Regisseur/motion designer Richard Raaphorst (bekend van de Worst Case Scenario trailers en Frankenstein’s Army) en Graphic/Motion Designer Sander Brouwer meegeholpen. Zij zijn verantwoordelijk voor deze teaser poster:

25.000 Canadese dollars waren nodig om haar project leven in te blazen, en dat is gelukt! In 48 uur was het gewenste bedrag behaald. Echter stopt het daarniet bij, hoe meer geld er opgehaald wordt, des te betere apparatuur en mensen kunnen worden ingezet om het eind resultaat nog mooier te maken. De opnames zitten er inmiddels op en momenteel wordt er druk gewerkt in de post-productie.
De Matte Painting is gedaan door Deak Ferrand (Hellboy 2, Lord of the Rings) echter heeft deze de lat erg hoog gelegd voor de overige visual effects. Hulp is dus welkom!

Een andere reden waarom dit project zo ambitieus is, dat er geen CGI in zal zitten. Jovanka heeft een voorliefde voor animatronics in plaats van CGI. Een monster moet echt voor de camera staan, zodat je kan ziet hoe hij in beeld verschijnt, hoe het licht valt, aldus Jovanka.

Heb je zelf een droom die je waar wilt maken en je hebt daar hulp nodig van anderen, vraag! Volgens Jovanka zul je er verstelt staan hoeveel mensen je willen helpen! Je moet er natuurlijk voor zorgen dat je wel je huiswerk hebt gedaan en weet wat je wilt. Dit is ook de manier waarop Jovanka de meeste mensen in haar team heeft kunnen krijgen.

Wil jij dit geweldige project ook steunen? Je kan nog steeds geld doneren om Jovanka en haar team de kans te geven om de beste tools te laten gebruiken zodat ze een prachtig eindresultaat kunnen leveren. Naar verwachting is de film af in december en zal hopelijk te zien zijn op alle grote filmfestivals in 2012. Voor meer informatie kun je ook een kijkje nemen op de website van The Captured Bird.

Update: 2018 - de korte film is inmiddels bovenaan te kijken.