DVD-recensie: Twin Peaks 2017: A Limited Event Series

Als Twin Peaks-fan wilde ik de DVD-box van de nieuwe Twin Peaks heel erg graag recenseren, maar ik ben tot de conclusie gekomen dat dat makkelijk is gezegd dan gedaan. Daar waar andere tv-series behoorlijk lineair zijn, gaat Twin Peaks 2017 alle kanten op. Zorgde de oorspronkelijke serie al voor de nodige verwarring, in dit nieuwe seizoen is er soms geen touw meer aan vast te knopen. Maar wat wil je, dit is David Lynch, de man die meer vragen opwerpt dan beantwoordt. De man die audiovisueel spektakel verkiest boven narratie.

Met Twin Peaks was David Lynch een van de eerste filmmakers die de stap naar de televisie maakte. Dankzij Mark Frost slaagde hij er ook daadwerkelijk in zijn unieke stijl naar een kleiner scherm, en voor een groter publiek, te vertalen. Toen Twin Peaks begin jaren 90 uitkwam, werd de serie bijna gelijk verheven tot de cultstatus. De sfeervolle setting, de kleurrijke karakters en het moordmysterie sloegen aan bij miljoenen kijkers wereldwijd. Een aflevering van 45 minuten betekende al snel urenlange discussies met je vrienden. Er werden hele feesten rondom het thema georganiseerd. Ik kan me nog een geweldig Twin Peaks-evenement herinneren dat plaats vond in Drieluik in Zaandam. Er liepen mensen rond verkleed als Twin Peaks-personages (zoals Agent Cooper, de Log Lady en Nadine met haar ooglapje) er werd voorgelezen uit Laura Palmers dagboek, en er werden films vertoond van David Lynch. Het was fantastisch en er heerste een geweldig gevoel van saamhorigheid, een gevoel dat de serie ook opriep. En toen was Twin Peaks ineens voorbij en bleven er een groot gapend gat en heel veel onbeantwoorde vragen over. Het enige wat we hadden was Laura Palmers belofte aan Agent Cooper “I’ll see you again in 25 years”.  De film Twin Peaks: Fire Walk With Me gaf misschien wat antwoorden, maar miste de sfeer en cast om de leegte op te vullen.

Deel van de oorspronkelijke Twin Peaks cast die terugkeert in seizoen 3

En toen was daar Twin Peaks 2017

Laura Palmer maakt haar belofte waar! We zijn 25 jaar verder en ze verschijnt wederom tot FBI-agent Dale Cooper in de Red Room. Cooper zit al 25 jaar vast in The Black Lodge, een alternatieve duistere dimensie. BOB houdt hem daar gevangen zodat hij zelf als Coopers dubbelganger (Mr. C.) dood en verderf kan zaaien op aarde, geholpen door zijn handlangers en de Woodsmen.

Dougie heeft ze niet helemaal op een rijtje maar hij is dol op koffie

Dan krijgt ook Agent Cooper de kans om terug te keren naar de fysieke wereld, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Het lukt niet helemaal om volledig bezit te nemen van zijn host, Douglas “Dougie” Jones, daarbij wordt hij belemmerd door Dougie’s dubieuze aangelegenheden.

Ondertussen wordt in haar huis in Buckhorn het lichaam van de vermoorde bibliothecaresse Ruth Davenport gevonden. De moordzaak neemt een onverwachte wending als blijkt dat zij niet het enige slachtoffer is, en het andere slachtoffer een inwoner was van Twin Peaks.

In Twin Peaks krijgt Deputy Hawk een mysterieus bericht van de Log Lady Margaret Lanterman: “My log has a message for you”. Er schijnt iets te ontbreken wat met Agent Cooper te maken heeft. Na 25 jaar wordt de moord op Laura Palmer weer opgerakeld en het hele politiebureau zoekt mee naar de missende aanwijzing. Dat is echter niet zo simpel, want hoe weet je wat er mist als het er niet is?

Ook de FBI zit niet stil. De hardhorende Gordon Cole (gespeeld door Lynch zelf) en botte hark Albert Rosenfield

Mr. C. Chantal & Hutch
Mr. C. Chantal & Hutch

ontvangen nieuws over Agent Cooper (eigenlijk zijn dubbelganger Mr. C.). Ze roepen de hulp in van een oude bekende die Cooper beter kent dan wie dan ook.

Er zijn nog veel meer verhaallijnen, te veel om op te noemen, maar uiteindelijk komen ze allemaal samen in Twin Peaks, waar we oude en nieuwe gezichten zien. En net als je denkt dat de meeste vragen zijn beantwoord en dat dit hoofdstuk afgesloten is, begint er ineens een nieuw hoofdstuk. Ja mensen, dat is Lynch.

Oud of nieuw?

Als fan van de oorspronkelijke serie werd ik eigenlijk een beetje triest van het derde seizoen. Er ontbraken zoveel mensen, en al die mooie jongens en meiden waren zo oud geworden. Natuurlijk hoort ouder worden erbij, maar de overgang is nu na 25 jaar wel heel erg groot. Van de mensen die ontbreken zijn een aantal gestorven (RIP Jack ‘Eraserhead’ Nance (Pete Martell), Frank Silva (BOB), Warren Frost (Dr. Will Hayward, tevens vader van Mark Frost) en Don S. Davis (Major Briggs)), is een aantal niet gevraagd en heeft een aantal ‘nee’ gezegd. Opvallende afwezigen zijn Lara Flynn Boyle (Donna Hayward), Michael J. Anderson (The Man from Another Place) en Michael Ontkean (Sheriff Harry S. Truman). Voor een deel is hun afwezigheid opgelost met archiefmateriaal, en voor een deel zijn de personages simpelweg komen te vervallen. Sheriff Harry S. Truman is vervangen door zijn broer Frank Truman, gespeeld door Robert Forster, die oorspronkelijk gevraagd was de rol van Sheriff Harry S. Truman te spelen maar destijds andere verplichtingen had. Hartverscheurend vind ik de scènes met Catherine Coulson (de Log Lady) die tijdens de opnames ongeneeslijk ziek was en inmiddels gestorven is. Met deze kennis krijgt vooral aflevering 15 “There’s Some Fear in Letting Go” een speciale lading. Ook Miguel Ferrer (Albert Rosenfield) heeft de première van het derde seizoen niet meer mee mogen maken.

Hartverscheurend vind ik de scènes met Catherine Coulson (de Log Lady) die tijdens de opnames ongeneeslijk ziek was en inmiddels gestorven is. Met deze kennis krijgt vooral aflevering 15 "There's Some Fear in Letting Go" een speciale lading.
Hartverscheurend vind ik de scènes met Catherine Coulson (de Log Lady) die tijdens de opnames ongeneeslijk ziek was en inmiddels gestorven is. Met deze kennis krijgt vooral aflevering 15 “There’s Some Fear in Letting Go” een speciale lading.

Gelukkig zijn tal van personages en acteurs wel teruggekeerd, je zult zelfs een paar gezichten zien die je niet meer had verwacht. Kyle MacLachlan is wederom geniaal als Agent Cooper, maar ook als Mr. C. en Dougie. Kimmy Robertson en Harry Goaz zijn geen spat veranderd als receptioniste Lucy en Deputy Andy Brennan en zorgen wederom voor de nodige hilariteit. Ook Michael Horse maakt als Deputy Chief Hawk nog steeds deel uit van het team van de Sheriff, dat tevens een opvallend nieuw teamlid heeft. De personages Shelly Johnson, Audrey Horne, Benjamin Horne, Jerry Horne, Norma Jennings, Big Ed Hurley, Nadine Hurley, James Hurley, Dr. Lawrence Jacoby en Sarah Palmer keren eveneens terug, al zijn hun rollen deze keer niet zo groot.

Kimmy Robertson en Harry Goaz zijn geen spat veranderd als receptioniste Lucy en Deputy Andy Brennan en zorgen wederom voor de nodige hilariteit.

Daarbij zijn er allerlei nieuwe personages bijgekomen, te veel om op te noemen. Sommigen hebben slechts een kleine bijrol, anderen een hoofdrol. De prachtige Chrysta Bell speelt FBI-agente Tammy Preston en is een goede vervanger voor die mooie meiden uit de oorspronkelijke serie. Naomi Watts speelt Janey-E Jones, de vrouw van Dougie. Jennifer Jason Leigh en Tim Roth spelen Chantal en Hutch, de handlangers van Mr. C. Zij zitten in een aantal scènes die niet zouden misstaan in een film van Quentin Tarantino. Jim Belushi en Robert Knepper kruipen in de huid van Bradley en Rodney Mitchum die samen met hun bevallige assistentes Sandie, Mandie en Candi zorgen voor een paar leuke momenten. Matthew Lillard, die schooldirecteur William Hastings speelt, is mijn favoriete nieuwe acteur, waarschijnlijk omdat zijn hysterische huilbuien mij zo doen denken aan Leland Palmer. Laura Dern krijgt van mij ook een speciale vermelding, al is haar personage heel anders dan ik verwacht had (meer zeg ik niet om spoilers te voorkomen).

De setting van Twin Peaks seizoen 3 is ook heel anders. Daar waar de oorspronkelijke serie zich afspeelt rondom Twin Peaks, gebeurt dat nu maar een fractie van de tijd. New York, Las Vegas en Buckhorn zijn nu enkele van de nieuwe locaties. In niets lijken zij op het Amerikaanse stadje met zijn waterval, bossen en bergen. De nieuwe locaties bieden wel meer mogelijkheden en uiteindelijk leiden alle wegen toch naar Rome Twin Peaks.

De soundtrack is eveneens veranderd. De oorspronkelijke soundtrack vond ik erg goed, niet alleen de muziek

Matthew Lillard en Chrysta Bell, twee van de nieuwkomers in seizoen 3

van Angelo Badalamenti, maar ook die heerlijke jazzy ‘themes’, bijvoorbeeld die van Agent Cooper en Audrey Horne. Daarnaast vond ik de geluiden geweldig, zoals de belboei en misthoorn die je hoort bij de rivieroever waar Laura wordt gevonden. De muziek, themes en geluiden zetten de sfeer neer die ik zo geweldig vond en die toch wel ontbreekt in seizoen 3. Dat wil niet zeggen dat de soundtrack van seizoen 3 geen belangrijke rol speelt, in tegendeel. Bijna elke aflevering wordt afgesloten met een muziek-act zoals Nine Inch Nails, Eddie Vedder (als Edward Louis Severson), Chromatics, Rebekah del Rio, en (hoe kan het anders) Julee Cruise. Daarnaast zijn er nu andere themes en geluiden, maar die zijn onheilspellender en missen de luchtigheid en nonchalance van de oorspronkelijke serie.

Horror?

Nu wil je natuurlijk weten of Twin Peaks seizoen 3 horror is. Hoewel je Twin Peaks niet kunt vergelijken met films als Friday the 13th, Evil Dead, The Ring of Insidious bevat het zeker momenten die je kippenvel zullen bezorgen. Er zit ook de nodige gore in, maar knipper niet met je ogen, voor je het weet is het voorbij. Verder wordt de serie vooral gekenmerkt door de beklemmende sfeer die zo typerend was voor Eraserhead.

Weirde shit in aflevering 8
Weirde shit in aflevering 8

Kijkadvies

Twin Peaks 2017 is geen lichte kost die je even gaat bingewatchen, dit is 18 uur weirde shit. Regelmatig raak je de draad kwijt en denk je iets gemist te hebben, terwijl dat niet zo is. Er gebeurt van alles en er zijn veel personages en WTF!-momenten. Dus neem de tijd en spoel lekker terug als je het even niet snapt, of pak desnoods Google erbij. Besef ook dat dit kunst is; de betekenis wordt je niet voorgekauwd, en er zijn meerdere interpretaties mogelijk. Dus ga er even goed voor zitten en laat al dat beeld en geluid over je heenkomen. Aflevering 8 is trouwens een geval apart. Zo overweldigend, zo duister, het is maar dat je het weet.

FAQ

Q: Moet je oorspronkelijke Twin Peaks serie gezien hebben?
A: Ja, anders wordt het nog onbegrijpelijker.

Q: Moet je Twin Peaks-film Fire Walk With Me gezien hebben?
A: Dat is wel zo handig.

Q: Beantwoord het derde seizoen van Twin Peaks al mijn vragen?
A: Nee, er blijven veel losse eindjes en er komen weer nieuwe vragen bij.

Q: Is de box het geld waard?
A: Met deze box heb je 18 uur kijkplezier en nog eens vele uren special features die de serie wat begrijpelijker maken zoals promo’s, foto’s, Twin Peaks Phenomenon, Twin Peaks at Comic Con en een reeks ‘making off’ documentaires (op zich zijn deze heel erg interessant, maar de voice-over is ongelooflijk irritant). Het voordeel van een serie als Twin Peaks is dat je het kunt blijven kijken, elke keer zie je weer iets anders en leer je weer iets nieuws.

Bloody Mary proefnotitie: Geen ‘damn good’ steak (dat was de oorspronkelijke serie), maar wel ‘good’ steak.
Twin Peaks: A Limited Event Series, is nu verkrijgbaar op DVD en Blu-ray.

8 gedachten over “DVD-recensie: Twin Peaks 2017: A Limited Event Series”

1. Ik vond van de originele serie seizoen 1 fantastisch. Seizoen 2 was goed, tot we wisten wie Laura Palmer had vermoord. Daarna vond ik het verzanden in obscuriteit. Ik heb dat seizoen wel uitgekeken, maar het liet mij koud dat de serie toen stopte.
    Maar toen seizoen 3 werd aangekondigd, moest ik natuurlijk kijken. Helaas heb ik dat niet langer dan vier afleveringen volgehouden. De rest heb ik aan mij voorbij laten gaan. Het werd mij wat te weird en ik kon het niet opbrengen om mij in te spannen om alles te begrijpen. Daar vond ik het domweg niet interessant genoeg voor.
    Dus deze box zal dan ook niet op mijn DVD schap komen.

• Begrijpelijk, het is echt heel anders dan het origineel. Seizoen 1 is echt mijn favoriet, seizoen 2 werd op gegeven moment inderdaad minder interessant. Wat vond jij van de Twin Peaks-film Fire Walk With Me? En had je een favoriet personage?

• Die film heb ik wel gezien, maar ik kan me er weinig van herinneren, dus veel indruk heeft die niet gemaakt 😉
        Ik vond de collega’s van Dale wel grappig, met name Albert Rosenfield, gespeeld door de helaas al overleden Miguel Ferrer. Dat kwam denk ik ook omdat hij tevens mijn favo personage in Robocop speelde.

• Echt jammer dat hij is overleden. Vooral zijn film The Harvest is bij mij blijven hangen (deels omdat zijn neef George Clooney daarin heel kort in ‘drag’ te zien is). Mijn favoriete Twin Peaks-personage is Lucy (al is zij niets zonder Andy).

2. Ik kan me goed vinden in je recensie. Ik ben een volger van het eerste uur. De uitzendingen destijds wekelijks getapet. Daarna de VHS-box gekocht en nog veel later de verschillende DVD-boxen. Het zal misschien ook wel mijn leeftijd geweest zijn, maar ik werd destijds in de wereld van Twin Peaks gezogen. Bij het kijken van het derde seizoen had ik dit helemaal niet. Ik ergerde me aan de sloomheid van de afleveringen. . Iets meer van de series ‘True Detective’ of ‘Fargo’ had het dragelijker gemaakt. Voor de rest vond ik dat er wel veel werd uitgelegd. En wat was het lang wachten op FBI special agent Dale Cooper … . Zonder die voice-over is het kijkje achter de schermen ook een stuk dragelijker … . Kunnen het heden, verleden en de toekomst zich op hetzelfde moment afspelen? Het heeft er alle schijn van. Ik hoop dat er een seizoen 4 komt die uitsluitsel geeft op die vraag.