'The Evil Within' for your viewing pleasure

'The Evil Within' for your viewing pleasure

Laat de controller of toetsenbord en muis maar even liggen. 'The Evil Within', de nieuwe verknipte oldschool survival horror game van Shinji Mikami ('Resident Evil', 'Resident Evil 4', 'Shadows of the Damned') heeft een hoge frustratiefactor en lijkt daarom een game die enkel is weggelegd voor de hardcore gamer (de optionele lage moeilijkheidsgraad laat ik buiten beschouwing). Trial en error-gameplay noemen ze het in jargon. Het keer op keer proberen verder te komen in een game doordat onduidelijk is wat de speler vereist wordt om te doen. 'The Evil Within' zit vol met dergelijke fratsen. Als je zeeën van tijd hebt en reserve controllers bij de vleet, geeft dat niet.

Lang niet iedereen trekt het echter goed om voortdurend toe te moeten zien hoe het hoofd van je personage van z'n romp wordt gescheiden door een kettingzaag of deze door een gebrek aan munitie moet terug vallen op zijn vuisten als laatste redmiddel. Editor Nabil Ayari heeft daarom al het plotgerelateerde beeldmateriaal van 'The Evil Within' gefilterd en deze zodanig gemonteerd dat de verhaallijn van de game vanaf het begin tot het einde centraal staat en we ons niet druk hoeven te maken wanneer we voor het laatst een savepoint hebben gehad. Gewoon op YouTube.

'Wel de lusten, niet de lasten', zeggen ze dan gekscherend wel eens.

O ja, spoilers.

http://youtu.be/VQfmrHILFfc