Help De Nachtvlinders!

🖤 Sinds onze beginjaren schrijven we met passie en in onze vrije tijd over alles wat met horror te maken heeft. Dankzij trouwe fans zoals jij bestaan we inmiddels 15 jaar!

We willen nog 15 jaar zo doorgaan. Daarvoor hebben we jouw hulp een beetje nodig.

Voor slechts €3,50 per maand helpt je ons om:
🕸️ meer artikelen, recensies en specials te maken,
🕸️ nieuwe Nederlandse makers een podium te geven,
🕸️ én jou advertentievrij te laten genieten van onafhankelijke horrorjournalistiek in Nederland.

👉 Word supporter van De Nachtvlinders!

Recensie: Häxan - een lach, een huivering, een goeie 'bad trip'

Recensie: Häxan - een lach, een huivering, een goeie 'bad trip'

Een speciale vertoning van Häxan: Witchcraft through the Ages (Zweden, 1922) muzikaal ondersteund door componist Frederik Croene.

-- advertentie --
Silent Night, Deadly Night 2025

In het kader van het Filmfestival van Gent organiseerde Art Cinema OFFoff een speciale vertoning van Häxan (Witchcraft through the ages), een Zweedse pseudodocumentaire uit 1922. De geluidloze film werd afgespeeld op 35 mm-pelicule in een zaal in de donjon van het Gravensteen in Gent. Componist Frederik Croene bracht live een zelfgeschreven soundtrack op een zwaar mishandeld Hammondorgel.

De vertoning was op voorhand uitverkocht. Een kleine 100 personen zat samen in de eeuwenoude hal van het middeleeuwse kasteel. Na een korte inleiding door organisatrice Sofie Verdoodt (verbonden aan de UGent) werd het publiek meegenomen in de tijd: eerst naar 1922, door de oude, gruizige film, in sepia ingekleurd. Tijdens de film werd je als het ware verder teruggekatapulteerd, naar de donkere tijden van de inquisitie, (bij)geloof, obsessie en waanzin. De compositie van pianist Croene deed denken aan een arthouseversie van Cintecele Diavolui, een ambient nevenproject van Mortiis, dat een muzikaal verhaal over vampirisme vertelt.

De kijker beleeft haast een bad trip: oude vrouwtjes, groteske duivels, bezeten nonnen, geobsedeerde heksenjagers/geestelijken, ... verschillende verhalen ontspinnen zich. Soms moet je lachen om de overacting en de nu grappig uitziende maskers, maar in de juiste setting word je in het verhaal meegezogen.

Häxan

Het revolutionaire -en nog steeds relevante- aan de film van Benjamin Christensen is dat hij duidelijk de link legt tussen psychische problemen en het geloof in duivels en heksen. De dienaars van de Kerk komen er uit als wrede beulen, wat in het geval van de inquisitie zeker correct is. De vermeende heksen hadden vaak als enige zonde dat ze oud waren, buiten de maatschappij stonden en soms ook geestelijke problemen hadden. En zeg nu zelf: wie zou er niet de meest vreemde dingen bekennen na een sessie met de duimschroeven en ander marteltuig?

Deze film is ondertussen in het publieke domein beland, dus zelfs gratis en legaal van het internet te downloaden op diverse sites. De liefhebbers kunnen via de bekendere webwinkels aan een kwaliteits-dvd geraken aan een klein prijsje.

Häxan - Witchcraft through the ages

Het enige nadeel dat je kan ondervinden bij publieke vertoningen of bij het zoeken naar informatie over deze film, is het in contact komen met 'de filmkenner'. Deze personen manen je aan tot respect en stilte in de zaal wanneer je voor de vertoning start nog zelfs maar eens glimlacht naar je partner. Zij zijn uiteraard de enigen die begrijpen waar de film over gaat, kunnen hem perfect kaderen in de tijd en haten het als er meer dan 5 andere aanwezigen zijn, want dan is het niet meer 'cult'. 'De filmkenner' houdt van arthousefilms uit Mongolië, liefst zonder dialoog maar met een soundtrack van neusfluitspelers. Hij/zij werkt uiteraard als recensent voor de betere tijdschriften, hun mening is de enige juiste! Opgepast dus voor dit kwalijke type snob, zij kunnen leiden tot plezierbederf!


Film: Häxan (1922)
Regie: Benjamin Christensen
Waardering: 3/5 sterren
📧
Mis niets van de duistere wereld van horror: ontvang nieuws, recensies en macabere verrassingen in je inbox!