Recensie: In een donker, donker bos (Ruth Ware)

Wanneer je, na tien jaar geen woord met je vriendin te hebben gewisseld, opeens wordt uitgenodigd voor haar vrijgezellenfeestje, is het moment gekomen om je zorgen te gaan maken. Helemaal als je schrijfster bent van misdaadboeken. Dit overkomt Nora, de hoofdpersoon uit de debuutthriller van Ruth Ware, getiteld ‘In een donker, donker bos’.

in een donker bos‘Nora wordt, uit het niets, uitgenodigd voor het vrijgezellenfeest van Clare, die ze al tien jaar niet heeft gezien. Is dit een kans om geesten uit het verleden voorgoed te begraven? Ze besluit te gaan, maar wat hooguit een ongemakkelijk feestje zou moeten zijn, eindigt in moord. Nora komt bij in het ziekenhuis, maar ze weet niet meer wat er is gebeurd – of wat ze heeft gedaan…’

Nora besluit natuurlijk toch naar het feestje te gaan en dit blijkt de ideale setting voor een eng verhaal. Vooral de omgeving is voor de lezer al voldoende om op het puntje van je stoel te gaan zitten. Het vrijgezellenfeestje speelt zich namelijk af in een glazen huis, wat in een donker bos ligt. Bizar genoeg bevat het huis geen gordijnen of luxaflex, waardoor iedereen ongegeneerd naar binnen kan kijken. Zoals één van de personages in het boek het mooi aangeeft, dat zij in feite de toneelspelers zijn en het bos het publiek.

Daarbij lijkt er met elke personage wel wat aan de hand te zijn. Allereerst heeft Claire Nora, zoals verwacht, uitgenodigd om een bepaalde reden. Dit roept bij Nora veel herinneringen aan vroeger op. De lezer krijgt daarom verschillende terugblikken naar het verleden. Maar ook de nieuwe vrienden van Claire zijn bijzonder. Zoals Jo, die zich exact hetzelfde kleedt als Claire en wanhopig wordt wanneer het vrijgezellenfeestje op wat voor manier dan ook dreigt te mislukken. Dit zorgt voor een extra onheilspellende sfeer, waarbij je je constant afvraagt wat iedereen in zijn schild voert en wanneer het allemaal flink mis zal gaan. Helemaal als er vreemde dingen gebeuren, en iedereen ontkent hier schuld aan te hebben.

Scenes van het vrijgezellenfeest worden door auteur afgewisseld met fragmenten van Nora in het ziekenhuis. Ze wordt zwaar gewond gevonden op een verlaten weg en er is iemand vermoord. Maar wat is er gebeurd? En welke rol speelt Nora in deze gebeurtenis, die van slachtoffer of moordenaar? Wat het nog extra geheimzinnig maakt, is dat Nora zich niets meer kan herinneren. Deze fragmenten wisselen elkaar af, maar er blijft één aspect wat steeds net buiten Nora’s bereik blijft. Wat is er zo angstaanjagend, dat Nora het onbewust uit haar geheugen heeft verbannen. Hier komt de lezer uiteindelijk aan het einde van het verhaal achter en eveneens wordt er een licht geschenen op wat er die avond daadwerkelijk gebeurd is…

Bovenstaande maakt van ‘In een donker, donker bos’ een onheilspellende en toegankelijke thriller, die uiterst geschikt is voor zwoele (en donkere) zomeravonden. De personages met vreemde gewoonten, de duistere sfeer van de omgeving en de wisseling van setting zorgen voor constante spanning en onverwachte wendingen.

‘In een donker, donker bos’ is het debuut van Ruth Ware en gepubliceerd door uitgeverij Luitingh Sijthoff. Het boek is te vinden in de betere Nederlandstalige boekwinkel en webshop. Inmiddels is in het Engels een nieuw boek van haar verschenen, getiteld ‘The Woman in Cabin 10’.