Interview: Axelle Carolyn, schrijver/regisseur The Manor

De naam Axelle Carolyn komt je misschien bekend voor van de anthology-film Tales of Halloween uit 2015, waar ze niet alleen het deel Grim Grinning Ghost regisseerde, maar ook het hele concept bedacht en produceerde. Maar de laatste paar jaar gaat het hard, ze schreef aflevering 9 van Chilling Adventures of Sabrina, regisseerde afleveringen voor The Haunting of Bly Manor, Creepshow en de finale van American Horror Story Double Feature! De nieuwste film van deze Brusselse filmmaakster, The Manor, staat nu op Amazon Prime Video.

In The Manor volgen we de bejaarde Judith die na een beroerte naar een verzorgingstehuis verhuist en daar na een aantal bovennatuurlijk ervaringen niet meer geloofd wordt door haar familie, het label dementie is opeens wel heel makkelijk. Ik sprak met Axelle Carolyn over haar inspiratiebronnen en het werken met de cast;

“Director Axelle is pissed of at writer Axelle a lot.”Axelle Carolyn over zichzelf

Het lijkt er op dat The Manor aandacht vraagt over hoe we omgaan met onze ouderen.

Zeker, het is het debat over hoe we onze vergrijzende bevolking en hoe we mensen vanaf een bepaalde leeftijd behandelen. Het is alsof enige waarde hebben verloren, dat ze anders en afschrikwekkend zijn. Dat zijn dingen waar ik erg bang voor en erg bezorgd over was toen ik jong was en mijn opa en later mijn vader naar verpleeghuizen zag gaan. Ze werden daar heel anders behandeld en dat heeft behoorlijk indruk op mij gemaakt. Deze duistere ervaringen moest ik kwijt en het schrijven als dit bovennatuurlijke verhaal leek mij de juiste keuze.

We hebben de film opgenomen voor de corona-uitbraak, maar het beeld dat we zagen tijdens de pandemie – hoe mensen werden achtergelaten om te sterven in verpleeghuizen en hoe het verpleeghuispersoneel en -bewoners geen bescherming kregen – versterkte mijn gevoel dat het juist was om dit punt aan te snijden.

Als een jonge regisseur, is het moeilijk om een oudere en ervaren cast te vertellen wat ze moeten doen?

v.l.n.r. Jill Larson (1947), Barbara Hershey (1948), Bruce Davison (1946) en Fran Bennett (1937)

Geen van hen zit in verpleeghuizen, ze zijn juist erg levendig en leuk. Het werd een fijne, kleine groep die onderling verbondenheid vond en enthousiast was. We hebben helaas Fran Bennett een paar weken geleden verloren [84 jaar red.], ik was een grote fan van haar in Wes Craven’s New Nightmare waar ze de verpleegster speelde en in sommige opzichten lijkt de rol die ze speelt erg op wat wij doen in deze film. Zij is degene die zegt dat Freddy niet bestaat met middels de verdoving dwingt tot slapen en dromen. En hier is het hetzelfde idee, we geloven niet, binden je vast aan je bed en je zult ervaren wat voor bovennatuurlijks er aanwezig is.

Hoe reageerden de filmstudio’s op het thema?

Ik ben bij verschillende studio’s geweest waar ze mij vertelden geen film over ouderen te willen maken, of zoiets als ‘great story, can you make it through the eyes of the grandson?’. Dat was juist niet de bedoeling en dus zocht ik verder. Amazon geloofde er direct in en bracht mij bij Welcome to the Blumhouse.

Je bent zowel schrijver als regisseur van The Manor, heb je wel eens ruzie met jezelf?

“They hate eachother. Director Axelle is pissed of at writer Axelle a lot. Like ‘why did you write this bitch? This is impossible to film’.” *lacht* Als je schrijft moet je een beetje rekening houden met het budget, maar aan de andere kant ga je gewoon schrijven. We hadden bijvoorbeeld een grote scène waarin Barbara uit het huis over de muren kroop en we moesten dat eruit halen, want hoe ga je in godsnaam Barbara Hersey over de gevel laten klimmen. Het sloeg nergens op.

Barbara Hershey in The Manor

Ik ben geïnteresseerd in bepaalde onderwerpen en de belangrijkste elementen in een film zijn sterk gedreven door de personages en emoties. Het is een heel proces geweest om daar te komen, maar als schrijver ben ik blij met het eindresultaat. Ik ben er erg trots op.

Naast The Manor ben je afgelopen tijd druk geweest met The Haunting of Bly Manor, Creepshow and American Horror Story (2021). Weet je al iets over je volgende projecten?

Ik ben net klaar met de seizoensfinale van American Horror Story: Double Feature en heb twee afleveringen gedaan voor de Midnight Club voor Netflix, de volgende show van Mike Flanagan die volgend jaar uitkomt. Nu heb een paar films die ik wil maken. Eén waarvan ik het script net af heb en de andere is een slasherfilm van een andere schrijver , die geweldig en leuk is om te filmen. Dat hoop ik nu op te zetten. Ik hou van het werken aan tv-series, maar ik blijf ook graag aan mijn eigen projecten werken.

The Manor is nu te zien op Amazon Prime Video, lees hier onze recensie.

Interessant artikel?

Plaats een reactie