Interview met F.E.A.R. 3 producer Ernst Zamora

Ernst Zamora is producer bij Warner voor F.E.A.R. 3. Wij vroegen hem naar de ontwikkeling, de toekomst en naar zijn eigen angsten.

Interview met F.E.A.R. 3 producer Ernst Zamora

F.E.A.R. 3 komt deze maand uit op Xbox 360, PS3 en Windows PC, een paranormale horror firstpersonshooter, boordevol intense gevechten, een boeiend verhaal en uitgebreide coöp die de franchise op een hoger niveau brengt. Alma keert terug in F.E.A.R. 3, maar ditmaal zijn haar zonen Point Man en Paxton Fettel speelbare karakters. Gamers spelen in de single player of coöp modes als Point Man of zijn intrigerende broer Paxton Fettel, wiens ongelooflijke telekinetische krachten hem leven na de dood hebben gegeven.

Ernst Zamora is producer bij Warner Interactive Entertainment en wij vroegen hem naar de ontwikkeling, de beweegredenen en om te beginnen naar zijn eigen angsten.

"Ik was vast bang in het donker, maar nog banger voor zombies. Ik ben nooit echt bang geweest voor de Bogeyman of voor monsters. Nee, ik was voornamelijk bang voor mensen die uit de dood zouden opstaan." vertelt de producers ons, "en eigenlijk nogsteeds wel een beetje."

Jullie hebben horrorgrootmeesters Steve Niles en John Carpenter ingehuurd, hoe belangrijk was dat?
"Steve Niles was zeker belangrijk voor het verhaal, hij is bekend van 30 Days of Night en schrijft natuurlijk voor DC Comics, maar hij is ook een gamer en weet dus ook welke soort horror werkt op dat gebied. Geweldig om met hem samen te werken. John Carpenter heeft ons geadviseerd over de vorm van de horrormomenten en ook zeker de bij behorende cinematics. En het zal je verbazen, maar ook Carpenter is een gamer en putte uit een aantal voorbeelden, al is hij waarschijnlijk niet zo'n grote gamer als Steve Niles. Maar natuurlijk verdient ook Day One Studios een enorm compliment, het designteam heeft daar de juist mix kunnen maken tussen de eerdere F.E.A.R.-delen en de input van Niles en Carpenter."

Hoe belangrijk is coöp voor F.E.A.R. 3?
"We wilden de franchise naar een hoger niveau brengen, natuurlijk hebben we er voor gezorgd dat de single player in kwaliteit is verbeterd en voldoende horror bevat, maar we wilden meer toevoegen aan de gameplay. Zo hebben we in de coöpmodus een nieuwe ervaring kunnen toevoegen, iedere speler heeft een uniek karakter. De een speelt Point Man de paranormal super soldaat met slowmotion abilities en de ander is Fettel met zijn eigen unieke vaardigheden, hij is een soort van geest en kan vijanden stunnen, hij kan zweven en bezit nemen van het lichaam van een vijand. Beide spelers hebben zo hun eigen unieke gameplay, waarin samenwerken zeer belangrijk is."

Er is een prequel comic van de game, wat is het volgende? Een film of mobiele game?
"Op het moment dat Steve Niles tijdens het project met het idee kwam voor een prequel comic, waren we niet verbaasd en eigenlijk direct enthousiast, hij is natuurlijk een fantastisch comicauteur. Als John Carpenter zou aankloppen met het idee voor een F.E.A.R. horrorfilm kan hij hetzelfde enthousiasme verwachten."

Over mobiele/tablet plannen voor F.E.A.R. kan producer Ernst Zamora weinig zeggen, maar geeft toe dat er ideeën op tafel liggen.

fear3 - game

F.E.A.R. 3 komt 23 juni uit voor Xbox 360, PS3 en Windows PC.