In gesprek met creatieve alleskunner Richard Raaphorst

In gesprek met creatieve alleskunner Richard Raaphorst

Heel, maar dan ook heel wat jaartjes geleden, had ik een oproep zien staan om mee te doen als zombie voor een teaser. Zoals het in de oproep stond zou het gaan om nazi-zombies die uit de zee het strand op komen. Ik wist niet hoe snel ik mij moest opgeven. Niet omdat nazi-uniformen mij goed staan (just kidding), maar omdat ik dat wel zag zitten; een Nederlandse zombiefilm. In Nederland gaat het bij films altijd om budget. Het is er nooit. Niet voor horrorfilms in ieder geval. Daarom zag ik zo’n teaser ook helemaal zitten. Je kan daarmee ook buitenlandse investeerders aanspreken en zo omzeil je dat hele nare Nederlandse Filmfonds. Toen de dag uiteindelijk aankwam bleek dat ik al een belangrijke afspraak had gemaakt die ik niet meer kon afzeggen. De naam van het project, Worst Case Scenario, en zijn regisseur, Richard Raaphorst zou ik wel goed in mijn oren knopen.

De Worst Case Scenario's teaser kwam uiteindelijk online en zag er verdomd goed uit. In de teaser zien wij echter geen “gewone” zombies ons strand aandoen, maar het zijn opgeblazen en aangepaste gedaantes die meerdere ogen en zelfs metalen ledematen lijken te hebben. Na de teaser werd het even een paar jaar stil, maar in 2013 kwam uiteindelijk Frankenstein’s Army uit onder regie van Richard Raaphorst himself. Het werd een ware culthit waar zowel in binnen- als buitenland lovend over werd gesproken. Ik vond de film erg goed en zag ook hier weer de creaties terug die wij direct kunnen herleiden naar Worst Case Scenario. Niet lang daarna kon ik een geweldige box kopen met bij de dvd ook een figuurtje van een van mijn favoriete creaties: de Mosquito Man. Ik had dit nog nooit eerder bij een gedeelde Nederlandse horrorproductie gezien, en als film en merchandise verzamelaar was ik maar wat blij.

Maar het blijft niet stil op het Worst Case Scenario-front, want er is zowaar een graphic novel in de maak waar Richard Raaphorst onlangs met succes een kickstarter voor is begonnen. Alles ziet er naar uit dat het stripverhaal er aan gaat komen, maar ik denk dan al gelijk verder. ‘Wat heeft hij nog meer voor ons in petto?’ en 'Wat is de Mad Scientist Movement?' Laten wij het de bedenker en maker, Richard Raaphorst zelf vragen!

Richard, die graphic novel gaat er gewoon komen! Hoe kwam je bij het idee om het verhaal in stripvorm te verwerken?

Het was eerlijk gezegd niet mijn idee; followers van Worst Case Scenario maakten die suggestie al jaren geleden. Een strip maken vraagt zoveel toewijding dat ik het als onmogelijk beschouwde, vooral als je focus ligt bij film. Maar toen brak Corona uit en kwamen al mijn projecten stil te liggen. Plots had ik een hele lege agenda en besloot ik om de dingen op te pakken die al jaren achterbleven. Bovenop de berg lag nog het idee van een strip van Worst Case Scenario, en ik dacht: 'Het is nu of nooit'.

Gaat het verhaal zich nu ook in Nederland afspreken zoals eerder de bedoeling was?

Klopt, het verhaal speelt zich af in het noorden van Nederland in 1974 , en het verhaal begint op de dag dat Duitsland de World Cup won van Nederland. Alternative history dus. Omdat het zich in de jaren ‘70 afspeelt heb ik ook gekozen voor een jaren ’70-stripstijl en doe ik alles handmatig. Geen computers en geen screens. Dit ervaar ik als een enorme bevrijding, en het geeft het creative proces een enorme boost. Omdat het toch in 1974 afspeelt creëer ik dus ook een nieuw universum met een alternative history, want het gaat helemaal fout.

Je maakt bij de Kickstarter gebruik van ontzettend veel toffe goodies. Ik heb zoveel voorbij zien komen waarbij ik dacht: “Take my money!” Hoe is het gekomen dat je ook letterlijk action figures, beelden etc bent gaan maken van je creaties?

Ik heb het plan om inderdaad meer en meer action figures te maken. Het is niet alleen mijn idee maar ook van mijn Mad Science-partners Eron Sheean, Stephan Vos en Francesco Fabiani. De deal is dat de inkomsten die overblijven gebruikt worden om te investeren in nieuwe Mad Science-projecten, zodat de de investering van de liefhebber nuttig gebruikt wordt om het genreklimaat in Nederland op te poken. Denk hierbij aan Eron Sheeans short The Rock of Ages en Ruwan Heggelmans Gnomes.

Bedenk je alles zelf? Of heeft jouw collectief van de Mad Scientist Movement hier ook mee te maken?

Eron Sheean, die ook schrijver is (onder andere voor Xavier Gens), is natuurlijk een Mad Scientist, evenals Stephan Vos. De beste ideeën worden alleen maar beter als je samenwerkt met de beste creatieven. Dat houdt het ook spannend en voor mij blijft het verfrissend en uitdagend. Eron heeft een bijzondere kijk op de duistere kant van de menselijke psychologie en dit geeft een nieuwe laag aan het actiegedreven karakter van het verhaal.

Is het een idee om je ‘enhanced zombies’ ook als toyline uit te brengen? Ik heb het idee dat er best wel veel verzamelaars zijn die maar wat graag dit in hun kast of bureau hebben willen staan.

Dat zouden we wel willen, maar we willen de figurines ook zeer limited houden zodat het speciaal blijft. Ik voel er niet zo veel voor om mijn eigen werk te exploiteren, want ik weet uit ervaring dat je focus dan gericht is op een verdienmodel, en dan ga je onbewust commercieel denken en de designs aanpassen voor een grotere doelgroep. Als dat gebeurt ben ik de authenticiteit kwijt. Ik hou het dus kleinschalig.

Ik weet dat je niet alleen maar bezig bent met nazi-zombies, maar dat er ook andere projecten zijn waar je aan werkt. Kan je daar wat meer over vertellen?

Op dit moment richt ik me vooral op de Mad Scientists Movement omdat onze formule zoveel succes heeft en nieuwe deuren opent. Omdat we een collectief zijn van creatieven die normaal gesproken tussen wal en het schip vallen omdat we niet te labelen zijn, zijn we door onze nieuwe 'identiteit' van Mad Scientists plotseling wel geaccepteerd en voor de waarde van onze capaciteit aangenomen. Het gaat zelfs zo goed dat we hebben besloten dat we twee divisies hebben: 1 special FX Mad Science LAB, en 2 Mad Science FILM.

Met Mad Science FILM zijn we twee shorts aan het ontwikkelen waarvan Eron Sheean's short The Rock of Ages bijna af is. Deze film is zowel episch als absurd, geschoten op IJsland en bijna volledig met practical FX aangepakt. De tweede wordt het ultrakorte short Gnomes, geregisseerd door Ruwan Heggelman, en wordt een film over bloeddorstige kabouters. De film wordt een ware splatter en we gebruiken het om onze skills aan te scherpen, maar ook als op stapje om via MAD Science FILM het project uiteindelijk verder te ontwikkelen.

De strip Worst case Scenario zal uitgebracht worden als een Mad Science Publications samen met een kinderboek Bubbel en Pap, van Michel Bonset. Yes, we houden van experimenteren.

Die graphic novel is onderweg, maar wat is de volgende stap? Zit er een avontuur in Hollywood misschien voor je in? Zou je die kant op willen gaan met je creaties?

Ik sta overal voor open, maar met Hollywood heb ik slechte ervaringen. Na Frankenstein's Army had ik plots een agent, ICM, die me langs alle grote studio's stuurde om te komen praten over mogelijke projecten om te gaan regisseren, maar vrijwel alles was een sequel, remake of found footage en met richtlijnen die vooraf bepaald waren op de vergadertafel. Eerlijk gezegd voelde ik me totaal niet op mijn gemak, en creatief gezien leek het een regelrechte nachtmerrie om me te verbinden aan deze manier van werken. Ik besloot dus om mijn eigen script te ontwikkelen zoals Profundis en Higgs, maar helaas heb ik daar een paar keer vette pech mee gehad. Had ik dan toch voor de B-kantjes moeten kiezen? No fucking way :-)

De crowdfunding van de comic van Worst Case Scenario loopt nog steeds! Hou je van horror en zombies? En wil je graag Nederlandse makers daarin steunen? Dat kan allemaal via Kickstarter tot zondag 19 juli!

We houden jullie natuurlijk op de hoogte van deze projecten van Richard Raaphorst en de rest van de Mad Scientist Movement (dat zich deze week ook bij het Dark Arts Film Festival aansloot) Je kunt ze natuurlijk ook volgen op Instagram.