Interview: Ti West, schrijver/regisseur X én een prequel?
Ti West is een regisseur die bekend staat om zijn sfeervolle films. Hij heeft onder meer The Innkeepers, The House of the Devil en The Sacrament op zijn naam staan. Zijn nieuwste film, X, draait nu in de bioscoop en naar aanleiding van deze film ben ik met Ti West in gesprek gegaan.
X draait om een groepje jonge en ambitieuze filmmakers die een huisje huren op het platteland van Texas om daar een pornofilm op te nemen. Het huisje is eigendom van een ouder, teruggetrokken echtpaar. Aanvankelijk moet het echtpaar niets hebben van de jongeren op hun erf maar zodra de avond valt zijn ze wel degelijk geïnteresseerd… met alle gevolgen van dien!
Je hebt de film zowel geschreven als geregisseerd. Kun je wat vertellen over dit proces en hoe je op het idee gekomen bent voor deze film?
Ik ben altijd een fan geweest van films buiten de Hollywood studio's. Ik wilde graag een film maken over mensen die een film maken. Ik dacht dat als ik mensen kan charmeren over het proces van het maken van een film dat het publiek dan ook míjn werk gaat waarderen als ik iets anders dan anders probeer. Ik ben dus opzoek gegaan naar de beste manier om dit voor mekaar te krijgen. Na een poosje rond te hebben gelopen met het idee voor deze film ben ik gaan schrijven. Nadat ik het verhaal op papier had gezet heb ik het opgestuurd naar A24 (filmproductiebedrijf). Ik heb ze gezegd dat het een behoorlijk bizar verhaal is maar dat ze mij moesten bellen als het ze iets leek om te maken.
Een week later ben ik gebeld en hebben ze me verteld dat ze hem graag wilden maken. Ik had zelf het gevoel dat horrorfilms tegenwoordig wat slap zijn geworden en dat wilde ik anders doen.
Wat vond de studio van het verhaal? Vonden ze het nodig om er nog een aanpassing op te doen?
Eén van de redenen waarom ik naar studio A24 ben gegaan is omdat ze erg supportive zijn voor filmmakers. Ze hebben mij niet gevraagd om iets aan te passen aan het verhaal. Als A24 'nee' had gezegd had ik de film waarschijnlijk niet gemaakt. Het zou geen zin hebben om deze film te maken als iemand iets aan zou willen passen.
Je films zijn vaak sfeervol en zo dus ook deze film. Ik vond de film een combinatie van porno en slasher op een totaal nieuwe manier. Was dit ook jou intentie voor het maken van de film?
Ik wilde graag dat je als kijker betrokken zou raken bij de personages. Je moest ze leren kennen. Wie zijn ze? Wat willen ze? Waar gaan ze heen? Wanneer je de film gaat kijken krijg je al een gevoel dat niet iedereen het einde gaat halen. Maar het moet voor de kijker een verrassing blijven wie, hoe en wanneer. Kijkers tegenwoordig zijn zo gewend aan de clichés in horrorfilms en mijn idee was om dit compleet om te gooien. Ik wilde de kijker het gevoel geven dat ze een karakter leren kennen en gaandeweg hints geven over wat er gaat gebeuren met hen. En zodra je als kijker denkt te weten wat er gaat gebeuren wilde ik dat in het tweede gedeelte van de film helemaal anders doen. De kijker het gevoel geven dat er van alles te verwachten valt vanaf nu en niets meer zeker is. Mijn intentie was om zo de film én het horror aspect vernieuwend te maken voor de kijker.
Ga je het filmen van een scène anders in aangezien de film uit zulke verschillende genres bestaat? En heeft dit ook invloed op het opnameschema?
Je gaat scènes absoluut met een andere mindset benaderen. Iedere dag voelt weer anders aan en we dachten regelmatig 'oké, gaan we dít nu doen?'. Jezelf aanpassen is sowieso een uitdaging tijdens maken van een film. Het opnemen van een moordscène is allemaal behoorlijk technisch. Zeker als je veelal praktische effecten gebruikt. Bloed en tubes om op het juiste moment bloed te laten vloeien. Ik vind het zelf niet de leukste dingen om op te nemen. Ik ben blij als het is gedaan en iedereen tevreden is maar ik haal er niet zoveel voldoening uit tijdens het opnemen. Het pornogedeelte is een heel ander verhaal. Dat is voor iedereen een beetje ongemakkelijk. Niet op een slechte manier, maar toch. Iedereen kijkt er wel een beetje tegenop. Maar eigenlijk heeft iedere dag weer zijn eigen bizarre uitdagingen.
Bij het kijken van de pornoscènes voelt de kijker zich bij tijden 'vies' terwijl het allemaal met heel veel stijl en netjes is opgenomen, dat is erg knap. Hoe heb je dit kunnen bereiken?
De kijker krijgt echt een gevoel van zó komt de porno er op de film uit te zien en zó gaat het lachwekkende maken ervan in zijn werk. Ik denk dat het voor de kijker belangrijk is om jezelf bewust te zijn van het feit dat het maken van zo'n pornofilm helemaal niet erotisch is en zelfs een beetje belachelijk.
Bijna alles is gedaan met praktische effecten en het acteren is erg overtuigend. Wilde je zelf graag dat de effecten op de ouderwetse manier gedaan zouden worden?
Ja. De film is inderdaad bijna helemaal met praktische effecten gedaan. Ook alle acteurs en actrices waren mijn eerste keuze voor de rol. Ze waren allemaal fantastisch en als groep werkten het uitstekend. Ik wilde zelf graag dat het met praktische effecten gedaan werd omdat het er dan veel heftiger en pijnlijker uitziet dan wanneer men CGI gebruikt.
Heb je al een idee van de casting wanneer je bezig bent met het schrijven van het verhaal?
Normaal gesproken niet. Tenzij je iemand persoonlijk kent en weet dat ze beschikbaar zijn. Kid Cudi ken ik persoonlijk en we hebben altijd gepraat over het maken van een film samen dus ik had hem wel in gedachten. Maar zodra je iemand in gedachten hebt en ze blijken niet beschikbaar te zijn dan voelt dat als een verlies. Daarom probeer ik open minded te zijn en heb ik alle acteurs en actrices gesproken voordat we gingen filmen. Ik heb ze allemaal de vraag gesteld: 'Waarom wil je in hemelsnaam in deze film spelen?' Iedereen die ik vroeg had een geweldig antwoord en zo wist ik dat ik de juiste mensen had verzameld voor de film.
Was de studio akkoord met de mensen die je in gedachte had voor de film?
A24 vond iedereen uitstekend en zoals ik eerder zei, ze zijn erg supportive voor filmmakers. Ze hebben soms wel een eigen idee maar laten het uiteindelijk toch over aan de regisseur zelf. Dat maakt A24 erg sterk. Een echt vriendelijke studio voor filmmakers. En nu is het natuurlijk ook zo dat ik niet zomaar mijn buurman heb gevraagd om in de film mee te spelen!
De film speelt zich af in 1979. Waarom heb je voor deze tijdsperiode gekozen?
Ik wilde graag een tijdsperiode waarin mensen buiten het Hollywood-systeem films maakten. Het moest ook aan het einde van een decennium zijn. Een soort van overlap naar een nieuwe tijd waarin de VHS steeds meer in beeld kwam. Dit kon ik gebruiken voor de personages in de film als motivatie. 'We kunnen en gaan deze (porno)film maken zonder Hollywood.' Vanuit mijn oogpunt zijn de jaren '70 en dan met name de filmwereld, de mooiste jaren. Mainstream films waren interessant en het maken van de films was zeer geliefd bij het publiek dat er massaal op af kwam. Zelfs de niet mainstream films zoals exploitatie producties waren te zien in grindhouse bioscopen en via drive-ins. Ik vond het een mooie en interessante tijdsperiode om in mijn film te verwerken.
Ben je nog bezig met een nieuw project momenteel?
Ik ben inderdaad bezig met een ander project maar dat probeer ik nog even geheim te houden. Maar ik ga vast en zeker snel weer een horrorfilm maken.
Prequel
Tijdens mijn interview vorige week was dit nog niet bekend, maar inmiddels is het nieuws naar buiten gekomen dat Ti West al een prequel heeft gefilmd voor de film X. Fangoria weet te melden dat tijdens de wereldpremière van X op het SXSW-filmfestival, Ti West het nieuws bekend heeft gemaakt. De film is getiteld Pearl en speelt zich af in 1918. Mia Goth speelt in X zowel Pearl als Maxine. Naar aanleiding van haar enthousiasme over het spelen van de dubbelrol heeft West besloten om de prequel in het geheim te filmen. Mia Goth zal dus weer te zien zijn als Pearl. Als de prequel net zo goed belooft te worden als X dan staat ons nog heel wat te wachten. We houden je op de hoogte!
X draait sinds 17 maart in de bioscoop, lees hier onze recensie.
Meer over: Horrorfilms, Interviews