Recensie: Joyland (Stephen King)

Uitgeverij Luitingh-Sijthof heeft dit jaar niet voor niets uitgeroepen tot het ‘Stephen King jaar’. Er komen namelijk in 2013 een aantal nieuwe boeken van King uit, zoals ´Dr. Sleep´, ´Over Leven en Schrijven´ en natuurlijk het hieronder besproken ‘Joyland’. Daarbij was er in Amerika bij het uitbrengen van ‘Joyland’ al een controverse, omdat King besloot het boek uiteindelijk niet als e-book op de markt te brengen. Dit had onder andere te maken met de uitgeverij waarbij het boek gepubliceerd werd, namelijk ‘Hard Case Crime’. Zij geven geen e-books uit. Daarnaast was de opgroeiende King gehecht aan de paperbacks in typische pulpuitstraling die deze uitgever op de markt bracht. Ook uitgeverij Luitingh steunt dit initiatief, wat betekend dat Nederlandse lezers eveneens naar de boekhandel moeten om ´Joyland´ te bemachtigen.

joyland-stephen-king‘Devin Jones heeft het best naar zijn zin in het amusementspark Joyland waar hij een zomerbaantje heeft en zijn liefdesverdriet probeert te verwerken. Zo naar zijn zin dat hij besluit zijn studie te onderbreken om een tijdje in Joyland te blijven.
Hij raakt in de ban van de verhalen over de jaren geleden vermoorde Linda Grey, wier geest nog altijd in het spookhuis rondwaart. Er gaan geruchten dat er in de buurt meer jonge vrouwen zijn vermoord, op precies dezelfde manier…’

Al heeft ‘Joyland’ in Amerika een typische pulpomslag, dit boek gaat dieper dan dat. King kenmerkt zich door het feit dat hij in zijn boeken naast een flinke dosis horror, zich ook richt op het menselijke aspect. En ‘Joyland’ kan zich eigenlijk daarvan het beste voorbeeld noemen. Het boek draait om ‘Devin Jones’, die tientallen jaren later terugblikt op de periode waarin hij werkte bij pretpark ‘Joyland’. Hij was toen 21 en gaat in zijn vakantie werken bij pretpark ‘Joyland’. King beschrijft in dit boek heel mooi een ‘coming of age’ verhaal, waarbij er veel aandacht wordt besteed aan de beschrijving van het pretpark en kermiswereldje en hun kleurrijke taalgebruik. Uitgeverij Luitingh heeft voor de Nederlandse editie een boekomslag uitgekozen, die beter lijkt te passen bij de inhoud, dan de Amerikaanse omslag.

King zou King niet zijn, als het boek geen bovennatuurlijk en/of horrorelement bevat. ‘Joyland’ bevat beide, al moet je hiervoor iets meer geduld hebben, dan bij zijn andere boeken. In ‘Joyland’ komt Devin tijdens zijn werk in aanraking met een onopgeloste moord en de daaraan verbonden dolende geesten. Ook krijgt hij te maken met diverse mensen die meer lijken te weten, dan ze simpelweg kunnen weten. Devin gaat op zoek naar de moordenaar en probeert daarnaast zijn leven op de rit te krijgen.

Het boek is geschreven in de ik-persoon, waarbij er regelmatig vooruitblikken worden gegeven door de oudere Devin over wat er gaat gebeuren. Dit is niet storend, maar geeft het verhaal meer diepgang en dit zorgt ervoor dat de diverse personages voor de lezer gaan leven. Daarbij bezit het boek geen hoofdstukken, maar kleine onderbrekingen door middel van een witte regel. JoylandAmHet verhaal bevat weinig spanningsopbouw, omdat hiervoor te veel nadruk ligt op de persoonsontwikkeling en omschrijving van het wereldje dat ‘Joyland’ heet. Pas aan het einde van het verhaal wordt het boek daadwerkelijk spannend door de ontknoping omtrent de onopgeloste moord. Ondanks dat het boek niet veel spanning bevat, zorgt het er wel voor dat je als lezer constant door blijft lezen. Dit komt vooral door de manier waarop King zijn personages beschrijft. Elk persoon bezit wel een interessant element, die je als lezer fascineert.

Concluderend heeft King met ‘Joyland’ een prachtig verhaal afgeleverd, die het beste omschreven kan worden als een ‘novelle’. Het boek bevat een diverse combinatie van elementen als mysterie, young-adult, thriller, horror, en voornamelijk veel emotie. Voor de diehard horrorfilms is dit misschien niet direct het boek dat ze verwachten. Maar voor de liefhebbers van de stem van Stephen King en dan voornamelijk zijn romans, is dit boek zeker een aanrader. Eveneens is ´Joyland´ geschikt als eerste kennismaking met de boeken van Stephen King.

Het boek ´Joyland´ is geschreven door Stephen King en gepubliceerd door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. ´Joyland´ is verkrijgbaar in de betere Nederlandse boekhandel.

Sterren: 4.1 / 5

4 gedachten over “Recensie: Joyland (Stephen King)”

1. Mee eens. Ik kon het niet laten liggen, dat boek… wilde altijd verder lezen.
    Deed me in de verte een beetje denken aan Odd Thomas van Dean Koontz 😉

2. Gewoon één van de beste King verhalen. Stephen King wordt steeds beter voor mijn gevoel. Het boek heb ik in één ruk uitgelezen, kon absoluut niet stoppen.

3. Een fantastisch boek, over opgroeien, doodgaan en loslaten. Op het eerste gezicht een eenvoudig verhaal, verteld met een op het oog simpele schrijfstijl. Maar om zo’n mooi verhaal zo te kunnen schrijven, op een manier waarvan sommigen zullen denken “dat kan ik ook”, laat zien wat een schrijver Stephen King is. Ik kon hem niet wegleggen, las door tot midden in de nacht, en deed aan het eind met tranen in m’n ogen het boek dicht. King is still the King.