Recensie: Little Nightmares (PS4, PC, XOne)

Little Nightmares, eind april uitgebracht door Namco Bandai Games, vertelt het verhaal van Six, een klein meisje in een opvallend geel regenjasje. Nietsvermoedend wordt ze wakker in een donkere, geheimzinnige kamer. Zonder een uitgebreide intro en/of hulp van de ontwikkelaars zet je je eerste stappen in de digitale spelwereld. Op zoek naar… tja… wat eigenlijk?

Little Nightmares - PS4/XB1/PC - Childhood fears (Launch Trailer)

We vallen met de deur in huis: Little Nightmares is een bijzonder sfeervol vormgegeven avontuur welke zich laat vergelijken met Indie games als ‘Limbo’ en ‘Inside’. Dit keer is de antagonist een klein meisje: Six. Onder haar olijke verschijning gaat een hoop mysterie schuil. Wie ze is en waarom ze in deze grimmige wereld terecht is gekomen, wordt niet (helemaal) duidelijk. Aan jou de taak om te ontsnappen én om in leven te blijven.

De game loodst je in pakweg 3 tot 5 uur door een groots aantal vertrekken op een boot (‘The Maw’) waarbij je in elke kamer puzzels moet oplossen en bizarre creaturen moet ontwijken. Onder deze vijanden (liever noem je ze eindbazen) bevinden zich een conciërge met lange, grijpgrage armen en twee moddervette chef-koks die jou niet in hun keuken willen hebben. Stuk voor stuk maken ze je het leven zuur in een bepaald deel van de game. Je hoeft maar een ding te doen als je wordt opgemerkt: verstoppen. Mettertijd geven deze wezens je aanwezigheid op en pakken ze hun werk weer op. Het was uitdagender geweest als ze wat oplettender zouden zijn na je eerste onbedoelde ontmoeting.

De besturing van Little Nightmares is simpel doch doeltreffend. In het begin zal je wel even moet puzzelen welke knop wat doet. Maar daar ben je na een klein kwartier wel achter. Enige precisie is af en toe vereist waardoor je geregeld – en helaas onbedoeld – een verkeerde sprong zal maken. Dit is storend maar nooit frustrerend want de makers hebben ervoor gekozen om je altijd dichtbij je ondergang te laten ontwaken. Hele stukken opnieuw doen, komt dus niet voor.

3 Expansions

Little Nightmares is een game voor mensen die houden van (niet al te moeilijke) puzzels en die niet rekenen op te veel actie: je speelt de game op je eigen tempo en dat resulteert in een avontuur van ongeveer 3 tot 5 uur. Dat is jammer aangezien de game wel een uitnodigende wereld schetst. Gelukkig verschijnen er drie delen DLC (‘Secrets of the Maw’) waarvan het eerste deel – ‘The Depth’ – sinds 10 juli beschikbaar is. De andere hoofdstukken verschijnen in november 2017 en januari 2018. Hoewel deze additionele content een ander hoofdpersonage presenteert hopen we stiekem dat de DLC wat meer antwoorden geeft dan het avontuur van Six.

Little Nightmares - PS4/XB1/PC - Into The Depths ( Expansion pass Chapter 1 release)

Al met al mag je Little Nightmares beschouwen als een sfeervolle powernap! Nu te koop voor nog geen 25 euro.

Sterren: 3 / 5