Zeven jaar geleden werd het horrorgenre opgeschrikt door een film uit Frankrijk. Regisseur Pascal Laugier wist met Martyrs, een kleine film met een titel die weinig aan de fantasie over laat, zelfs bij de meest doorgewinterde horrorfan rillingen te veroorzaken.
Het verhaal volgt een jonge vrouw die in haar jeugd is ontvoerd en een aantal behoorlijk gruwelijke dingen heeft moet doorstaan. Wat precies weten wij niet maar dat het blijvende psychische schade heeft achtergelaten is wel duidelijk. Zoveel jaar later staat zij ineens voor de deur van wat op het eerste gezicht lijkt op een doodnormaal gezin. Zij is niet meer het meisje van toen, zeker gezien de shotgun die zij bij zich draagt en waarmee ze zichzelf toegang tot het huis schiet. Ze is in de veronderstelling dat het gezin verantwoordelijk is voor de pijn die zij nog altijd met zich meedraagt. Maar is dat wel zo? Zijn dit wel de personen die verantwoordelijk zijn? Speelt zich dit niet allemaal af in haar hoofd? De werkelijkheid blijkt veel gruwelijker dan dat ze heeft gedacht…
Door de zeer expliciete gruwelijkheden leek deze film het Franse antwoord op haar Amerikaanse neefjes Saw en Hostel. Alleen door de bloedserieuze ondertoon kwamen de gruwelijkheden een stuk harder aan.
Een Amerikaanse remake is vrijwel ondenkbaar, juist vanwege die serieuze ondertoon en dat expliciete geweld. Maar nu is daar dan toch de trailer van de Amerikaanse versie!
Op het eerste gezicht lijkt de Amerikaanse versie ook wel wat af te wijken van het Franse origineel met meer de nadruk op het zogenaamde ’torture porn’, maar dat kan aan de trailer liggen. We gaan het merken begin januari als deze remake in de Amerikaanse bioscopen uitkomt. Een Nederlandse release is nog niet bekend.
https://www.youtube.com/watch?v=UUx5QKUAvhE
Ik heb de originele Franse film sinds kort, die ga ik zeker kijken. Maar ook deze film wil ik gaan zien, ondanks reacties van anderen.
Ben benieuwd. Heb het origineel gezien en die is echt heel heftig. Kruipt onder je huid en blijft daar lang zitten. Amerika legt nogal vaak de nadruk op spektakel en of speciale effecten en dat is niet de kracht van het origineel m.i.