Mike Flanagan werkt aan verfilming van Stephen King's Revival

Mike Flanagan werkt aan verfilming van Stephen King's Revival

Het houdt niet op met de nieuwe Stephen King-films! Mike Flanagan, regisseur van The Haunting of Hill House en de King-verfilmingen Gerald's Game en Doctor Sleep, heeft een adaptatie van King's boek Revival uit 2013 als zijn nieuwe project aangekondigd. Flannagan liet weten dat het screenplay voor de film af is en hij hier King's persoonlijke goedkeuring voor heeft gekregen.

In Revival raakt de jonge Jamie Morton bevriend met Charles Jacobs, een sympathieke dominee die net naar zijn dorp is verhuisd. Charles is al snel populair en geliefd onder de bewoners, totdat hij op een dag zijn vrouw en kinderen in een auto-ongeluk verliest. In zijn rouw geeft hij een verschrikkelijke preek waarin hij het geloof afwerpt en begint een nieuw leven als een mysterieuze heler die experimenten met elektriciteit uitvoert. Jamie groeit op, maar blijft Charles zijn hele leven op de vreemdste keerpunten tegenkomen. Door de jaren ontdekt hij dat Charles met gevaarlijke krachten speelt die ver buiten zijn eigen controle vallen, en dat ook zijn eigen lot hier onherroepelijk mee vervlochten is. Samen zoeken ze naar een antwoord dat niemand zou moeten weten...

Revival is King's ode aan zijn grote inspiraties in de supernatuurlijke horror, zoals het werk van H.P. Lovecraft, Mary Shelley's Frankenstein en Arthur Machen's The Great God Pan. Het is een van de meest duistere en puur horrorgerichte werken uit zijn carrière, met misschien wel het meest huiveringwekkende einde dat hij ooit heeft geschreven.

Wat betreft ons is Flannagan de uitgekozen persoon om meer van King's werk naar het grote scherm te brengen. Zowel Gerald's Game als Doctor Sleep waren een schot in de roos en gingen uitstekend met het originele materiaal om. Zal de ijzingwekkende horror van Revival zich goed vertalen naar het filmformaat? Flanagan heeft er vertrouwen in:

“What I love about it is it’s a return to cosmic horror, which I think is so fun. It is relentlessly dark and cynical and I’m enjoying the hell out of that. This is just bleak and mean and I like it for that…This one was a really fun piece of material for me because I get to be like, ‘Oh, you want a dark ending? Okay. Cool. Get ready.'”