Recensie: Candyman (2021)

Zeg vijf keer Candyman in de spiegel en hij verschijnt. Met alle desastreuze gevolgen van dien. Anthony is een schilder die, inspiratieloos, stuit op de legende van de Candyman. Hij besluit hierover te gaan schilderen en een galerij te openen met zijn werk. Als er dan moorden plaatsvinden rondom Anthony lijkt het erop dat de legende terug is gekomen.

In 1992 verscheen het origineel met dezelfde naam voor het eerst in de bios. De film is gebaseerd op een kort verhaal van Clive Barker (De Boeken van Bloed, volume 5: The Forbidden) en hij werd redelijk goed ontvangen. Hierna zijn er nog twee vervolgen uitgekomen, Candyman: Farewell to the flesh en Candyman: Day of the Dead, die beduidend minder waren. En nu dus weer gewoon Candyman.

Dit deel is geen reboot, maar een direct vervolg op het eerste deel uit ’92. Jordan Peele, die we ondertussen allemaal kennen van Us en Get Out, zegt over het origineel dat het een van zijn lievelingsfilms is. Hij is in de pen geklommen en heeft het script voor de film geschreven, samen met Win Rosenfeld en Nia DaCosta. Nia heeft hiernaast ook de regie voor haar rekening genomen. Verder spelen Yahya Abdul-Mateen IITeyonah ParrisNathan Stewart-JarrettColman Domingo en Kyle Kaminsky mee. Vanessa WilliamsVirginia Madsen en Tony Todd spelen tevens in het origineel en hebben allen ook een kleine rol.

Candyman is lekker beklemmend. De shots en scènes kijken heerlijk weg en het verhaal is zelfs behoorlijk bloederig. Een stuk meer dan zijn vorige films. Waar Get Out en Us het van de spanning en de mysterie moeten hebben, is deze film veel meer recht voor zijn raap. De openingsscène is onwijs gaaf gedaan en na het eerste, wat mindere gedeelte, gaat de film in hoog tempo door in wat echt een waardige opvolger is van het origineel. Iets wat nu een beetje een trend lijkt te worden; de reboot is uit, het ‘vervolg’ van het origineel zonder rekening te houden met andere vervolgen, is in. De acteurs doen hun werk geloofwaardig en de film gebruikt geweldige scenes die fantastisch wegkijken. Kanttekening is wel dat Peele toch weer wat maatschappijkritische opmerkingen erin moest verwerken, net alsof dat zijn handelsmerk is. Of dit sarcastisch is bedoeld weet ik niet. Maar het had wat mij betreft niet gehoeven, want het lag er echt te dik bovenop.

Al met al vond ik het wel een prima film, hij duurt net iets langer dan anderhalf uur. De laatste 20 minuten voelt wat gehaast en had wel wat langer mogen duren wat mij betreft. Maar de scenes zijn zo doordacht geschoten en fantastisch om naar te kijken, dat dit voor mij toch wel een fantastische ervaring was en een waardige opvolger van het origineel. (Je hoeft het eerste deel niet gezien te hebben om dit deel te begrijpen trouwens)

Sterren: 2.9 / 5

Sander van den Berg

ICT-er bij de overheid. Gamefan met een gamezolder en zelfgebouwde arcadekast om het te bewijzen. Loopt regelmatig hard. Kom ook eens een kijkje nemen op mijn Twitch kanaal voor wat fun en games! Website: http://www.twitch.tv/sandroid75

1 gedachte over “Recensie: Candyman (2021)”

  1. Ik vond Candyman eigenlijk een puur racistische film. Maar omdat dit racisme gericht is tegen blanken, mag het kennelijk. Elke blanke in deze film is dom, irritant of gewoon slecht (of homo). En er worden alleen blanken afgeslacht. Komt mooi uit, want ze zijn toch allemaal dom, slecht of irritant.

    De scene met de meisjes op het toilet sloeg echt helemaal nergens op. Hij had geen enkele binding met het verhaal verder, maar lijkt puur te zijn bedacht om wat moorden te tonen. Die je dan ook niet eens echt ziet. Wat rode spetters op de vloer en de muren, wat gegil en dat was het dan. En o ja, het enige gekleurde meisje werd natuurlijk vooraf gepest en daarna gespaard (want niet voor de spiegel).
    Uiteraard zit er ook een blanke politieman in die, kennelijk zonder reden, een zwarte afschiet en een andere gemene blanke politieman die daarna de donkere dame onder druk zet om vooral geen aangifte te doen.
    Het BLM credo “say his name” wordt ook enorm veel gebruikt. Vast geen toeval.

    En dan Tony Todd. Die zou in de film voorkomen maar dat bleek pure clickbait, zoals we dat op Internet zeggen. Ja, hij zit er in, helemaal aan het einde en half digitaal, maar als je met je ogen knippert, dan mis je hem.
    Nee, mij persoonlijk haalt deze reboot, zogenaamd vervolg, het niet bij de oorspronkelijke (eerste) film en ik vraag me echt af welk doel men in de VS of hier nastreeft met dergelijke polariserende films.

    Beantwoorden

Plaats een reactie