Recensie: Child’s Play (Lars Klevberg, 2019)

Buddi - Child's Play with knifeAlleenstaande moeder Karen Barclay geeft haar eenzame zoontje Andy met de beste bedoelingen een Buddi-pop cadeau, zijn nieuwe ‘best friend’. Wat ze niet weet is dat er met de instellingen is gerommeld en dat hij langzaam verandert in een seriemoordenaar… Chucky; Is hij je beste vriend… of je grootste vijand?

Deze nieuwe Child’s Play-film is een reboot; het begint helemaal vanaf nul. Nieuw verhaal, nieuwe poppen en nieuwe tijd (het heden). En bedenker Don Mancini is voor het eerst niet betrokken bij de Child’s Play-film. Veel Chucky-liefhebbers zullen deze film met Argusogen kijken, ik dacht hetzelfde [“hoe kunnen ze?!”], maar toch is Child’s Play 2019 het kijken waard!

Waar scenarist Tyler Burton Smith samen met regisseur Lars Klevberg goede stappen hebben gezet is Child’s Play in het heden plaatsen. Tegenwoordig is alles digitaal en wordt er steeds meer met elkaar verbonden, een paar multinationals hebben hiermee alle informatie, kennis en touwtjes in handen. Tot dusver ligt dit redelijk dicht tegen de realiteit aan. Ook de nieuwe pop in Child’s Play is verbonden met het grote netwerk van Kaslan Corporation, handig want je Buddi-pop kan zo alles voor je bedienen en je kunt altijd contact hebben met je pop via een app.

Bringing Chucky To Life - behind the scenes 2019's Child's Play

De Good Guys-pop uit het origineel is nu dus vervangen voor een hypermoderne Buddi Doll. De oorzaak van de moordlustige trekjes zien niet langer de voodookunsten van een seriemoordenaar, maar een disfunctionerende werknemer die in de Buddi-fabriek in Vietnam alle beveiligingsprotocollen van deze specifieke pop verwijdert. Deze veranderingen zijn goed en zorgen er voor dat Child’s Play in het heden past. Het verhaal van de film zit prima in elkaar en al snel vloeit er bloed.

Ik zou haast kunnen stellen dat deze film de titel Child’s Play-waardig is en had ook prima in de reeks gepast. Toch wringen er bij mij een aantal dingen. Omdat het een reboot is, is er voor gekozen om niet alleen moeder Karen Barclay en haar zoontje Andy terug te brengen, ook krijgt de Buddi Doll op een nogal geforceerde wijze de naam Chucky. Het is raar, het is vreemd en vooral overbodig. Nogmaals, als ze dit niet hadden gedaan, dan had deze film als moderne Child’s Play in de reeks kunnen leven, nu is het slechts een reboot. Wel moet ik zeggen, dit is een goede reboot en met 3,5 ster zeker het aanschaffen waard.

Child’s Play (2019) is nu beschikbaar op BD en DVD.

Sterren: 3.5 / 5

2 gedachten over “Recensie: Child’s Play (Lars Klevberg, 2019)”

1. Hoewel ik er niet op zat te wachten (blech, weer een reboot) ben ik hem uiteraard wel gaan kijken. En ook ik was aangenaam verrast. Maar voor de horror fan is het uitgangspunt van een “possessed doll” toch leuker dan een op hol geslagen AI. De stam van Brad Dourif gaf toch meer spanning vond ik.
    Maar, helemaal met je eens, Frank. 3,5 ster zeker verdiend en voor een reboot niet verkeerd.
    Ik heb nog wel wat plek op mijn DVD schap 😉

2. jammer dat deze pop niet de humor heeft zoals bij de oude films. De oude chucky was grappig terwijl deze maar een