Will Lavender’s tweede boek is het beste te omschrijven als een puzzel van duizend stukjes, met een flinke dosis moord en doodslag, dat zich afspeelt in de wereld van de literatuur. Of anders gezegd: ‘Hoe gevaarlijk is het om je in een boek te verliezen?’
‘ Vijftien jaar geleden was Jasper College in rep en roer door het nieuws dat de beroemde en beruchte professor Richard Aldiss een speciaal avondcollege zou geven via een satellietverbinding vanuit zijn cel in de gevangenis. In 1982 werd Aldiss schuldig bevonden aan de moord op twee studentes. De jonge vrouwen werden vermoord met een bijl en hun lichamen bedolven onder de boeken van de geheimzinnige auteur Paul Fallows. Niemand heeft Fallows ooit gezien en niemand, zelfs niet de meest toegewijde Fallows-deskundigen, weet wie hij echt is.
Aldiss daagt de zorgvuldig geselecteerde studenten van zijn speciale avondcollege uit om de echte identiteit van Fallows te achterhalen. De enige twee boeken die Fallows ooit heeft gepubliceerd moeten daarbij als een soort schatkaart worden gezien. Alleen door het bestuderen van de boeken en het spelen van een spel genaamd The Procedure, is het mogelijk om erachter te komen wie Fallows was. Misschien weet je niet precies wanneer dat spel begint, misschien is het zelfs al begonnen, maar zodra je een uitnodiging krijgt om mee te spelen, is dat ook een uitnodiging om toe te treden tot de elite van Fallows-deskundigen. Als je faalt in het meespelen van het spel, is dat erger dan de dood. Al snel worden de deelnemers aan het avondcollege uitgenodigd om mee te spelen…’
De literaire wereld is niet direct iets wat je zou linken aan seriemoordenaars. Toch weet Lavender in het boek ‘Dominantie’, deze twee dingen heel goed en overtuigend met elkaar te combineren. Het verhaal speelt zich af op twee momenten in de tijd; het heden en het jaar 1994, waar het allemaal begon. In 1994 besluit Richard Aldiss, die schuldig is bevonden van de moord op twee studenten, vanuit zijn cel een groep excellente studenten les te geven in de speurtocht naar een spookschrijver. Zowat twintig jaar later worden de studenten door een afschuwelijke moord weer bij elkaar gebracht. De lezer wordt gaandeweg het verhaal op de hoogte gesteld van de gebeurtenissen, die in het verleden en heden plaats hebben gevonden. Natuurlijk bevatten de verhalen een duidelijke link, maar in het begin lijken ze redelijkerwijs los van elkaar te staan. Pas aan het eind komt de lezer tot de ontdekking hoe zeer de verhalen met elkaar gelinkt zijn. Juist de constante zoektocht naar de verschillende puzzelstukjes zorgt ervoor dat de spanning constant aanwezig is in het boek.
Het boek leest als een puzzel, als een afbeelding die er bij elk puzzelstukje dat erbij komt, er weer anders uit komt te zien. Wat wordt de uiteindelijke afbeelding? Wat is er nou daadwerkelijk gebeurd en wie is de spookschrijver? Wat heeft dit te maken met alle gebeurtenissen die plaatsvinden? De lezer komt het daadwerkelijk te weten op de laatste bladzijde van het boek.
De personages zijn overtuigend neergezet en hun persoonlijke ontwikkelingen interessant en overtuigend. Denk hierbij aan de bediscussieerde professor Richard Aldiss en de fanatieke studente Alex Shipley. Fascinerend hierbij is ook, hoe erg een literatuurspel een invloed kan hebben op iemands leven. Alhoewel de personages ieder hun eigen weg zijn gegaan, hebben de colleges van Richard Aldiss hen voor het leven getekend en houdt dit de gemoederen nog flink bezig. Iedereen heeft zijn eigen obsessies en die komen in het verhaal duidelijk naar voren.
Lavender heeft dus met ‘Dominantie’ een originele, spannende en fascinerende thriller afgeleverd. Een boek die de lezer met een andere blik laat kijken naar de wereld van de literatuur en zijn eigen obsessies. Als je een liefhebber bent van diepgaande puzzelthrillers met oog voor de menselijke psyche, dan is ‘Dominantie’ zeer aan te raden!
‘Dominantie’ mag zich het tweede boek noemen van de schrijver Will Lavender. Het boek is uitgegeven door A.W. Bruna Uitgevers en is verkrijgbaar in de betere Nederlandstalige boekhandel.