Hotel Transsylvanië op zijn Kop: Lukt het Mavis en Dracula om nog een laatste keer de boel op de stelten te zetten?

Wanneer de mysterieuze uitvinding van Van Helsing helemaal de mist ingaat, veranderen Drac en zijn maten in gewone mensen en wordt Johnny een monster! In hun nieuwe slecht passende lichamen moeten Drac en Johnny samen een oplossing zoeken. Met de hulp van Mavis en de Drac Pack, moeten ze snel een manier vinden om terug te keren naar zichzelf voor hun transformatie permanent wordt.

Hotel Transylvania Transformania, oftewel met de Nederlandse titel Hotel Transsylvanië op zijn Kop sloeg de bioscopen over en is nu in beide versies te streamen op Prime Video.

Waar gaat Hotel Transylvanië over?

De eerste Hotel Transsylvanië is inmiddels al weer tien jaar oud en na deze tijd heeft de filmserie, de intentie om zichzelf af te sluiten met dit inmiddels vierde deel. De franchise komt uit het brein van comedyschrijver Todd Durham en regisseur Genddy Tartatosvky, die bekend is van animatieseries Samurai Jack en de eerste Star Wars: The Clone Wars.

Hotel Transsylvanië heeft zich bij het publiek gekenmerkt als een horrorfilmreeks voor het hele gezin. Zo introduceren ze de klassieke horrormonsters zoals Dracula, Frankenstein en de Mummie bij een jong publiek. Een sterke eigenschap van deze filmreeks is dat er originele focus wordt gelegd op de band tussen Dracula en zijn optimistische dochter genaamd Mavis.

Dracula is in de films een overbezorgde vader die een hotel geopend heeft voor monsters. Hierin moet zijn dochter blijven wonen zodat ze niet in aanraking komt met mensen, na verloop van tijd raakt Mavis toch verliefd op een ”normale” jongen Johnny, die per ongeluk in het hotel terecht kwam. Al snel is Dracula zijn bezorgdheid kwijt wanneer hij ziet hoe gelukkig zijn dochter is.

Het is in de filmreeks leuk om te zien hoe het verhaal van de films zich opvolgt. Zo wordt Mavis gedurende de filmserie moeder en wordt Dracula steeds beter in het omgaan met mensen. Dit leidt ertoe dat hij zelfs een relatie kreeg met de achterkleindochter van Van Helsing.

De monsters leren hoe het is om een mens te zijn.

In het laatste deel van de serie gaan alle personages hun grootste avontuur aan; Dracula en Johnny wisselen namelijk van rol. Zo verandert Johnny in een monster terwijl de andere monsters mensen worden. Nu is het aan Johnny, Mavis en Dracula om dit snel ongedaan te maken.

Is Hotel Transsylvanië op zijn Kop een goed eind van de serie?

Hotel Transsylvanië 4 legt de focus van het verhaal op Johnny en Dracula. De film wil laten zien hoe je van elkaar kunt leren. Dit is geen slechte invalshoek voor een kinderfilm, maar de film maakt hiermee ook een cruciale fout. Het verhaal komt namelijk erg overeen met het verhaal van het eerste deel en daarom heb je niet het idee dat er echt iets aan de serie is toegevoegd.

Ook merk je als kijker dat de humor van de film vooral bestaat uit herhalingen van grappen die al in eerdere delen zijn gemaakt. Deze animatiefilm is dan ook meer geschikt voor een jongere kijker dan voor ouders of animatiefans. Dat de film vaak niet de juiste toon weet te raken kan komen door de twee nieuwe regisseurs Derek Dymon en Jennifer Kluska. Dit is hun eerste grote film en daardoor missen ze misschien nog de nodige ervaring vergeleken met Genndy Tartatovsky, een veteraan in de animatieïndustrie.

Genndy Tartavosky is al sinds het eerste deel betrokken bij de reeks betrokken, maar dit maal voor het eerste alleen verantwoordelijk voor het verhaal. Omdat zijn verhalen zich vaak beter lenen voor de traditionele 2D-animatie, mis je hier zijn unieke stijl en de input van andere schrijvers.

De personages zijn wederom goed geanimeerd, Selena Gomez en Andy Samberg blijven een goede prestatie leveren met hun stemmen voor Mavis en Johnny. In alle voorgaande delen werd Dracula’s stem ingesproken door Adam Sandler, die dit altijd vol overgave deed. In het laatste deel wordt de stem echter ingesproken door de bekende Youtuber Brian Hull. Hoewel Hull probeert om de stem van Sandler te evenaren lukt dit toch niet helemaal. Ook de stem van Frankenstein wordt nu ingesproken door Brad Abrell in plaats van Kevin James. Abrell is helaas geen goede aansluiting voor dit personage omdat hij niet altijd de juiste toon voor het personage weet neer te zetten.

Conclusie

Hotel Transsylvanië op zijn Kop is naar mijn mening helaas dus geen goede afsluiting van de serie. Terwijl de voorgaande delen altijd de kijker geboeid wisten te houden mist dat bij dit deel. Het toont dan ook aan dat de ideeën uiteindelijk op zijn en dat het juist beter is dat de serie nu eindigt.

Als je van animatie houdt en je puur wil kijken naar een goede animatiefilm dan is Hotel Transsylvanië op zijn Kop minder geschikt. Als je fan bent van de reeks of als je je kinderen op een speelse manier kennis wil laten maken met horrorpersonages dan zou de film de kijker voor anderhalf uur wel kunnen vermaken.

Sterren: 2.5 / 5