Adam (Aaron Eckhart) is twee eeuwen geleden tot leven gewekt door Dr. Frankenstein. Sinds die tijd heeft hij zich maar met één ding bezig gehouden: zoveel mogelijk demonen terugsturen naar de hel. Ondertussen wordt hij argwanend in de gaten gehouden door gargouilles die strijden in dienst van de hemel. Wanneer onderzoekster Terra (Yvonne Strahovski) steeds dichter bij de ontdekking van het geheim van Adams onsterfelijkheid komt, escaleert de oorlog tussen hemel en hel volledig met Adam er tussenin.
‘Van de makers van The Matrix, Pirates of the Carribean en Underworld’ staat er op de cover van ‘I, Frankenstein’. En ja, dit zie je toch ook wel in de film terug; I, Frankenstein is een moderne gothische film met een flinke dosis actie.
Het kan niet anders om te beginnen met 3D, want met de intro van ‘I, Frankenstein’ word je werkelijk het scherm ingetrokken. Kort krijg je de geschiedenis van het monster van Frankenstein te zien, een zeer beknopte variant van Mary Shelly’s boek, en wordt de aftrap gegeven voor het – om zo maar te noemen – moderne vervolg. In de 200 jaar na de dood van zijn makers zwerft het monster zielloos rond. Ondertussen houden gargouilles (de bekende waterspuwers aan de daken van Gotische kerken) hem in de gaten, zijn creatie vormt een gevaar voor de mensheid. Zijn gedrag overigens ook, want door zijn lompe moordgedrag van demonen komen onschuldige mensen inmiddels in gevaar.
De gargouilles besluiten dat het genoeg is geweest en plukken hem van de straat. De demonenprins Naberius (Bill Nighy) merkt hierdoor zijn bestaan om en heeft grootste plannen met het tot leven wekken van zielloze lijken. De oorlog tussen demonen en gargouilles barst los. De oplossing ligt natuurlijk bij Adam, zoals het monster nu door de gargouilles is genoemd.
Het is comicschrijver Kevin Grevioux erg goed gelukt om de gotische setting in de hedendaagse samenleving te integreren, zijn ervaring hiervan uit de Underworld-reeks is duidelijk zichtbaar. Maar waar die reeks in meerdere films de strijd tussen goed en kwaad (of vise versa) opbouwde, moet het in ‘I, Frankenstein’ in anderhalf uur volledig afgerond zijn. Dit is te kort, zowel het verhaal als de karakters blijven oppervlakkig. Maar aan de andere kant kunnen we (blij) constateren dat screenwriter en regisseur Stuart Beattie niet zijn Pirates of the Caribbean-ervaring heeft meegenomen, geen flauwe grappen om de plotgaten te dichten dus.
Weer terug naar 3D, het is duidelijk dat het belangrijkste van deze film de 3D-actiescenes zijn. Hier zit veel werk in en is ook zeker genieten, maar dit is niet voldoende om anderhalf uur mee te vullen, het wordt saai. En dan kunnen de acteurs nog zo hun best doen, zonder goed script geen diepgang.
De extra’s op de Blu-ray maken een hoop goed, 3x audiocommentaar, vele making-of’s en interviews met cast en crew. Alles Engels gesproken zonder ondertiteling, behalve de motion comic; deze is namelijk vertaald naar het Duits… Gelukkig vind je het origineel online.
I, Frankenstein is een enorm vermakelijk gotische actiefilm, maar ook niet meer dan dat. De film is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.