Recensie: Ik zal niet rusten… tot jij van mij bent (Samantha Hayes)

tot jij van mij bent‘Je bent alleen, je bent kwetsbaar. En je hebt iets wat een ander wil.’ Dat is in principe geen probleem. Iedereen heeft namelijk weleens iets wat de ander wil. Maar als je nu net iemand tegenover je hebt, die graag moord om koste wat het kost te krijgen, wat hij of zij hebben wil. Tja, dan wordt het wel even wat lastiger….

‘Claudia’s leven lijkt perfect. Ze is hoogzwanger, heeft een liefhebbende man en een prachtig huis. En dan komt Zoe in haar leven. Zoe zal Claudia helpen als de baby er is. Maar er is iets met Zoe. Iets wat Claudia onprettig vindt. Iets wat ze niet vertrouwt. En als ze Zoe in haar slaapkamer aantreft, staat Claudia s onrust om in angst…’

De zilveren omslag van het boek met dat ene blauwe oog. Het halve gezicht heeft iets engs, is het een pop, een kind of een jonge vrouw? In ieder geval straalt de kaft iets sinisters uit en daagt het je uit om het op te pakken en te gaan lezen. Wanneer je besluit het boek open te slaan, vallen de korte hoofdstukken en de prettige leesletter meteen op. Het zorgt ervoor dat je, zelfs wanneer je maar even tijd hebt, het boek gemakkelijk oppakt en bijna direct de draad van het verhaal weer oppakt.

‘Tot jij van mij bent’ is de vierde thriller van Samantha Hayes. Hayes is duidelijk een auteur, die weet hoe ze de spanning in het boek moet opbouwen. Het boek begint met een proloog, die een onbekend persoon beschrijft, die er alles aan doet om te krijgen wat ze wil: ‘een baby’. Dit stukje tekst geeft duidelijk de wanhoop en het verlangen weer en roept vooral veel nieuwsgierigheid op. Wie is deze persoon en hoe komt dit terug in de rest van het boek. Vanaf hoofdstuk één stappen we het leven in van de hoogzwangere Claudia, die getrouwd is met James, wie regelmatig afwezig is door zijn werk. Om die reden zoeken ze een nanny, die Claudia kan ondersteunen. Maar wanneer Zoe, de nanny, zich toch wat vreemd gedraagd, gaat Claudia zich steeds meer zorgen maken. En James is weg, dus ze is helemaal alleen thuis.
tot jij van mij bent 2In de verschillende hoofdstukken komen afwisselend de verschillende vrouwen naar voren en je leert ze gaandeweg steeds beter kennen. Naast Claudia en Zoe, speelt ook Lorraine, de politieagent die de zaak van de vermoorde zwangere vrouwen onderzoekt, een grote rol. Het mooie hierin is, dat je als lezer niet alleen mekrijgt hoe ze de zaak onderzoekt, maar ook hoe het persoonlijk leven van deze agent eruit ziet. Het boek kent hierin in duidelijk thema; kinderen krijgen en het ouderschap. En vooral hoe moeilijk het is, wanneer je niet zwanger kunt worden of wanneer kinderen zich van je afkeren. En vooral de wanhoop en andere negatieve gevoelens die hiermee gepaard gaan.

In ‘Tot jij van mij bent’ lijkt het duidelijk te zijn wie de dader is en hoe vermoedelijk het verhaal in mekaar steekt. Maar niets is minder waar. Ook al denk je te weten wie de dader is, bepaalde stukjes van de puzzel passen niet helemaal goed in elkaar. Maar de dader is zo overduidelijk, dat je geneigd ben deze stukjes te negeren. Maar is dat wel zo verstandig? Hayes laat in dit boek duidelijk zien dat niets is wat het lijkt, en tunnelvisie misschien wel één van de grootste vijanden van de mens is. Het resultaat is een verrassende en spannende thriller, waar datgene wat is, niet altijd is, wat het lijkt te zijn.

‘Tot jij van mij bent’ is geschreven door Samantha Hayes en gepubliceerd door uitgeverij Boekerij. Het boek is verkrijgbaar in de betere boekhandel.