Recensie: Inferno (Dario Argento, 1980)

Het was nogal een verrassing dat Inferno nu opnieuw op DVD verschijnt, want deze film kwam zo’n 1,5 a 2 jaar geleden ook al uit op het Mr. Horror Presents-label. Waarom precies de film nu weer uit komt via het Lumieres label is mij niet geheel duidelijk, al hoor je mij niet klagen want het blijft een bijzonder interessante horrorfilm. Alhoewel, niet klagen? Het blijft wel een behoorlijk karige release zonder enige extra’s en alleen een Engelse mono-audiotrack. En dat steekt behoorlijk schril af met bijvoorbeeld de 30th anniversary edition die eerder dit jaar uitkwam op het Engelse Arrow label. Label Lumiere spreekt zelf overigens van een volledig gerestaureerde versie maar ik zie weinig tot geen verschil met de Anchor Bay regio 1 dvd uit 2000.

Inferno is het tweede deel in Argento’s drieluik Three Mothers en een vervolg op diens Suspiria (1977). Inferno is trouwens goed te kijken zonder dat je bekend bent met Supspiria maar maakt er wel een perfecte “double bill” mee door de specifieke stijl en sfeer die beide film gemeen hebben. Het late vervolg The Mother of Tears (2007) kun je wat mij betreft gewoon beter overslaan.

In Manhattan ontdekt een vrouw dat haar appartement zich bevindt in het gebouw waar de Mother of Darkness huishoud. Wetend dat haar leven nu in gevaar is stuurt ze een brief naar haar broer in Rome die samen met een vriendin op zoek gaat naar de waarheid achter de drie moeders. Hiermee zetten ze een serie moorden en occulte gebeurtenissen in gang.

Net zoals Suspiria moet Inferno het vooral van de sfeer en het unieke gevoel wat deze film uitdragen hebben. Sfeer en gevoel wat gecreëerd wordt door surrealistische sets, kleurrijk belichte locaties, geweldig camera werk, een geweldige soundtrack door Keith Emmerson en natuurlijk een portie bloederige scenes. Dat het verhaal wat rommelig en onduidelijk is doet er vervolgens totaal niet toe. Inferno is gewoon zo’n filmervaring die je moet ondergaan zonder vragen te stellen of een ingenieus verhaal te verwachten. Dus dim je lichten, zet je geluid flink open en geniet!

Nu verkrijgbaar op DVD

Sterren: 4 / 5.0