Blu-ray: Intruders (Juan Carlos Fresnadillo, 2012)

Intruders gaat over twee kinderen uit verschillende landen die elke nacht een gezichtloze indringer over de vloer krijgen. Deze indringer lijkt een oude legende te zijn die de macht over deze kinderen wil krijgen en hun gezicht wil stelen. Wanneer ook de ouders te maken krijgen met deze verschijning lijkt het meer dan de rijke kinderfantasie alleen.

Intruders is de nieuwe film van Juan Carlos Fresnadillo, bekend van de zombiefilm 28 Weeks Later. Wat vooral aansprak aan Intruders is de sfeer die de film uitstraalt; de film bouwt de spanning zeer rustig op en maakt gebruik van mooie settings en sfeervolle lichteffecten. De indringer zijn gezicht blijft continue prachtig verborgen door middel van sterk camerawerk. Fresnadillo wisselt continue tussen beide kinderen en beide verhaallijnen zonder dat het ooit traag of warrig wordt.

Het enige grote minpunt aan Intruders vond ik de embarmelijk slechte acteerprestatie van Carice van Houten als de moeder. Beide kindersterren Ella Purnell (Mia) en Izan Chorchero (Juan) acteren haar zonder problemen naar de achtergrond. En dan wil ik al helemaal niet teveel klagen over het droevig Engels dat ze spreekt. Nee, dan ligt de lat in een Amerikaanse productie toch echt wel wat te hoog. Gelukkig zorgt hoofdrolspeler Clive Owen, als degelijke en zorgzame vader, voor een prima held in deze film waardoor Intruders bijna een horrorfilm voor het hele gezin is.

Extra’s:

Deleted Scenes: Wat korte scenes die zijn verwijderd op de film om het tempo hoog genoeg te houden. Het zijn vooral dialoogscenes die verwijderd zijn.
Interviews: Enkele interviews met de acteurs.
Making of Intruders: Een leuke documentaire over het tot stand komen van de film met daarin wat behind the scenes materiaal, interviews met acteurs en regisseur. Hoewel in Intruders niet echt een film vind waar ik graag alles ins- en outs van wil weten is dit toch een leuke aanvulling op de blu-ray.

Intruders is perfect op blu-ray, prachtige beelden, kleuren en een zeer scherp geluid in DTS HD Master Audio 5:1. Dit alles tilt de film naar een hoger niveau. De reden dat de film dan gekeurd is voor 16 jaar en ouder is me niet helemaal duidelijk. Er is relatief weinig geweld en de spanning wordt vooral door geluidseffecten en goed camerawerk bereikt. Conclusie, dat Intruders in Nederland de bioscopen heeft gepasseerd begrijp ik, echt origineel is de film niet. Toch is Intruders een erg degelijke en prettige horror/thriller die ook met de partner en eventueel met de wat oudere kids gekeken kan worden.

Intruders is nu verkrijgbaar op Blu-ray en DVD.

Sterren: 3 / 5