Boekrecensie: Judaszoon (Markus Heitz)

Het vampierthema kent vele kanten, de laatste tijd kennen we het vooral in combinatie met romantiek of drama in reeksen als Vampire Diaries, Twilight en True Blood. Dat het tegenwoordig ook anders kan bewijst de Duitse schrijver Markus Heitz, in 2007 het vampierboek De Kinderen van Judas en het vorig jaar geschreven vervolg Judaszoon is deze zomer in het Nederlands uitgekomen.

De vampier Sia wil heeft maar één doel in haar leven, breken met haar duistere verleden. Ze heeft er alles voor over om de band te verbreken met de afstammelingen van de Kinderen van Judas, het machtige vampiergeslacht dat haar heeft voorgebracht. Om anoniem door het leven te gaan heeft ze twee doodgewone baantjes aangenomen, haar verlangen naar bloed weet ze slechts met grote moeite te onderdrukken.

Maar evengoed als haar omgeving onwetend is van haar verleden, zo is ook niet bekend dat Sia, misschien wel om haar schuld aan de samenleving in te lossen, de nachtelijke straten schoonhoudt van demonen en andere wezens van de nacht. Daarbij heeft Sia de zorg over twee mensenkinderen, Elena en Emma, die niets weten van Sia’s afkomst en haar bloedige uitstapjes, laat staan van de familieband die tussen hen bestaat. Als Marek, Sia’s halfbroer en haar grootste vijand, in de stad arriveert, neemt Sia’s leven een onverwachte wending. Tegelijk met Marek worden overal in de stad weerwolven en vampierhybriden gesignaleerd, en Sia heeft er haar handen vol aan. De vraag is of ze wel in staat zal zijn haar twee mensenkinderen te beschermen tegen de toenemende plaag van gruwelen en vooral, tegen de plannen van haar meedogenloze broer…

Hoewel Judaszoon een deel twee is, vervolg op Judaskinderen, hoef je deze niet perse in de juiste volgorde te lezen. Het verhaal speelt zich in af dezelfde wereld, maar alle wezens en personages worden ook in dit deel rustig uitgelegd en voorgesteld. Dit komt mede door slimme keus van één van de hoofdpersonages, zijn kennis en geheugen zijn een blanko vel. Alles wat hij leert, leert de lezer ook en op deze manier wordt je in het boek gezogen.

Judaszoon speelt zich grotendeels in het verleden af, de gedetailleerde omschrijvingen van Markus Heitz laten in de waan alsof je in het Frankrijk van de revolutie leeft. En zoals gezegd, romantiek en drama spelen geen hoofdrol in het boek. Spannend, gruwelijk en zorgt voor een flink aantal verassingen: Judaszoon van Markus Heitz is een zeer geslaagd horrorboek!

Waardering: 5 sterren
In deze serie van Markus Heitz zijn inmiddels drie boeken verschenen: De Kinderen van Judas, Judaszoon en afgelopen maand het voorlopig laatste deel Judasdochter.