Recensie: Killing Floor 2 (PC/PS4)

Killing Floor 2Wie Killing Floor 1 (KF) gespeeld heeft kent het principe: versla een wave Zed’s (zombies maar dan anders), ren naar de dichtstbijzijnde shopkeeper, koop wapens en repeat. Klinkt ontzettend eentonig maar is het niet. De over de top gore, ontploffingen en bullet time deden het spel onverwacht doen verassen. Dat was in 2009. Nu, zeven jaar later, komt Tripwire Interactive ons verblijden met Killing Floor 2.

Het eerste grote verschil is de gebruiksvriendelijkheid ten opzichte van deeltje 1. Twee keer klikken je bent bent aan het spelen. Als je tenminste uit een perk kunt kiezen, want met 10(!) verschillende perks heeft Tripwire Interactive zeker geen half werk afgeleverd. Die perks spelen overigens totaal verschillend. Zo heb je de Firebug, die alles wat ook maar een beetje brandbaar is in zijn arsenaal heeft zitten om de Zed’s mee te lijf te gaan. De Field Medic, die probeert zijn team in leven te houden. De SWAT, die ter uwer bescherming de voorhoede inneemt. Het is slechts een kleine greep uit het totaal en je bent er echt een tijdje zoet mee om de klasse te vinden die het beste bij je speelstijl past. Zeker als je bedenkt dat elke perk nog te levelen is. Wie met een groepje vrienden aan de slag gaat kan zijn lol op: het uitvogelen van de perfectie combinatie perks in een groep is al een dagtaak opzich.

Wie puur op uiterlijk afgaat is waarschijnlijk niet gelijk overtuigd bij het spelen van KF2. De game is niet per sé lelijk maar weet behalve de bullet time (die ook al in deel 1 zat) nergens écht te overtuigen op grafisch gebied. Zeker niet de Zed’s (die natuurlijk in grote getale op je afkomen) lijken een beetje achterhaald. Niet het grootste probleem al voelt het wel een beetje alsof het verschil tussen de top developers en alles wat daar net onder zit wel heel groot begint te worden.

Maar toch. Het draait om de gameplay en die is dik in orde. De fun factor die deel één al zo leuk maakte om te spelen is terug in optima forma. Het is hordes Zom.. Zed’s van je af schieten tot je een ons weegt. En dan snel met je gespaarde centjes naar de winkel om een beter wapen te kopen. Simpel maar ontzettend leuk. Dit heeft voornamelijk te maken met het gigantische wapenarsenaal. Van ouderwetse Winchester rifles tot en met flamethrowers, katana’s en desert eagles: er is keus genoeg. Die wapens spelen overigens fantastisch. Het is sowieso al mikken geblazen in Killing Floor 2 want een crosshair is er niet bij. En altijd zul je keuzes moeten maken: assault rifles zijn lastig onder controle te houden, pistolen schieten te langzaam en een shotgun raakt echt weinig meer van afstand. Dit in combinatie met de over the top personages en je hebt al snel een game die weinig fout meer doet.

Dat klinkt allemaal ontzettend leuk en dat is het ook. Mits je KF2 met meerdere mensen speelt. Zodra je in je eentje een potje probeert te spelen merk je gelijk dat alles helemaal in het teken van de multiplayer staat. Alleen ben je voornamelijk aan het wegrennen om vervolgens vast te zitten in een horde Zed’s. Zeker op de wat hogere niveaus echt bijna niet te doen. Nu is dat allemaal niet heel erg want Tripwire Interactive heeft het online gedeelte tot in de puntjes weten te zorgen. Of je nu snel even wil spelen met vrienden, onbekenden of een game wil zoeken die überhaubt nog moet beginnen: de opties zijn uitgebreid en zo hoort het ook.

Naast de wapens, perks, klasses en characters komt KF2 nu ook met de mogelijkheid om je personage te customizen. Dit klinkt heel erg interessant maar blijkt in de praktijk toch een beetje tegen te vallen. De keuzes voor hoedjes en petjes zitten vast aan de personages dus je kunt nooit hoedje A bij personage B opzetten. Een gemiste kans maar de grote ‘Go to store’ knop doet al een beetje verraden waarom.

Uiteindelijk is Killing Floor 2 geen compleet andere game ten opzichte van het eerste deel. Nergens wordt je écht verrast. Of dat erg is? Totaal niet. Zie het een beetje als de aanschaf van een nieuwe Iphone. In het begin vraag je je af of de verbeteringen wel een upgrade waard zijn. Tot je eenmaal een nieuwe hebt. Dan wil je nooit meer terug.

Killing Floor 2 is nu te koop voor PS4 en PC.

Sterren: 3.5 / 5

1 gedachte over “Recensie: Killing Floor 2 (PC/PS4)”