Recensie Poor Things: een feministisch Frankenstein-verhaal

De Griekse filmmaker Yorgos Lanthimos krijgt al een lange tijd steeds meer naamsbekendheid bij diverse filmliefhebbers. Zo waren zijn eerdere films The Lobster, The Killing of a Sacred Deer en The Favourite allemaal bekroond met diverse prijzen. Kenmerkend aan al deze films is de unieke en prachtige cinematografie en de hilarische droge humor.

Ook Poor Things is door critici erg geliefd. Zo is het momenteel genomineerd door de Oscars als beste film van het jaar. Poor Things heeft al 51 prijzen ontvangen en is genomineerd voor nog 184(!) prijzen. Maar vindt De Nachtvlinders die lof wel eigenlijk gegund? Lees snel verder om daar achter te komen.

Steampunk & Frankenstein

Poor Things

Poor Things is een film die zich onderscheidt door zowel het unieke Frankenstein-verhaal als de bijzondere Steampunkwereld waarin het zich afspeelt. De film vertelt het verhaal van Bella Baxter die tot leven is gewekt door wetenschapper Dr. Godwin Baxter (William Dafoe). De film verkent hun vader-dochterrelatie waarbij Bella, hoewel volwassen, het brein heeft van een kind. Dit maakt haar echter alleen maar aantrekkelijker voor mannen. Voornamelijk voor de charlatan Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo), die aanbiedt om Bella mee op reis te nemen. Een reis door een Europa doordrenkt van geavanceerde technologie en wonderbaarlijke architectuur.

Tijdens deze reis ontwikkelt Bella zichzelf steeds meer als persoon. Zo leert Bella, de wereld en de ongelijkheden die daarin plaatsvinden steeds beter te begrijpen. Daarbij wordt ze ook steeds meer mentaal volwassen en onafhankelijk van de mannen om haar heen. Uniek aan deze film is de daadwerkelijk prachtige cinematografie, waarbij elke scene aanvoelt als een kunstwerk.

Een kritiek op de huidige maatschappij

Poor Things

In Poor Things vervult elke acteur zijn of haar rol absoluut uitstekend. Emma Stone straalt enorm in de rol van Bella en dankzij haar acteerwerk zie je echt een enorm verschil in hoe Bella zich tijdens de film gedraagt. Aan het begin speelt ze Bella als een nog erg simpel persoon, die niet eens een simpele zin kan afmaken. Maar aan het eind is te zien hoe ze een krachtige onafhankelijke vrouw is geworden. Het interessante aan de film is ook de kritiek op mannelijkheid en de neiging van de diverse mannen om zich boven de vrouw te plaatsen. Dit terwijl ze vaak juist de mentale of emotionele ontwikkeling missen, welke Bella in de film wel ondergaat.

Wel moet er gezegd worden dat de film vol zit met seksscènes, welke worden gebruikt voor de seksuele ontwikkeling van Bella. Het voelt hierdoor aan alsof 20 procent van de film uit seksscènes bestaat. Gedurende het middenstuk van de film werkt Bella voor een bordeel in Frankrijk, hier krijg je als kijker dan ook het bordeelwerk grondig te zien. Deze scenes zijn wel allemaal nodig voor de algemene boodschap van de film. Gezegd moet worden dat Emma Stone er ver voor gaat om te laten dat zij een van de beste actrices is van dit moment.

Poor Things: kijken of overslaan?

Poor Things is een zeer bijzondere en excentrieke film. Het is zeker een film die niet voor iedereen is. Daardoor is het makkelijk om te zeggen dat een deel van de kijkers niks met deze film gaat hebben. Aan de andere kant is het een fantastische film voor elke die-hard filmliefhebber en zeker het kijken waard, iets waar eigenlijk geen twijfel over moet zijn. Het is een unieke film en het biedt daardoor ook een ervaring die je nergens anders kunt krijgen. De film is niet echt eng. Daarentegen is het een mooie nieuwe versie van Frankenstein, waarin centraal staat wat het betekent om mens te zijn.

Sterren: 4.5 / 5
POOR THINGS | Official Trailer | Searchlight Pictures