Recensie: Red Lights (Rodrigo Cortés, 2012)
Niets is wat het lijkt in deze thriller van Rodrigo Cortés over de paranormale wereld. Red Lights is voorspelbaar en onvoorspelbaar tegelijk.
In Red Lights onderzoekt professor Margaret Matheson (Sigourney Weaver) met haar assistent, natuurkundige Tom Buckley (Cillian Murphy), paranormale zaken. Een zoektocht die teleurstellend verloopt doordat ze constant te maken krijgen met fraudeurs of mensen die geestelijk niet in orde zijn. Maar dan komt Simon Silver (Robert De Niro) ten tonele, een enorm populair medium in de jaren 80. Hij verdween uit de spotlight toen een journalist (zijn felste criticus) tijdens één van zijn shows overleed aan een hartaanval. Geloofd werd dat Silver de hartaanval bezorgde met zijn paranormale gave. En nu, na al die jaren is hij terug. Tom wil hem dolgraag onderzoeken. Zou Silver de doorbraak in hun onderzoek kunnen zijn en échte krachten bezitten?
Het eerste uur van de film laat regisseur Rodrigo Córtes (Buried) Margaret en Tom zien terwijl zij hun paranormale zaken onderzoeken en les geven aan de Universiteit. Ze ontmaskeren mediums als fraudeurs en laten hun studenten zien hoe makkelijk het is om een tafel te laten zweven. Niets paranormaals aan. Tot dan is de film ook niet heel erg spannend, wel informerend.
Dan begint Tom met zijn onderzoek naar de blinde Simon Silver. Op de een of andere manier wil Margaret niet meewerken aan het onderzoek en smeekt Tom om het onderzoek te staken. Maar deze is als een hond die zijn bot niet wil loslaten en gaat verder. In zijn zoektocht wordt hij ondersteunt door studente, en tevens zijn vriendin, Sally (Elizabeth Olsen).
Vanaf dat moment wordt de film wel wat spannender maar ook vager. Er gebeuren dingen waarvan je, je afvraagt waarom ze gebeuren. De scène waarin Tom eindelijk een gesprek heeft met Simon Silver lijkt net iets te diep bedacht en onwerkelijk. Daarnaast moet de spanning vooral komen van harde geluidseffecten zoals een vogel die tegen een raam vliegt of speakers die ontploffen.
Toch blijf je als kijker geboeid want in zijn zoektocht naar Simon Silver wordt Tom wel heel erg dwars gezeten. Er zijn rare, onverklaarbare dingen aan de hand en op een gegeven moment wordt Tom zo erg in elkaar geslagen dat je, je afvraagt of hij het einde wel gaat halen. Silver zal dus zeker wel wat te verbergen hebben, maar is dat het feit dat hij écht krachten heeft of dat hij die juist niet heeft?
Het einde is voorspelbaar en onvoorspelbaar tegelijk (dat is best knap). Tom krijgt eindelijk een antwoord op zijn vraag en die ontstijgt zijn nuchterheid.
Red Lights is een film die je eigenlijk een tweede keer moet kijken om alles te snappen. Het begin is wel interessant maar duurt enorm lang. Je moet dus wel geduld hebben. Verder is het vooral een psychologische film, dus verwacht geen actie of bloederige scenes. Het acteerwerk is goed, maar je verwacht eigenlijk ook niet anders van zo’n cast.
http://youtu.be/ngUaP0VKKDA
Red Lights draait vanaf vandaag, 30 augustus, in de Nederlandse bioscopen.
[yasr_overall_rating null size="--"]
Meer over: Horrorfilms, RecensiesRead more
Horrorgids: week 1
Op een griezelig goed 2025! Direct in de eerste week van dit jaar is er genoeg te doen en te zien. Dus pak je agenda!
Overzicht Horrorfilms 2025 in de bioscoop met trailers
Traditiegetrouw publiceert Nederlands populairste horrorwebzine op 1 januari het overzicht van alle horrorfilms die dit jaar in de Nederlandse bioscopen verschijnen. Wordt 2025 een mooi voor horrorfilms?
Dit is de horrortop 3 2024 van de redactie
Het einde naakt! Het einde van 2024 welteverstaan. Vol goede moed slepen we onszelf de diepten van 2025 in, nog niet wetende aan welke verschrikkingen we onszelf weer gaan blootstellen.
Recensie: Nosferatu, een moderne ode aan klassieke horror
Honderd jaar na zijn eerste verschijning jaagt Nosferatu opnieuw angst aan voor een nieuw publiek. Robert Eggers brengt deze eerste Dracula-verfilming nieuw leven in.