Striprecensie: Sangre deel 1 – De Overlevende (Christoph Arleston, Adrien Floch e.a.)

Het eerste deel van deze verrassende en spannende strip gaat over het meisje Sangre. In de wereld waarin zij leeft met haar familie en rondtrekkende karavaan ligt het gevaar altijd op de loer. Zogenaamde Schuimers vallen de karavaan aan en Sangre ontsnapt ternauwernood aan deze moordzuchtige lui. De rest van de karavaan heeft helaas minder geluk. Sommige worden vermoord, anderen worden gerekruteerd als slaven.

Als Sangre meer dood dan levend door een schip wordt opgepikt zal haar leven nooit meer hetzelfde zijn. In het Intituut van Elm ontdekt Sangre dat ze een bijzondere gave heeft maar al snel wordt ze weggepest door de rest van de pupillen en vanaf dat moment zwerft ze door de straten van de stad Ovraas. Ze ontwikkelt haar gave en zint op wraak. Is Sangre opgewassen tegen de duisternis die in haar schuilt en zal ze haar gave gaan gebruiken voor het goede of het kwade?

Deze strip is mooi getekend en heeft een goed verhaal met een originele insteek, een echte ‘pageturner’ om het zo maar te noemen en je leest hem dan ook in één ruk uit. Om het in de categorie fantasy weg te zetten gaat misschien wat ver al bevat het verhaal wel fantasy-elementen. Het relaas van Sangre heeft een prima opbouw en maakt de lezer nieuwsgierig. Dit kleine, bange meisje groeit uit tot stoere vrouw die nergens voor terug deinst en niet met zich laat sollen, wat een fijne bijkomstigheid is. Er vloeit nog niet zoveel bloed in dit deel. Waarschijnlijk zal dit in de toekomstige delen wel veranderen als Sangre de rest van de moordzuchtige maniakken vindt die haar dit grote onrecht hebben aangedaan. De lezer kan niet anders dan compassie hebben voor de hoofdpersoon die meer dan slecht behandeld is maar geboeid is door de vraag of ze door gaat slaan naar de kant van het goede of het slechte. Wat Sangre ook gaat kiezen, daarvoor zullen we de volgende delen af moeten wachten. Laat maar komen!

Sangre 1 – De overlevende is nu te koop.