Recensie: The Addams Family (Greg Tiernan & Conrad Vernon, 2019)

Deze week draaien er twee animatiefilms, The Addams Family en J’ai perdu mon corps, in de bioscoop met beiden een aantal facetten voor horrorliefhebbers. Twee compleet verschillende films.

The Addams Family - Officiële Trailer [Nederlands ondertiteld]

The Addams Family werd in 1938 geboren door cartoonist Charles Addams. In 1964 volgde een succesvolle tv-serie en in 1991 deed de familie voor het eerst de bioscoop aan. Twintig jaar geleden hoorden we voor het laatst wat van de Addams middels de film Addams Family Reunion en na één seizoen gestopte The New Addams Family tv-serie. Plannen rondom een stopmotion animatiefilm door Tim Burton, gebaseerd op de originele cartoons vielen 10 jaar geleden in het water.
Dus fijn dat ze terug zijn! Toch?

Als Gomez en Morticia tijdens hun huwelijk Praag uit worden gejaagd, gaan ze op zoek naar een plek wat ze zich wél thuis en veilig kunnen voelen. Ze vinden in New Jersey naast een loslopende gek (Lurch) ook een verlaten asiel in New Jersey en merken direct dat dit de plek voor ze is. Dertien jaar later is gezin met twee kinderen (Wednesday en Pugsley) compleet én is het tijd voor de mamushka (volwassenhheidsritueel) van Pugley. De ganse familie van overver wordt uitgenodigd. Tegelijkertijd wordt het naastliggende moeras drooggelegd voor een vastgoedproject/tv-realityshow. Kunnen deze buren het met elkaar vinden? Wednesday gaat op onderzoekeuit.

De familie Addams is leuk omdat ze aan de ene kant raar en een bijzondere lifestyle er op na houden, terwijl ze aan de andere kant best een normaal gezin zijn. Met een animatiefilm kun je deze tegenstelling natuurlijk heerlijk uitvergroten en dat is ook zeker wat er gebeurt. Helaas de film werkt niet. The Addams Family neemt veel over vanuit de voorgaande films/series, maar het lukt niet om de rare, duistere sfeer neer te zetten die bij deze familie hoort. Het is een aaneenschakeling van korte sketches met als flinterdunne rode draadjes de verhaallijnen rondom de kinderen. En de voor de meekijkende volwassenen; de woordgrappen maken zelden slechts een glimlach los.

Ik had gehoopt dat deze film zich kon meten aan de Hotel Transylvania-films, waarvan er inmiddels drie zijn verschenen. Entertainment voor jong en oud. De stemacteurs (Oscar Isaac, Charlize Theron, Chloë Grace Moretz, Finn Wolfhard, Nick Kroll, Bette Midler Conrad Vernon) kun je weinig kwalijk nemen, jammer voor ze dat ze vooral belangrijk zijn als marketing voor de film.

Snoop Dogg leent zijn stem aan Cousin Itt

The Addams Family draait nu in de bioscoop in 2D en 3D, zowel met een Engels als Nederlands gesproken versie. En er zijn plannen voor een vervolg in 2021…