The Host is het speelfilmdebuut van regisseur Andy Newbery, wiens oeuvre zich tot voor kort beperkte tot Welshe TV-series. In deze thriller maakt jonge bankier Robert (Mike Beckingham) een deal met een Chinese kartelbaas: als hij twee verdachte koffertjes wisselt in Amsterdam, wordt zijn gokschuld voor hem afgelost. Maar zijn geldproblemen vallen in het niet bij wat hem te wachten staat in het Amsterdamse hotel van hospita Vera (Maryam Hassouni). Ik heb The Host gekeken en vel mijn oordeel in dit artikel.
The Host is op meerdere punten een primeur. De eerste productie voor het Nederlandse Pearl Productions, de eerste speelfilm voor de regisseur, de eerste Engelstalige hoofdrol voor Maryam Hassouni. Eerder werd de release gepland voor september 2018 onder de titel AMS Secrets, het is me niet duidelijk waarom er een vertraging en een titel wisseling hebben plaatsgevonden. Ondanks de extra tijd die er wellicht is geweest om de film te perfectioneren, is het uiteindelijke resultaat er eentje die je kunt skippen. Tenzij je wel in bent voor een film die, als hij zo’n 30 jaar geleden uit was gekomen, nu favoriet zou zijn op wansmaak avonden.
Waarom The Host zo’n sterke pulp-factor heeft? Vanwege de volgende punten:
- Het acteerwerk is slecht. Hoewel er een aantal ervaren en geschoolde acteurs in spelen zoals Maryam Hassouni, Nigel Barber en Daniel Boissevain, lijkt het alsof ze het vermogen om meer van hun rol te maken dan een bordkartonnen karakter kwijt zijn.
- De dialogen zijn enorm gekunsteld en lijken bedoeld om gemakzuchtig een relatie of karaktertrek nadrukkelijk kenbaar te maken. Terwijl er met 102 minuten speeltijd best ruimte was geweest om onderlinge spanningen subtieler uit te diepen. Aangezien het een Nederlands-Engelse productie is, is het leuk om af en toe Nederlands tussen het Engels door te horen- maar wel een beetje suf dat Nederlandse personages onderling ook Engels praten met vet accent.
- The Host wordt gebracht als knipoog naar de klassieker Psycho van Hitchcock. Dat is dan weer veel te subtiel: het is gewoon Psycho opnieuw verteld, maar dan slechter. Alleen zijn de rollen omgedraaid en is het verhaal in het nu geplaatst. Met de verschuiving naar de hedendaagse tijd wordt weinig gedaan om het verhaal een echte update te geven, waardoor je net zo goed de klassieker kunt kijken. Of zelfs de remake met Vince Vaughn uit 1998.
- Het rare pruikje van Maryam Hassouni.
Zijn er ook goede dingen? Ja hoor. Het Amsterdamse pand waar hospita Vera haar gasten ontvangt, is prachtig. Ook de andere locaties waar gefilmd werd in Londen en Amsterdam zijn mooi in beeld gebracht- met de cinematografie is niets mis. En de scéne waar deze thriller even horror wordt, is echt spannend en heeft een originele invalshoek. Het lot van Vera’s gasten is ook leuk bedacht, al is het niet erg geloofwaardig of passend bij de stijl van de film.
CONCLUSIE
Als je Psycho hebt gezien of in ieder geval het plot kent, sla The Host dan maar over. Het is zo’n schaamteloze navertelling dat het filmen en uitbrengen ervan me doet afvragen: Wie vond dit een goed idee? Het script biedt bitter weinig vernieuwends en van het acteerwerk moet de film het ook al niet hebben. Als je niets weet van Hitchcock’s Psycho, kun je er wel een dikke anderhalf uur van je leven aan spenderen want dan heb je tenminste de twist nog. Al denk ik dat de mensen die deze film mogen kijken, houterige dialogen niet erg vinden en Psycho-maagden zijn, erg dungezaaid zijn.