Game-recensie: 'Transient' van Iceberg Interactive ademt Lovecraft en Bladerunner
![Game-recensie: 'Transient' van Iceberg Interactive ademt Lovecraft en Bladerunner](/content/images/size/w1200/2020/10/transient-key-art-logo.jpg)
Deze week is Transient uitgekomen, de nieuwe game van Iceberg Interactive. Deze Nederlandse studio is bekend van onder andere Conarium, een adventure horrorgame die eveneens was geïnspireerd op de verhalen van H.P. Lovecraft. Ik heb Transient vlak voor de release uitgespeeld en geef mijn spoiler-vrije mening!
![](https://denachtvlinders.nl/content/images/2020/10/transient.jpg)
In Transient kruip je in de huid van Randolph Carter, lid van hacker team in een dystopische wereld. Techniek en zijn geestelijke vermogens stellen hem in staat te reizen tussen de grimmige realiteit, dromen en kunstmatige werelden. Via deze mysterieuze wegen probeert hij een geheim te ontrafelen in de laatste door mensen bewoonde citadel Providence, dat zijn bestaan en de realiteit op zijn grondvesten zal doen schudden.
Allereerst de graphics, het grootste pluspunt van de game. De sinistere wereld van H.P. Lovecraft heeft al inspiratie geboden voor vele films en games. In Transient zijn de mythologie en sfeer uit zijn verhalen en het concept van reizen tussen dimensies gecombineerd met cyberpunk als stijlvorm. Dat pakt uit als een soort Bladerunner meets The Color From Outer Space, en de vormgeving is dan ook een lust voor het oog. Structuren als natte rotsen, buitenaards mos en metaal zien er zeer geloofwaardig uit en ik stond regelmatig even stil om de onaardse omgevingen of standbeelden te bewonderen. Het kleurenpalet van veel magenta, groen en felblauw helpt een atmosfeer op te roepen van een wereld waar niets nog natuurlijk is.
Gek genoeg is het uiterlijk van je personage dan weer opvallend simpel uitgevoerd, met een nietszeggend gezicht dat nauwelijks beweegt. Misschien ligt dat aan de vroege versie die ik gespeeld heb? Het vormde in ieder geval een lachwekkend schril contrast met de enorm gedetailleerde omgevingen die je verkent.
![](https://denachtvlinders.nl/content/images/2020/10/Transient-Screenshot-7.jpg)
De gameplay is meer dan zijn voorganger Conarium een first person walking simulator, waarbij je vaak aan je handje wordt vastgehouden. Je kunt namelijk je omgeving scannen met PHI, het implantaat waarmee je perceptievermogen verhoogd wordt. Dit is een wezenlijk onderdeel van het spel en nodig om vooruit te komen, maar tegelijkertijd blijft er niet veel te raden over wat je nou moet doen op elk willekeurig moment in de game. De puzzels zijn van een prima moeilijkheidsgraad, ik ben niet zo'n sterke puzzelaar en en heb er best lang over gedaan om sommige puzzels op te lossen.
Terugkomend op het walking simulator aspect is Transient erg lineair- iets te lineair naar mijn smaak. Echt ronddwalen in de met zorg uitgewerkte omgevingen is er niet bij; als je bijvoorbeeld in een gang loopt op zoek naar een bepaald appartement zijn alle deuren op slot behalve één. Juist meer ronddwalen had voor mij meer toegevoegd aan de gameplay omdat dat het grootste deel van de speelbeleving is, naast puzzelen en het verhaal ontrafelen. In mijn versie zaten nog wat bugs en spelfouten, maar die zijn er ongetwijfeld met de nieuwe update uit. Ik heb de playthrough op mijn gemakje gedaan en was er ongeveer 9,5 uur zoet mee. Conarium had 2 mogelijke eindes, het zou me niet verbazen als het einde wat ik kreeg in deze game ook niet het enige is.
![](https://denachtvlinders.nl/content/images/2020/10/Transient-Screenshot-1-1.jpg)
Dan het verhaal van Transient. In het begin wordt de wereld en de situatie waarin je je bevindt met name neergezet door het lezen van lappen tekst in gevonden digitale dagboeken. Gelukkig worden deze teksten allemaal opgeslagen in je journal en documenten, zodat je ze tijdens het spelen nog eens erbij kunt pakken om een puzzel op te lossen of te kijken waar je nou precies gebleven was. Langzaamaan ontvouwt het verhaal zich en wordt het visueler ontplooid richting de ontknoping. Ik hou ervan als niet alles klip en klaar is in een film of game en ik nog lang kan herkauwen op het verhaal, en dat was met Transient zeker het geval! Daar biedt de game een handige feature in: Je kunt ieder hoofdstuk na het uitspelen nog eens spelen inclusief korte beschrijving. De Achievement Unlockers onder ons komen ook aan hun trekken en er zijn ook collectibles en easter eggs verborgen voor de liefhebber / completionist.
Conclusie
Vind ik Transient de aanschaf waard? Ja, zeker als je Conarium (in-game verwijzing!) al hebt gespeeld en bekend bent met het werk van Lovecraft. Verwacht alleen geen echte horrorgame; Transient moet het meer hebben van zijn bijzondere Bladerunner-meets-Lovecraft vormgeving en mysterie. Hou je van walking simulators die rechttoe rechtaan zijn, en spreekt een apocalyptische, buitenaardse stijl je aan? Dan zit je goed! Maar als je meer pure horror, scares of actie wilt, is dit waarschijnlijk niet de game voor jou.
[yasr_overall_rating size="--" postid="116884"]
Transient is te koop via PC/Steam. De releases voor de Playstation 4 en de XBox One zijn nog niet bekend, maar zullen niet vóór februari 2021 zijn.
Meer over: Games, H.P. Lovecraft, Recensies![](https://denachtvlinders.nl/content/images/bol-banner-horror.gif)