Recensie: Underworld Awakening (2012)

In Underworld Awakening kruipt Kate Beckinsale voor de derde keer in de rol van koelbloedige vampier Selene. Dit keer heeft ze het aan de stok met mensen die niet alleen de vampieren maar ook alle Lycans (weerwolven) willen uitroeien. Selene en haar hybrid-vriend Michael (half vampier, half Lycan) besluiten daarom de stad te verlaten en te ontsnappen aan de zogenoemde ‘zuivering’. Dat gaat helaas niet zoals gepland. Het tweetal wordt gevangen genomen en ‘ingevroren’. Na twaalf jaar wordt Selene wakker. Ze weet te ontsnappen met behulp van vampier David en gaat op zoek naar Michael. In plaats daarvan vindt ze een meisje wat later haar dochter blijkt te zijn. Het kind is een hybrid, net als haar vader, die de Lycans hebben gebruik om op te experimenteren. De weerwolven willen haar koste wat kost terug maar Selene is niet van plan om haar dochter zomaar op te geven.

Na het regisseren van de eerste twee films; Underworld en Underworld Evolution kroop Len Wiseman voor het derde deel, Underworld Rise of the Lycans (een prequel), in de huid van producer. Voor het vierde deel van de Underworld saga nam Wiseman weer zelf plaats in de regisseursstoel. En met succes.

Awakening heeft hetzelfde donkere sfeertje als je gewend bent van de voorgaande Underworld-films. Dit deel is alleen nog iets rauwer en bloeddorstiger, Selene is meedogenloos, iedereen die haar in de weg loopt gaat eraan. Dat zorgt uiteraard voor de nodige actie scenes met, kenmerkend voor Wiseman, bijbehorende slowmotion captures. Er zit zelfs zoveel actie in dat je bijna niet met je ogen durft te knipperen uit angst om wat te missen. De special effects zijn helaas niet heel vernieuwend, ondanks een budget van 65 miljoen dollar.

Verder is het even wennen om Selene in de moederrol te zien aangezien ze altijd loopt te schieten of te vechten. En gevoelens zijn ook al niet echt haar ding. Toch zie je Selene gedurende de film langzaam ontdooien, ze doet alles om haar kind te beschermen. En dat is dan ook meteen het enige softe stukje in de hele film. Bij de voorgaande films was er een duidelijke vermenging van actie en romantiek. In deze film is dat ver te zoeken. Heel even denk je dat er met de komst van David misschien nog wat gaat gebeuren maar het is overduidelijk dat er maar één man is voor Selene en dat is Michael. En die krijg  je bijna de hele film niet te zien. Beetje jammer want de chemie tussen Kate Beckinsale en Scott Speedman had deze film net wat meer diepgang kunnen geven.

Eigenlijk is er ook geen ruimte in het verhaal voor dat soort ontwikkelingen. De film duurt in totaal vijf kwartier wat niet heel lang is. En omdat het grootste gedeelte van Awakening wordt gevuld met actie scenes ben je er heel snel doorheen. Binnen anderhalf uur zie je hoe Selene de een na de ander afmaakt, haar moedergevoelens moet omarmen en uiteindelijk weer op weg is naar een volgend avontuur. Het verhaal laat ruimte voor een vervolg, wat er vast en zeker gaat komen. Zolang Beckinsale zich in haar strakke latexpak weet te hijsen. En mocht dat niet meer lukken, dan is haar dochter daar om het stokje over te nemen.

Underworld Awakening is een film voor de liefhebber van actie, bloed en latex. Ook als je niet bekend bent met de Underworld-films kun je deze film zonder problemen volgen. Alleen is het dan soms wel een beetje gissen naar de achtergrond van de hoofdpersoon.

Underworld Awakening draait nu in de Belgische bioscopen, in Nederland zal de film later direct op dvd/bd uitkomen.

Sterren: 3.5 / 5

2 gedachten over “Recensie: Underworld Awakening (2012)”

1. Om van deze film te genieten bekijk je toch echt wel best de eerste delen, denk ik. De prequal hoefde voor mij niet, vond ik vrij saai tegenover de “Kate”-saga.

2. Heb underworld 1 gezien en de zgn hybride vorm dat sterker zou zijn dan de vampieren en weerwolven heb ik niet kunnen merken. Vampieren die drinken en roken en alles wat mensen doen alleen niet in het zonlicht komt mij als vampier bizar over. In een woord en shit film en alle karakters zijn te vlak.