Recensie: Wound (David Blyth, 2010)

Sommige films zijn zo erg cult of arthouse, ondanks alle gore en seks (van incest tot bdsm, alles komt voorbij), dat je zelfs na er lang over nagedacht te hebben nog steeds niet weet wat er nou precies aan de hand is met die film. Dus ergens heeft de achterkant van dit dvd-hoesje wel een punt.

Susan is een geplaagde vrouw, die haar dochter Tanya voor dood achterliet nadat ze was misbruikt door haar eigen vader. Nu, jaren later, keert Tanya terug uit de dood om bezit te nemen van haar moeder en haar te confronteren met al haar diepste angsten en gevoelens. Deze surrealistische nachtmerrie drijft Susan tot complete waanzin en een bloederige vergelding volgt.

Nog voordat Peter Jackson de wereld veroverde met de cultfilm Bad Taste was daar een andere Kiwi Exploitation-regisseur. David Blyth regisseerde Nieuw Zeeland’s allereerste splattermovie Death Warmed Up in 1984 waarin psychokillers, gestoorde wetenschappers en mutanten volop figureerden. Nu keert hij terug naar het genre met een op David Lynch en Alejandro Jodorowsky geïnspireerde fanasythriller, Wound, een bovennatuurlijke horrorfilm op zoek naar de duistere wereld van geestesziekte, incest, wraak en dood. Sommige wonden helen nooit. Sommige films vergeet men nooit. Wound is zo’n film.

Of Wound écht zo’n film is kan niemand zeggen. Deze film geeft vooral vragen en geen antwoorden. De hele film blijf je jezelf afvragen, wáár kijk ik in godsnaam naar.

Je kijkt naar twee goede actrices (Kate O’Rourke die Susan speelt en Te Kaea Beri die de rol van dochter Tanya op zich neemt), een hoop ranzigheid, een hoop expliciete seks (hint: mannen wellicht moeten jullie je ogen dicht houden bij de eerste scéne), incest, psychologische vaagheid, bdsm, bloed en een verhaallijn waar je niet echt wijs uit komt. Wat is écht, wat is verzonnen, hoe gek is Susan, is haar dochter Tanya dood, of echt. Het verhaal slingert je van het heden, naar het verleden en terug.

‘In welke trip ben ik nu weer terecht gekomen?’ is een vraag die meerdere malen op komt tijdens het kijken naar deze film. Is dat de bedoeling geweest van regisseur David Blyth? Gore liefhebbers kunnen in ieder geval hun hart ophalen, cult/arthouse liefhebbers die niet bang zijn voor wat ranzigheid ook.

Wound is nu verkrijgbaar op dvd.