Recensie: Zusje (Rosamund Lupton)

Wat als degene om wie je misschien wel het meest geeft verdwijnt? En jij de enige bent die gelooft dat er meer schuilt achter het verlies van je dierbare? Rosamund Lupton combineert deze elementen en meer in een indrukwekkende thriller over de menselijke psyche.

‘Als Beatrice tijdens een zondagse lunch een paniekerig telefoontje krijgt over de vermissing van haar jongere zus Tess, stapt ze op het eerste vliegtuig naar Londen. Naarmate ze meer te weten komt over de verdwijning, neemt de verbijstering toe over hoe weinig ze feitelijk weet van het leven van haar zusje – en ze is niet voorbereid op de angstaanjagende waarheden die ze onder ogen moet zien.

De politie, haar verloofde en zelfs haar moeder leggen zich erbij neer dan ze Tess hebben verloren, maar Beatrice kan dat niet. Wanneer ze dichter bij de schokkende waarheid komt, raakt ze steeds meer geïsoleerder van haar omgeving en wil niemand haar meer geloven.’

zusje‘Zusje’ bestaat in feite uit één lange brief, dat Beatrice aan haar zus Tess schrijft. Hierin beschrijft Beatrice welke ontdekkingen ze doet in haar poging erachter te komen, wat er met Tess gebeurd is. Hierbij wisselen het heden en terugblikken naar het verleden elkaar af. Ze vertelt dit in de ik-persoon en zo maak je als lezer kennis met elke emotie die ze ervaart bij haar zoektocht naar de waarheid. Hierbij is vooral indrukwekkend wat Beatrice psychisch doormaakt. Komt ze daadwerkelijk dichterbij de waarheid over Tess? Of is ze langzamerhand haar verstand aan het verliezen?

Naarmate je verder leest in het boek, leer je ‘zusje’ Tess ook steeds beter kennen. Ze wordt geportretteerd als een levenslustig en geliefd meisje, maar het verhaal schept veel vragen over of dit wel op waarheid berust is. Welke geheimen heeft Tess en kende Beatrice haar wel zo goed als ze dacht? De verdwijning van haar zusje zorgt ervoor dat Beatrice haar eigen leven ook in een ander daglicht komt te staan.

Het boek is niet zo zeer horror, maar meer een psychologische thriller. Vanaf de verdwijning van Tess naar het eind van het boek wordt de spanning langzaam opgebouwd. Iedere keer word je als lezer op het verkeerde been gezet met een theorie van Beatrice over wat er met Tess gebeurd is. De climax volgt aan het einde van het boek, waarbij blijkt dat alles anders is dan je had verwacht. Iedere keer denk je dat je weet wat er gebeurd is en dan komt er weer een brokje informatie bij waardoor een andere loop van de gebeurtenissen toch logischer lijkt. Dit maakt dat je steeds door wil lezen tot de laatste pagina.

De schrijfster houdt er een gemakkelijk leesbare schrijfstijl op na, waarin ze gebruik maakt van korte zinnen en bijzondere benamingen om personen mee te beschrijven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ‘verliefde secretaresse’, die volgens Beatrice verliefd zou zijn op haar baas. Ook de wat sarcastische wijze waarop Beatrice de gebeurtenissen omschrijft, geven de lezer veel herkenning. De combinatie hiervan met haar kwetsbaarheid, maken Beatrice menselijk.

Concluderend gezegd is ‘Zusje’ een psychologische thriller die je doet afvragen wat waarheid is en wat niet. En hoe goed je je eigen familie wel niet kent. Het boek blijft spannend tot het eind en de hoofdpersonen maken overtuigende en interessante ontwikkelingen door die hun leven op zijn kop zet. Een heerlijk spannend boek voor op vakantie!

Zusje, geschreven door Rosamund Lupton is gepubliceerd door Uitgeverij Boekerij. Het boek is verkrijgbaar in de Nederlandse boekhandel voor een mooi prijsje van tien euro.

2 gedachten over “Recensie: Zusje (Rosamund Lupton)”

1. Ik heb net het boek uit gelezen en ging op zoek naar recensies toen ik deze (oude) recensie tegenkwam. Sorry hoor… WAT een slechte werkwoordspelling. De verkeerd geplaatste d’s, t’s en dt’s vliegen me om de oren. Ik wil echt niet vervelend doen, maar als jullie een online magazine willen maken, lees dan op z’n minst jullie teksten even na. Dit is echt om te huilen. Verder prima recensie, maar hier viel ik echt over.