Recensie: Them and Us (PC) – een hoogst effectieve survival horrorgame

Soms heb je van die momenten waarbij je opeens op iets heel erg gaafs stuit en jezelf afvraagt: hoe heb ik dit nou kunnen missen? Datzelfde had ik onlangs ook bij de survival horrorgame Them and Us die (blijkbaar) al sinds eind september dit jaar op Steam verkrijgbaar is. Sterker nog, de game was naar het schijnt net uit een paar jaar aan Early Access en zag er super gelikt uit. De Steam pagina beloofde oldschool survival horrorgameplay alá Resident Evil en Silent Hill. Meer van dat is altijd welkom dacht ik. En jawel hoor, Them and Us is op zijn zachts gezegd heel erg geïnspireerd door deze reeksen, waarbij vooral de eerste Resident Evil game. Is dat erg? Nee joh, helemaal niet. Sterker nog, Them and Us is een aanrader. Nogmaals, hoe hebben we deze over het hoofd gezien?

In Them and Us speel je Alicia, een vrouw die op zoek is naar haar vermiste dochter en na een busongeluk terecht komt in een gigantisch donker en mysterieus huis op een mistig verlaten eiland. Ja, heel erg Silent Hill en Resident Evil ik weet het. Sterker nog er zit ook een behoorlijk Eternal Darkness: Sanity’s Requiem element in. Ik ga vanaf nu ophouden met de vergelijkingen trekken want, eerlijk gezegd zijn we anders volgende week nog bezig. Ja, zo dik ligt het er wel op alle vlakken op. Enfin, gaandeweg het avontuur ontrafelt Alicia beetje bij beetje het mysterie van het enorme huis, het eiland en de sekte en monsters die er rondwaren. Zo vallen naarmate de game vordert steeds meer puzzelstukjes bij elkaar en wist de game me qua verhaal daadwerkelijk te verrassen. Nee, het is zeker geen gamechanger, maar de manier waarop het gebracht wordt is goed gepaced en de meest gruwelijke clichés worden óf vermeden óf op een goede manier aangepakt. Zoals gewoonlijk, geen spoilers.

Them and Us is door en door een survival horrorgame. Je begint in een claustrofobische verzameling van nauwe passages en duistere kamers van het landhuis. Beetje bij beetje vind je door het goed onderzoeken van ruimtes sleutels en andere hulpmiddelen waarmee je weer meer kan vrijspelen en ontdekken. Natuurlijk zijn het landhuis en de omliggende tuinen, ruïnes, bossen etc. niet vrij van gespuis. Zombies en andere monsters kunnen rond iedere hoek zitten. Desondanks dat ik net zoals iedere andere survival horrorgame op de een of andere manier altijd eindig met honderden kogels op zak terwijl ik toch echt alles afschiet op men pad is de game effectief spannend te noemen. Het spelletje van ontwijken en paniekerig schieten als weer zo’n eng ding voor je neus staat blijft het hele spel door. Het opslaan van je spel is tevens beperkt tot het vinden van vinylplaten en de platenspelers in en rondom het huis waar je deze kan afspelen. Een beetje zoals de typmachines in… nee ik ga het niet zeggen.

Het grootste nadeel aan de gameplay is dat de game echt enorm groot is qua oppervlakte. Waarom is dat een nadeel? Ik betrapte me erop dat ik een gigantisch deel van mijn tijd in de game spendeerde met het eindeloos op en neer rennen. Dit komt omdat van A naar B rennen om puzzels op te lossen gewoon enorm veel tijd kost, maar het is ook mede dankzij het enorm gelimiteerd inventory systeem. Je begint met twee (!!) slots om dingen in mee te dragen. Uiteindelijk worden dat er zes en voorbij de helft van de hele game ongeveer krijg je je maximum van acht slots. Jammer dat dit systeem juist óók een van die ‘inspiraties’ is die meegenomen is uit voorgaande titels, het is niet eng, het is niet spannend. Het is echt super irritant en niet nuttig. Wellicht maakt dit het op zwaardere moeilijkheidsgraden waarbij je écht gelimiteerde ammunitie hebt de game nog een stuk enger, maar die modi zijn in ieder geval niet mijn kop thee.

Een redelijk unieke sellingpoint wat me aantrok tot Them and Us is dat je de game zowel in een oldschool ‘Fixed Camera’ modus kan spelen alsook in een meer modernere third-person ‘Over the Shoulder’ modus. Bij de Fixed Camera optie kun je zelfs kiezen tussen meerdere manieren van besturing, waaronder de beruchte ‘tank-controls’. Desondanks dat de Fixed Camera optie hierin wel de meest cinematische optie van de twee is koos ik voor mijn eerste keer de game doorspelen voor de ‘Over the Shoulder’ modus. Hieronder een voorbeeldje van ‘Fixed Camera-Mode’

Qua visuals en sounddesign kan ik alleen maar lovend zijn over de game. Het is bijna niet te geloven dat zo’n gepolijste game van een kleine indiestudio afkomt waarvan je het personeel op één hand kan tellen. De graphics zijn super gepolijst en de art direction is sfeervol en gotisch. De game houdt het ook altijd spannend met het fantastische sounddesign. In de sectie waarin ik me een weg door een doolhofachtige tuin aan het banen was waren er nog veel plekken waar ik niet kon komen. Iedere keer als ik buiten kwam hoorde ik in de verte over de groene heggen en voorbij verroeste hekken monsters constant hun aanwezigheid kennis maken. Doordat het geluid zo goed in elkaar stak houdt het je op het puntje van de stoel. Je stelt je constant de vraag: wat als er om deze hoek toch nog iets ronddwaalt?

In conclusie is Them and Us een hoogst effectieve survival horrorgame die met zijn invloeden misschien iets té erg open kaart speelt. Er zijn keuzes gemaakt in de gameplay die authenticiteit boven een wat soepelere ervaring plaatsen en dat is soms een beetje jammer. Desalniettemin is Them and Us een prachtige, spannende en zeer vermakelijke horrortitel. Aanrader!

Sterren: 4 / 5

Them and Us is zo’n titel die eigenlijk zonde is om te missen als je van het genre houd. Ga jij hem spelen? Check hier beneden nog wat coole kiekjes!

Nick Vossen

Schrijft de Eldritch Twins boekenreeks en andere horror/comedy fictie. Is 'expert' in het jongleren van allerlei creatieve projecten. Fervent tabletop RPG speler. Website: https://www.goodreads.com/nickvossenauthor

Plaats een reactie