Gesprekken op de set van Resident Evil: Retribution 3D

Een set wordt bedekt met kunstsneeuw uit enorme ventilatoren, terwijl er de climax van een actiescène uit Resident Evil: Retribution 3D plaatsvindt.

Gesprekken op de set van Resident Evil: Retribution 3D

Vanaf morgen, 4 oktober, draait het vijfde deel uit de filmreeks Resident Evil in IMAX 3D-bioscopen. Tien jaar geleden begonnen de Britse filmmaker Paul W.S. Anderson en in Oekraïene geboren Amerikaanse actrice Milla Jovovich, inmiddels een getrouwd stel, aan de eerste film gebaseerd op de gelijknamige populaire videogame. Tijdens een gematigde koude decemberochtend bezocht de verslaggever de filmopnames in Toronto, Canada.

Onder een grijze hemel, wordt een indrukwekkende set bedekt met kunstsneeuw die uit enorme ventilatoren wordt geblazen, terwijl er de climax van een actiescène uit Resident Evil: Retribution 3D plaatsvindt.. "Vandaag filmen we het laatste gevecht in de film tussen Alice (gespeeld door Milla Jovovich) en Jill Valentine (gespeeld door Sienna Guillory) in de hoofdunit,” legt producent Jeremy Bolt. "De uitdaging van deze reeks is het creëren van een set die is zo echt lijkt, dat het voelt alsof je midden in een sneeuwstorm op het ijs bevindt!"

Het gevecht is tot in de details ontworpen door stuntcoördinator Brett Chan. Op de achtergrond zien we een gecrasht sneeuwvoertuig en even verderop een commandotoren van een nucleaire onderzeeër uit het ijs steken. "Het behoort bij de geheime onderwaterfaciliteit van de Umbrella Corporation," zegt Bolt, "dat is waar het grootste deel van de film plaatsvindt. De actie begint waar de laatste film was gebleven. Alice wordt gevangen genomen, ontsnapt en sluit aan bij Leon Kennedy en Barry Burton, en samen proberen ze het op te nemen tegen van de vijand. Hiermee worden de ster van de filmreeks en het grootste personage in het spel, Leon, aan elkaar verbonden. En midden daar tussenin zit Ada Wong, die in het spel een zeer onbetrouwbaar karakter is, en gaat de samenwerking met Alice ook aan. Ook zal de favoriete schurk uit het spel, Albert Wesker, terugkomen.”

De karakters in Resident Evil staan er om bekend tussen goed en kwaad te wisselen, maar de belangrijkste vijand in de film is - zoals altijd - de Umbrella Corporation. Wie de organisatie dit keer ook vertegenwoordigt, want je weet eigenlijk nooit wie voor of tegen hen werkt. "Als de organisatie langzaam bloot komt te liggen," legt producent Don Carmody uit, "wordt duidelijke hoever hun tentacels reiken..."

"De verhaallijn is ingewikkeld, met flink wat twists en zal veel mensen verrassen," verklaart Paul W.S. Anderson, de belangrijkste motor achter de hele Resident Evil-filmfranchise. "Ik denk dat de eerste film een zeer fijnmazige structuur had, de films die volgenden werden een beetje eenvoudiger. Dus, ik wilde terug naar die oorspronkelijke structuur in deze film, maar, dan wel grootser opgezet dan de eerste Resident Evil. Hopelijk hebben we het beste van twee werelden…”

Over de hoofdrol: Alice

De hoofdrol van Alice valt in de handen van Milla Jovovich, die we ontmoeten in haar trailer waar ze volledig geüniformeerd klaar zit om in actie te komen. Haar toewijding aan de Resident Evil-serie is een van de belangrijkste redenen voor het succes van de franchise, wordt bevestigd door haar echtgenoot (regisseur Paul W.S. Anderson): "Alice is altijd al het voortouw van de franchise in mijn gedachten, en in die zin Milla de rol niet heeft veranderd, maar ze is duidelijk meer betrokken bij de verhalen, pre-productie en de productie van de films nu. Het is niet goed voor een franchise als iemand iedere keer aan zijn haren de set opgesleept moet worden, we genieten echt van het maken van deze films en ik denk dat het laat zien. Ik geloof dat een van de redenen voor hun succes is dat er heel veel passie en energie in te gaan op hun vervaardiging."

Waarop de actrice antwoordt: “Het maken van de serie de afgelopen tien jaar is zo'n avontuur. Nu is het moeilijk voor te stellen dat deze film tot een einde komt, want voor mij is het na elke opname al moeilijk om het Resident Evil universum achter mij te laten, want het is zo'n leuke, gekke en magische plek. Het is zo spannend en ik mag wat gekke stunts te doen.”

De passie en energie van de genoemde filmmaker is duidelijk voelbaar in de volgende opname waarin we Milla Jovovich zien zonder te knipperen met haar ogen schietend op de vijand met in elke hand een pistool. "Alice is alles wat idealiter ik altijd van gedroomd om als een kind," onthult ze. "Ik ben opgegroeid met dingen als She-Ra: Princess of Power. En, als enig kind, met mijn vader keek ik altijd boksen en kung-fu theater in het weekend. Dus, ik was altijd al gefascineerd door ninjastrijders en superhelden." Alice is een karakter dat zich ontwikkelt in elke film, en niemand kent haar beter of geeft meer om haar dan Milla Jovovich. "Alice heeft afstand genomen van deze nieuwe wereld, terwijl in het verleden - vooral toen ze werd gecontroleerd door de Umbrella Corporation - ze was meer geïsoleerd. Dus, ze is meer normaal in een superheld soort manier en nog veel meer van een team speler nu, en in zekere zin ze heeft een beetje een gevoel voor humor verworven over dit geheel. Ik denk dat als alles wat je doet is gaan rond het doden van zombies, wordt achtervolgd door Umbrella troopers, je het moet doen met een knipoog en een glimlach ...“

Een nieuwe wending met betrekking tot de ontwikkeling van haar karakter zal de verschijning zijn van een meisje dat de bescherming van Alice nodig heeft. "Ik voelde dat het personage - zoals ze opgroeide - behoefte had aan een beetje meer emotie en aarding als mens", legt Anderson uit, "en dat is wat ik verwacht dat het meisje in deze film doet. Dus, speelden we het heel echt. Kinderen in films, als ze het goed doen, kunnen best eng zijn. En in de games zitten vaak ook kleine kinderen. Alice moest groeien, en om dat te doen was haar relatie met dit meisje een interessante manier. Ook nu Milla zelf een moeder is, dacht ik dat ze dat aze ls actrice nu de vaardigheden heeft om de relatie goed in beeld te brengen, iets dat 5 of 10 jaar geleden niet was gelukt.”

""Ja, we hebben een klein meisje in deze film", bevestigt Milla , "en het is interessant omdat, hoewel ze doof is, de manier waarop ze communiceerde tijdens de auditie me een traan deed wegpinken. Als een moeder raakt zoiets je, het is zo mooi te zien dat haar familie zoveel moeite heeft genomen om haar te leren spraken. Tegelijkertijd, de manier waarop zij communiceert is zo charmant en hartverscheurend dat je haar wil te beschermen. Ik denk dat ze beter kan acteren dan de meeste kindsterren in Hollywood, en het is met haar op de set leuk. Mijn relatie met haar waarschijnlijk niet hetzelfde zijn, als ik niet in het echte leven ook een moeder was. Het is ook geweldig voor het karakter Alice, want het laat een andere kant van haar zien, waar ze is klaar om op de verantwoordelijkheid van de zorg voor dit kind en een deel van iets groters te zijn dan zichzelf, het voegt een beetje meer diepte aan de film. We gebruiken gebarentaal en spraak, hetgeen een bijzondere toevoeging gaf aan de gesprekken."

Nieuwe personage in Resident Evil

Producent Jeremy Bolt vertelt: “Er bestaan veel personages in de Resident Evil-universum, dus wat Paul heeft geprobeerd te doen is bij elke film een nieuwe personages introduceren uit het spel met respect voor de fans. In Retribution zijn dat Ada Wong, Barry Burton en Leon Kennedy, allen zeer bekend uit de games.”

Leon Kennedy wordt gespeeld door de van oorsprong Estlandse acteur Johann Urb. "Mijn karakter is een bad-ass zombie-moordmachine. Hij is een overlever en de leider van het verzet, en op dit moment is het zwaar en moeten we allen samenwerken om te overleven. Ik ben geen grote videogamer en ik was niet bewust van het belang van Leon, maar ik denk dat het beter zo, want nu was niet zo veel druk. Ik voelde dat ik op het juiste pad zat met het karakter. Paul gaf me veel ruimte om de achtergrond van het personage uit te werken, en dat is altijd leuk.”

"Het klonen werd geïntroduceerd in Resident Evil: Extinction, en is ook een belangrijk onderdeel van deze film ", aldus producent Bolt. "We hopen dat het publiek zal denken: 'Is dat de echte Alice of een kloon?' Rain, Michelle Rodriguez’s karakter keert terug uit de eerste film, en je zult er twee van haar ontmoeten: een slechte en een goede kant. En hetzelfde met acteur Oded Fehr, die terug is van Resident Apocalypse Evil:." Michelle Rodriguez vult aan: "Het was in eerste instantie gek ze me gingen terugbrengen, terwijl ik door het hoofd werd geschoten in de eerste film, maar ik heb begrepen dat ze me klonen…”

"Het is echt spannend om te werken met een aantal acteurs die we al hadden gedood, en in het bijzonder Michelle Rodriguez, die is zo'n geweldige actrice!" bekent Paul Anderson. "Ik heb nog nooit een betere vrouw met een zwaar machinegeweer gezien! En ook beter dan Milla, dat wil toch wat zeggen... Er zijn een aantal fantastische beelden van Michelle met een enorme rocket launcher waarvan je zou denken dat ze lid is van de US Marines. Ze is zo bekwaam! Maar er waren andere uitdagingen voor haar in deze film, want ik geloof niet dat ik haar ooit heb gezien met hoge hakken en een jurk op het scherm. Dat zal vast een grotere uitdaging zijn geweest dan het hanteren van een zware mitrailleur en alle actie in de film."

"Een ander personage dat terugkeert naar de franchise is Jill Valentine, belichaamd door Sienna Guillory. In een strak paars pak, met een gloeiende scarabee op haar borst, de Britse actrice praat over haar rol in Resident Evil: Retribution terwijl ze net terugkeert van een actiescène met Alice in de sneeuw. "Ik denk dat Jill is een stuk koeler dan ik, en ze lijkt alles te weten! Op dit moment zit ze in Umbrella, dus ik ben een slechterik. Toch probeer ik om haar menselijke kant te plaatsen, omdat ze zich bewust is van alles wat ze aan het doen is. Maar ze kan het niet helpen, de scarabee op haar borst beperkt haar inlevingsvermogen. Jill vindt het heerlijk om ergens fysiek bij betrokken te worden, heeft graag alles onder controle en vertrouwt niemand.”

"Ik denk dat de grootste uitdaging voor mij was dat ik een tweeling heb gekregen, 7 maanden voor de opnames. Daar werd me ook duidelijk dat ik een catsuit moest dragen in de gevechten met Milla Jovovich!" Grinnikt Sienna Guillory. "Ik voel me vereerd om het karakter van Jill Valentine te mogen spelen. Ik denk dat het historisch is, want er zijn bijna geen andere vrouwelijke actiehelden zoals Milla, die alle vijf films in deze franchise volhoud. En ik heb nooit gewerkt met iemand die een sterkere arbeidsethos dan haar heeft. Ze is erg zorgzaam, heeft oog voor detail, en ze inspireert iedereen op de set. Er zijn geen grenzen met Milla, en iedereen werkt een beetje harder door haar.”

Hoe creëer je angst?

In de woorden van de filmmaker: “Wat jou als kijker doet geloven dat de monsters die je ziet doodeng zijn, heeft te maken met de manier waarop de acteur op ze reageren. Ik denk deze kracht bijvoorbeeld zichtbaar is Alien-franchise, waar je vanaf het begin zag hoe Sigourney Weaver doodsbang van de vreemdeling, en Milla is zeer vergelijkbaar in dat opzicht. Ze geeft je 150% inzet en doet je geloven in waar je naar op zoek bent naar - en dat is iets dat helaas zeldzaam is in genrefilms, acteurs onderschatten soms de waarde van deze emotionele reacties en denken dat het allemaal draait om visuele effecten in de film. Maar het is juist hun geloof in wat ze doen, want als zij het niet geloven dan is het onmogelijk om het publiek te overtuigen. En dat is de reden waarom Milla is de hoeksteen is van de Resident Evil-franchise. We zijn erg blij om haar te hebben en ik vertrouw in haar".

"Waarop zij antwoordt: “Paul is ongelooflijk! Er zijn veel regisseurs die lering kunnen trekken over de manier waarop het geld ingezet wordt. Hij is zo georganiseerd en bedreven in het logisch denken en is telkens drie stappen vooruit op de rest. Paul is in staat om een scene van 40.000 dollar eruit te laten zien als één van 40 miljoen dollar, gewoon met behulp van eenvoudige filmtrucs. Hij heeft niet eens gestudeerd aan de filmacademie! Maar hij is zo'n een fervent filmkijker en is zo geïnteresseerd in het maken van films dat hij letterlijk zichzelf geleerd hoe je met deze trucs de kosten laag kunt houden. Paul weet wat hij wil en hoe het te krijgen. En ook, Resident Evil is ons huis op een bepaalde manier; we ontmoetten elkaar, werden verliefd, trouwden en kregen een baby dankzij de franchise!”

Inspiratie uit de videogames

Het verbinden van de films met de beroemde videogames was ook een primaire zorg voor Anderson: "We hebben de vechtstijl van Ada Wong uit Resident Evil 4 gekopieerd, en uit Resident Evil 5 hebben we de auto-achtervolging door de woestijn met een gepantserde Hummer met een machinegeweer overgenomen, alleen dit keer met een Phantom Rolls Royce over het Rode Plein in Moskou. Ze worden gevolgd door mensen die besmet zijn met de parasiet 'Las Plagas' die, niet alleen licht gemuteerd zijn, maar kunnen motorrijden en schieten met geweren. Een van de redenen waarom de Resident Evil-games zo interessant zijn gebleven is, omdat de monsters, de uitdagingen en de horror is blijven veranderen. En ik denk dat hetzelfde geldt over de filmfranchise. De ondoden waren traag en 'George Romeroesque' in de eerste film, want dat is wat ze ook deden in de videogame, maar later begonnen ze steeds sneller te lopen, zelfs motoren te rijden en kunnen met machinegeweren omgaan. Ik had een dikke pret met het spelen en ik vond dat we van de games konden leren, en dat hebben we altijd gedaan. Het opende meer mogelijkheden voor actie- en horrorscènes, dan als we nog steeds dezelfde ondoden zouden gebruiken uit de eerste film. Er zijn waarschijnlijk meer ondoden in deze film dan in de hele franchise. Ik heb een groter budget dan voorheen en in staat zijn geweest om het te besteden aan een heleboel leuke dingen...”

In de nabijgelegen Toronto Cinespace Filmstudio's werkt de tweede eenheid aan de achtervolging op het Rode Plein, terwijl een ondode, besmet met de "Las Plagas"-parasiet, op zijn motor rijdt voor een groen scherm en lzijn geweer herlaadt zoals een revolverheld zou doen in de legendarische Wilde Westen. Toronto heeft volgens Anderson wederom zich bevestigd als ideale opname locatie: "Het voelt als een tweede thuis op dit moment. We hebben het einde van de eerste film hier opgenomen, we terug voor de tweede en de vierde film. We hebben veel gewerkt in Toronto en hebben op een terugkerende crew kunnen we rekenen, wat het makkelijker maakt voor mij als filmmaker.”

Dat wil niet zeggen dat alles voor een green screen is geschoten en alleen de opnames in Toronto echt zijn: “We hebben werkelijk opnames gehad in Moskou op het Rode Plein, Shibuya in Tokio, Washington DC en Times Square. En we zijn zelfs in Alaska in de echte sneeuw en ijs geweest!” licht Anderson toe. “We hebben geprobeerd om de eerste epische ondodenfilm met Resident Evilmaken:Retribution te maken. Scènes in deze film geven het gevoel van een graphic novel, het geeft een echt frisse kijk op Resident Evil. Ik denk dat het een prestatie om de vijfde film van een franchise te maken en te mogen zeggen dat hij weer vernieuwend is."

Resident Evil: Retribution draait vanaf morgen, 4 oktober, in de Nederlandse IMAX 3D-bioscopen.