Recensie: Sleepy Hollow – Seizoen 1

Serie
‘The legend of Sleepy Hollow’, voortgekomen uit de pen van Washington Irving, is misschien wel het meest gelezen Amerikaanse verhalen tot op heden. Het verhaal speelt zich af in 1890 in een gesloten gemeenschap, genaamd Sleepy Hollow. In dit verhaal wordt Ichabold Crane, in zijn gevecht om de hand van een dame, geconfronteerd met een ruiter zonder hoofd. Vermeldenswaardig is, dat het hier een Nederlandse gemeenschap betrof.

sleepy hollow1De televisieserie ‘Sleepy Hollow’ is op dit verhaal gebaseerd, maar kent een belangrijk verschil. De serie speelt zich, in tegenstelling tot het verhaal, af in het heden. De schrijvers (tevens verantwoordelijk voor Star Trek (2007) en Transformers (2009)) hebben hier bewust voor gekozen. Dit zou het verhaal een andere invalshoek en interessante elementen mee geven:

‘Sleepy Hollow gaat over Ichabod Crane die in het jaar 1781 op het slagveld om het leven komt als hij een Britse ruiter onthoofd. De ruiter blijkt echter de Dood te zijn, één van de vier ruiters van de Apocalyps. Als deze in het jaar 2013 uit het graf herrijst, staat ook Crane op uit het graf, hij komt terecht in het plaatsje Sleepy Hollow. Al snel ontdekt hij dat het kwaad met hem is meegekomen in de vorm van de beruchte ruiter zonder hoofd.’

sleepy hollow3sandmanHorrorfans kunnen hun hart ophalen met deze serie, want diverse monsters passeren de revue. Natuurlijk de ruiter zonder hoofd (‘Death’), maar ook bijvoorbeeld de Sandman, the Sin Eater en een aantal slechte heksen. Het overkoepelende verhaal richt zich voornamelijk op het verhaal rondom de onthoofde ruiter en de geschiedenis daaromheen. Daarbij is het in Sleepy Hollow sowieso niet pluis en spelen in de afzonderlijke afleveringen bovengenoemde monsters een rol.

De sfeer van de serie is heerlijk duister. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door de monsters en duivels, maar ook door de beelden van het stadje. Sleepy Hollow gehuld in een donkere nacht omringt met mist is al genoeg om de rillingen over je rug te laten lopen. Bijzonder hierbij is, dat in de totstandkoming van serie weinig gebruik is gemaakt van special effects.

sleepy hollow4Zet Ichabold Crane (Tom Mison) in de hedendaagse wereld en dat staat garant voor hilarische situaties. Crane weet namelijk niet van het bestaan van de mobiele telefoon en douches. Hij schrikt dan ook ontzettend, wanneer hij op een knop drukt en er opeens water uit komt. Dit soort situaties zorgen voor een flink dosis humor en maakt de serie minder zwaar. Daarbij wordt er in feite kritiek geleverd op de Amerikaanse cultuur. Je hoort Crane bijvoorbeeld klagen over de dure prijzen en het feit dat je opeens moet betalen voor water.

Tegenover Crane vinden we de nuchtere Abigail Mills (Nicole Beharie), die een mooie tegenhanger vormt. Als kind is zij samen met haar zus slachtoffer geworden van bovennatuurlijke zaken. Toch neemt ze alles wat niet verklaarbaar is met een korreltje zout. Er wordt dan ook wel wat van haar gevraagd, wanneer haar leidinggevende wel een heel bijzondere erfenis voor haar achterlaat. En vergeet natuurlijk niet Ichabold Crane, die vanuit het verleden even het jaar 2013 komt binnen wandelen.

De serie eindigt na dertien afleveringen niet in één, maar wel vijf verschillende cliffhangers. Zeer onbevredigend, waardoor je eigenlijk gelijk door wilt kijken. Gelukkig is seizoen twee in Amerika net afgelopen en is seizoen drie in de maak.

Extra’s:
– Verwijderde scènes – De corbin dossiers – Bloopers – Audiocommentaar + bedenkers, schrijvers en cast – Welkom in Sleepy Hollow – Mysteries en mythologie: de geheimen van Sleepy Hollow – Welkom in de 21e eeuw, Mr. Crane

sleepyhollow2De extra’s bevatten bijna 1,5 uur aan achtergrondinformatie over de serie. Wat heel netjes is, is dat je bij het openen van bovenstaande opties een spoiler alert krijgt. Advies is dan ook, om het bonusmateriaal pas te bekijken, wanneer je de serie hebt gezien. Het materiaal ‘Welkom in Sleepy Hollow’ en ‘Mysteries en mythologie: de geheimen van Sleepy Hollow’ biedt onder andere inzicht in de totstandkoming van de serie en de keuzes die gemaakt zijn. Bijvoorbeeld, waarom is er juist voor Mison en Beharie gekozen als hoofdpersonen? Leuk is dat je hier ook hun auditieopnames te zien krijgt. Daarbij wordt elke aflevering kort geanalyseerd en wordt er dieper ingegaan op de verschillende monsters. De ‘Corbin Files’ bevat fragmenten, die haar leidinggevende voor Mills achterlaat. En grappige fragmenten van het aanpasproces van Crane aan de 21ste eeuw is terug te vinden in ‘Welkom in de 21e eeuw, Mr. Crane’. Ten slotte is de opzet van het menu van de dvd’s duidelijk en kun je de afzonderlijke afleveringen en bovengenoemde fragmenten gemakkelijk vinden.

Concluderend is ‘Sleepy Hollow’ een vermakelijke televisieserie, waarin een balans wordt gezocht tussen humor enerzijds en spanning anderzijds. Het resultaat is een zeer spannende horror, die door de grappen niet zwaar op de maag ligt. Het einde is wat onbevredigd, omdat losse eindjes niet worden afgewerkt. Wel laat dit de kijker verlangen naar het vervolgseizoen.

‘Sleepy Hollow’ is een productie van 21th Century Fox en verkrijgbaar op zowel dvd al blu-ray. Inmiddels is in de Verenigde Staten het tweede seizoen afgerond. Een derde seizoen is in de maak.

Sterren: 3.5 / 5